دوره جامع آموزش گوگل آنالیتیکس

آموزش قسمت مخاطبان (Audience) در گوگل آنالیتیکس

در این بخش می توانید شناخت کاملی از مخاطبان وب سایت خود داشته باشید. بخش Audience (مخاطبان) گوگل آنالیتیکس ‫پر از اطلاعاتیه که بهتون کمک میکنه ‫مشخصات کاربرانتون رو بدونید. ‫شامل اطلاعاتی راجع به مکان جغرافیایی شون ‫تا نوع دستگاهی که برای دسترسی به ‫سایت شما استفاده میکنن.

دانلود فیلم آموزش قسمت مخاطبان (Audience) در گوگل آنالیتیکس با کیفیت HD 720

حجم فایل 212 مگابایت

دانلود کنید

‫حتی گزارش‌های دیگه‌ای در بخش ‫Audience وجود داره ‫که بهتون کمک میکنه رفتار کاربرانتون رو ‫پس از چندبار سرزدن به سایتتون متوجه بشید. ‫مثلا اینکه هر چندوقت به سایت میان ‫و بین هر آمدن چه مدت زمان سپری میکنن.

‫بطور خلاصه، گزارش Audience ‫این امکان رو براتون فراهم میکنه ‫که جمعیت شناسی مخاطبین سایتتون رو بدونید. ‫ترکیبی از کاربران جدید و برگشتی ‫و میزان تعهدشون به سایت شما، ‫مرورگرها و شبکه‌ها و یا هر دستگاه موبایلی که ازشون برای دسترسی به سایت شما استفاده شده. ‫

گزارش Audience

دید کلی (Overview)

در این قسمت می توانید اطلاعات کلی درباره کاربرانتان به دست بیاورید.

در بخش نمودار شما می‌توانید مشخص کنید که می‌خواهید چه متریکی نمایش داده شود. همچنین امکان انتخاب دو متریک مختلف و مقایسۀ آنها نیز وجود دارد. در قسمت راست نیز می‌توانید مشخص کنید که نمودار شما بر اساس ساعت، روز، هفته یا ماه نمایش داده شود.

‫در اینجا ما داده‌هامون بر حسب زمان رو داریم، ‫در اینجا، بطور پیشفرض روی نشست ها تنظیم شده ‫اما خب میتونیم اینو بسادگی با انتخاب ‫از منوی بازشونده در این بالا ‫به هر متریکی که خواستیم تغییر بدیم.

مطابق تصویر زیر در قسمت انتخاب تاریخ می توانید بازه زمانی دلخواه خود را برای مشاهده گزارش ها تعیین کنید. همچنین با انتخاب گزینه Compare To می توانید دوبازه زمانی مشخص را برای مقایسه انتخاب کنید.

دید کلی (Overview)

مطابق تصویر زیر در قسمت Overview می توانید متریک مورد نظر خود را تغییر دهید یا برای مقایسه انتخاب کنید. به صورت پیشفرض متریک اول روی Users می باشد. مثلا شما می توانید متریک دوم (قسمت Select a metric) را روی New Users قرار دهید تا مقایسه بین کاربران جدید از کل کاربران را انجام دهید.

 قسمت Overview

همچنین با کلیک روی گزینه + Add Segment می توانید ترافیک ورودی مورد نظر خود را تعیین کنید. مثلا با انتخاب گزینه Mobile کاربران موبایلی که در بازه زمانی مشخص وارد سایت شما شده اند را روی نمودار مشخص می کند.

Add Segment

‫اگه بیاییم پایین، میتونیم یه سری ‫مینی گزارش رو ببینیم ‫که بهمون یه سری اطلاعات خلاصه و مختصر ارائه میدن ‫واسه تاریخی که بالاتر انتخاب کردیم، میتونم نشست های کل رو، ‫کاربران کل، مجموع بازدید صفحات و غیره رو ببینم.

(Sessions) : دوره‌ها یا تعداد دفعاتی که وب‌سایت شما بازدید شده

(Users) : تعداد کاربران

(New Users) : تعداد کاربران جدید سایت شما

(Number of Sessions per User) : تعداد بازدید ها یا دوره های ایجاده شده به ازای هر کاربر

(Pageviews) : تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربران

(Pages / Session) : میانگین صفحات مشاهده شده توسط کاربران

(Avg. SessionDuration) : میانگین ماندگاری کاربران در سایت

(Bounce Rate) : نرخ پرش یا تعداد کاربرانی که از دست داده‌اید

در قسمت پایین سمت چپ نمودار دایره ای شکل که با رنگ سبز و آبی از هم متمایز شده اند هم میزان کاربران جدید و کاربران بازگشتی یا همان کاربران وفادار به سایت تان را نشان می دهد. هرچه کاربران وفادار به سایت شما بیشتر باشد مسلما برای شما بهتر خواهد بود.

در انتهای صفحه هم می توانید اطلاعاتی در مورد زبان، شهر و کشور، سیستم عامل و مرورگر کاربران تان به دست آورید که در قسمت های بعدی می توانید مفصل تر به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

Google Analytics

کاربران فعال (Active Users)

در این قسمت می توانید میزان کاربران فعال سایت خود را در بازه های زمانی مشخصی با هم مقایسه کنید. در اینجا ما با فعال کردن گزینه های کاربران فعال یک، هفت، چهارده و بیست و هشت روز آمار زیر را بدست آوردیم.

Active Users

ارزش کاربران (Lifetime Value)

در این قسمت می توانید ارزش کاربران جذب شده خود را بدست آورید. به صورت پیشفرض متریک اول روی Revenue Per User است. یعنی ارزش مادی هر کاربر در 90 روز گذشته پس از اولین جذب به چه صورت بوده است. که می توانید گزینه های دیگر را نیز انتخاب کنید.

Lifetime Value

البته به صورت پیشفرض بازه زمانی روی 90 روز گذشته است که شما می توانید بازه زمانی دلخواه خود را انتخاب کنید.

در قسمت پایین هم می توانید ترافیک ورودی از کانال های مختلف را بررسی کنید و ببینید کاربرانی که برای شما بیشترین ارزش را داشته اند از کجاها آمده اند.

ترافیک ورودی از کانال های مختلف

نکته مهم در این قسمت این است که ارزش کاربران را شما می توانید با چیزی که مد نظرتان است بررسی کنید. مثلا در متریک اول می توانید ارزش را روی تعداد خرید نسبت به هر کاربر (transactions per user) قرار دهید.

transactions per user

آنالیز دنبال کنندگان (Cohort Analysis)

در این قسمت می توانید میزان موفقیت در جذب کاربرانتان را بررسی کنید. به صورت پیشفرض متریک اصلی روی User Retention یعنی حفظ کاربر است.

در این نمودار می توانید عوامل مختلفی را که در متریک دارید آنالیز کنید بطور مثال می توانید متوجه شوید کاربرانی که روز اول سایت شما را دیدند تا هفت روز بعد چه تعداد از آن ها مجدد به سایت شما بر می گردند.(شما می توانید این گزارش را در بازه های زمانی یک روزه ، هفت روزه و ماهانه بگیرید. )

Cohort Analysis

بررسی وضعیت کاربران (User Explorer)

اگر می‌خواهید درک درستی از رفتار کاربران ثابت خود داشته باشید و به شکل دقیق بدانید که حرکت آنها در وب‌سایت شما به چه صورت است (مثلا بیشتر به چه صفحاتی مراجعه کرده اند، چه اهدافی را تکمیل کرده اند یا چه محصولاتی را خریده اند.)، باید از قسمت بررسی وضعیت کاربران استفاده کنید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، در این قسمت به هرکدام از کاربران یک آیدی یا کد شناسایی داده می‌شود و می‌توانید با کلیک بر روی هر کدام از آنها، به اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها دست یابید.

البته اطلاعات موجود در همین صفحه نیز بسیار مهم هستند و همانطور که می‌بینید اطلاعاتی در مورد دوره‌ها، مدت زمان میانگین هر کدام از دوره‌ها، نرخ پرش کاربر و مواردی در رابطه با درآمد نیز در این قسمت آورده شده است.

User Explorer

اگر شما بر روی یک آیدی کلیک کنید اطلاعات بسیار ارزشمندی بدست می آورید از این که این کاربر در روز هایی که وارد سایت شده چه کاری انجام داده و آیا خریدی انجام داده یا خیر یا اینکه سبد خرید این کاربر چه چیز هایی داشته و با توجه به اینکه این خرید ها را انجام داده از چه صفحاتی دیدن یا چه بازه زمانی طول کشیده تا به مشتری ما تبدیل شود.

User Explorer

اطلاعات جمعیت شناختی یا دموگرافیک (Demographics)

بخش دموگرافیک یا اطلاعات جمعیت شناختی به بررسی دو فاکتور سن و جنسیت در بین کاربران می‌پردازد.  برای بسیاری از کسب و کارها مهم است که میانگین سنی کاربرانشان چقدر است یا بیشتر کاربرانشان خانم هستند یا آقا؟

شاید پیش خودتان فکر کنید که گوگل چگونه این آمار را بدست می‌آورد و چقدر دقیق هستند؟ اول بگذارید به شما در مورد دقت آنها اطمینان دهیم. این آمار در آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. و اما نحوۀ جمع‌آوری آنها. گوگل نه تنها از حساب کاربری شما اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند، بلکه با استفاده از کوکی‌های خود تمام سایت‌های مورد بازدید شما را نیز شناسایی می‌کند و بدین ترتیب سن، جنسیت و سایر اطلاعات شما را مشخص می‌کند.

به کمک این دو فاکتور می توانید محدوده سنی کاربران خود را به همراه جنسیت آنها به دست بیاورید و سعی کنید مطالبی را بنویسید که مخاطبان غالب شما علاقه بیشتری به آنها دارند. نحوه عکس‌‌العمل جمعیت کاربران وب‌سایت به مطالب شما تا حدود زیادی می‌تواند به پیدا کردن مسیر محتوایی کمک کند.

Demographics

همچنین شما می توانید از قسمت متریک بر اساس معیار های مختلف مثل user, sessions و غیره آنالیز را انجام دهید.

علاقه‌مندی‌ها (Interests)

در این بخش می‌توانید در مورد علایق کاربران خود بخوانید و با توجه به اینکه اکثریت کاربران شما به چه چیزهایی علاقه دارند، تغییراتی را در وب‌سایت خود اعمال کنید.  مثلا کاربرانتان بیشتر به موضوعات علمی و فناوری علاقه مند هستند یا تفریح و مسافرت؟

Interests

کلا این بخش به سه قسمت تقسیم می شود:

1- Affinity Category یا نزدیک ترین علاقه مندی ها به دسته

2- In-Market Segment یا کاربرانتان بیشتر به چه محصولاتی در چه موضوعاتی علاقه مند هستند.

3- Other Category یا سایر دسته ها

این قسمت به شدت به سایت های محتوا محور کمک می کند تا محتوای پر طرفداری برای کاربرانشان تولید کنند.

اطلاعات جغرافیایی (Geo)

گوگل آنالیتیکس برای پوشش دادن اطلاعات جغرافیایی کاربران از دو بخش مجزا استفاده کرده است که یک بخش آن به محل اقامت آنها و بخشی دیگر به زبان مورد استفاده آن‌ها اختصاص یافته است.

Language

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، کاربرانی که زبان سیستم آنها به صورت انگلیسی بوده، بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند.

اطلاعات جغرافیایی

Location

در این قسمت هم می توانید اطلاعاتی در مورد شهر یا کشور و همچنین قاره کاربرانی که به سایت شما وارد می شوند را به دست آورید. (رنگ آبی پر رنگ نشان‌دهنده تمرکز کاربران سایت در این محل است)

Location

رفتار (Behavior)

این بخش شامل سه قسمت است.

در بخش اول (New vs Returning) می‌توانید رفتار کاربران جدید را با کاربران قدیمی خود مقایسه کنید.

در بخش دوم (Frequency & Recency) می‌توانید ببینید که کاربران قدیمی چقدر ممکن است که دوباره به وب‌سایت شما سر بزنند و از آخرین بازدید آنها چند روز گذشته است.

در بخش آخر (Engagement) نیز می‌توانید میزان درگیر شدن کاربران با وب‌سایت خود و زمