دوره جامع آموزش گوگل آنالیتیکس

آموزش قسمت جذب (Acquisition) در گوگل آنالیتیکس

در این قسمت شما می‌توانید به بررسی نحوه جذب کاربران بپردازید و ببینید که ترافیک ورودی شما از چه کانال هایی است.  زمانی که شما قصد جذب ترافیک را داشته باشید، ابزارهای مختلفی در اختیار دارید که هر کدام از آنها با یک روش خاص و متفاوت اجرا می‌شود. بنابراین اگر ما بخواهیم کارآمد بودن یکی از این روشها را بررسی کنیم، باید به سراغ ابزار Acquisition در گوگل آنالیتیکس برویم تا بتوانیم این آمارها را به شکل دقیق‌تر و موفق به دست بیاوریم. مثلا بیشتر خریداران محصولات تان از چه کانال هایی وارد شده اند یا بیشتر بازدید کننده های سایت تان از چه کانال هایی تبدیل شده اند.

دانلود فیلم آموزش قسمت جذب (Acquisition) در گوگل آنالیتیکس با کیفیت HD 720

حجم فایل 85 مگابایت

دانلود کنید

کانال هایی که شما می توانید در قسمت اَکوییزِشِن (Acquisition) از آن ها اطلاعات کسب کنید:

  • تبلیغات گوگل
  • سرچ کنسول گوگل (گوگل وبمستر تولز)
  • سوشیال ها (شبکه های اجتماعی)
  • کمپین ها

اطلاعات کلی (Overview)

ابزار Overview همانند سایر قسمت‌هایی که در بخش‌های قبلی معرفی شد، شامل اطلاعات کلی و به صورت گروهی در مورد نحوه جذب کاربران است و شما با دیدن این صفحه به برخی اطلاعات اولیه و مقدماتی در مورد روش‌های جذب بازدید کنندگان می‌رسید.

Overview

در این قسمت می‌توان مشخص کرد که آمار کانال‌ها، منابع یا رسانه‌ها نمایش داده شود و هدف مورد نظر را نیز تغییر داد. در زیر این تنظیمات، شما یک نمودار دایره‌ای از نوع جذب ترافیک مشاهده می‌کنید. نمودارهای دوم و سوم نیز نشان می‌دهند که کاربران جذب شده از طرق مختلف چقدر با سایت شما تعامل داشته‌اند و در نهایت چند درصد از آنها فرآیندهای مورد نظر شما را طی کرده‌اند و به کاربر ثابت یا مشتری تبدیل شده‌اند. (در قسمت Users تعداد کاربران جذب شده را می توانید مشاهده کنید و در قسمت Conversions میزان نرخ تبدیل کاربر به مشتری را می توانید مشاهده کنید.)

در انتهای صفحه نیز اطلاعات مشابهی به صورت آماری و در جدول برای شما آورده شده است.

Acquisition

Acquisition :مربوط به میزان جذب کاربران از کانال های مختلف می باشد.

Behavior : میزان تعامل کاربران جذب شده به سایت شما را نشان می دهد.

Conversions : نرخ تبدیل کاربر به مشتری را در کانال های مختلف نشان می دهد.

این سه قسمت در گوگل آنالیتیکس به ABC معروف هستند.

تمام ترافیک (All Traffic)

این بخش به عنوان یک منبع اطلاعاتی کامل در مورد ترافیک‌های جذب شده در وب‌سایت شما شناخته می‌شود. یزان تعامل ترافیک ورودی با سایت تان و همچنین تعداد مشتریانی که هر کانال برای شما داشته را بررسی کنید. همانطور که در تصویر زیر می بینید قسمت ترافیک منابعی را مشخص کرده است. مانند ترافیک طبیعی (Organic Search)، مستقیم (Direct)، ارجاع ها (Referral) و … .

Google-Analytics-All Traffic

در قسمت Treemaps یا نمودار درختی شما همین اطلاعات را بصورت درختی دارید که براساس مقایسه انجام می شود. شما میتوانید از قسمت سمت مشخص شده در عکس زیر پارامتر های مقایسه را تغییر دهید. هر چه رنگ سبز تر باشد برتری آن ترافیک در مقایسه انجام شده می باشد.

Google-Analytics-Treemaps

Source / Medium : در این قسمت شما منابع ورودی را بطور مشخص تر دارید و می توانید آنالیز انجام دهید.

Referral : در اینجا منابعی که به شما لینک دادن و از آن ورودی دارید را مشخص می کند که با کلیک بر روی هر کدام از منابع می توانید لیست لینک ها را بصورت دقیق تر ببینید.

تبلیغات گوگل (Google Ads)

این بخش به بررسی ترافیک جذب شدۀ شما از طریق تبلیغات خود گوگل می‌پردازد و تنها در صورتی به کار شما می‌آید که بخواهید از کمپین های تبلیغات گوگل استفاده کنید. در قسمت گوگل ادوردز می توانید میزان کلیک، نرخ هر کلیک، میزان درآمد حاصل از هر کلمه یا عبارت کلیدی، میزان تعامل بازدیدکنندگانی که از کمپین ادوردزتان وارد سایت تان شده اند و موارد دیگر را به طور کامل بررسی کنید.

تبلیغات گوگل

کنسول جستجو (Search Console)

در اینجا اگر شما بین گوگل آنالیتیکس و گوگل وبمستر ارتباط برقرار کرده باشید گوگل آنالیتیکس بین اطلاعات به دست آمده از گوگل آنالیتیکس و گوگل وب‌مستر هماهنگی و مطابقت ایجاد کرده و از آنها برای پیشرفت کار خود استفاده کند. علاوه بر جایگاه کلمات کلیدی، میزان کلیک یا نرخ کلیک می توانید میزان تعامل کابران با سایت تان که از طریق گوگل آمده اند را بررسی کنید.

اگر شما هیچگونه اطلاعاتی را در این بخش مشاهده نمی‌کنید (مانند تصویر زیر) به این معنی است که حساب گوگل آنالیتیکس شما به حساب وبمسترتولز شما متصل نیست.

کنسول جستجو

برای اتصال این دو کنسول می توانید طبق ویدیو زیر پیش برید.

.

شبکه های اجتماعی (Social)

در این قسمت می توانید به بررسی ارتباط سایت با شبکه های اجتماعی بپردازید. به این منظور که از هر شبکه اجتماعی چه میزان ورودی داشته و از چه لینک های می باشد.
شبکه های اجتماعی
در این تصویر می‌بینید که آمار بازدید‌کننده به دست آمده از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف به چه صورت است و هر کدام از آنها به اندازه چند درصد در جذب ترافیک تأثیر داشته‌اند. حتی مواردی مانند نرخ تبدیل و همچنین ترافیک‌های جذب شده از طریق لینک‌های ارجاعی نیز در این حوزه داده می‌شوند تا شما بتوانید آمار دقیقی از عملکرد وب‌سایت خود داشته باشید.
و در قسمت های دیگر Social شما همین اطلاعات را بصورت دقیق تر دارید.

کمپین ها (Campaigns)

برای رهگیری کاربران، بررسی رفتار آنها و همچنین مشخص نمودن بازده هر تبلیغ آنلاین و یا کمپین باید از UTM و گوگل انالیتیک استفاده کنید.زمانی که قصد انجام تبلیغات و یا برگزاری یک کمپین آنلاین را دارید باید بدانید در صورتی که نتوانید کاربرانی که از طریق لینک شما به سایت وارد شده اند را ردیابی نمایید و رفتار آنها را تحلیل کنید، در عمل صرفا بودجه ای را مصرف نموده و هیچ تصوری از بازده آن تبلیغات یا کمپین دیجیتال نداشته اید.

بخش کمپین‌ها به وجود آمده است تا بتوانیم وضعیت کمپین‌های تبلیغاتی خود را بررسی کنیم. به عنوان مثال کمپین های ایمیلی (مانند میل چیمپ یا میلر لایت) یا کمپین های تبلیغات کلیکی (PPC یا Pay-Per-Click) را زمانی که شما شروع می کنید در اینجا مشخص می شود. همچنین کمپین هایی که خودتان به صورت دستی راه اندازی کرده اید که به UTM معروف هستند هم در اینجا مشخص می شود.

UTM مخفف Urchin Tracking Module به معنای «ماژول ردیابی اورچین» است. UTM قطعه کدیست که در انتهای هر لینکی که می‌خواهید آمار ورودی به سایت و سایر گزارشات را به دست بیاورید قرار می‌گیرد. این قطعه کد اطلاعات مختلفی را به گوگل آنالیتیک ارسال می‌کند و در آنجا همه اطلاعات جمع شده و در قالب یک گزارش جامع در اختیار ما قرار می‌گیرد.
نمونه لینکی که UTM هم به آن اضافه شده است را ببینید:

http://www.example.com/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=winterfestivel

UTM عمدتا به سه سئوال پاسخ می‌دهد:

  1. ترافیک به دست آمده از کجا آمده است؟
  2. ترافیک چگونه به من رسیده است؟
  3. چرا ترافیک به من رسیده است؟
کمپین ها
در اینجا اطلاعات خوبی نظیر تعداد کاربران جذب شده، کاربران جدید، بانس ریس و … را بابت هر کمپین به شما می دهد.

ساخت UTM گوگل آنالیتیکس

برای ایجاد یک UTM باید وارد URL Builder شوید که برای دستیابی به آن آدرس مناسب و کوتاهی وجود ندارد و از طریق سرچ عبارت URL Builder میتوانید مسیر ورود به آن را بیابید که در واقع به URL زیر میرسید.

https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder

ساخت UTM گوگل انالیتیک

 


شما می توانید در مورد این آموزش کامنت بگذارید!

در قسمت دیدگاه می توانید سوالات، نظرات و تحلیل خود را از این موضوع بنویسید و  همچنین می توانید برای کمک به دوستان دیگر که در این دوره شرکت کرده اند به کامل شدن این بحث کمک کنید. در صورتی که می خواهید با مدیریت سایت مستقیم ارتباط داشته باشید می توانید از قسمت تماس با ما استفاده کنید.

تبلیغات کتاب
برچسب ها
آموزش گوگل سرچ کنسول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن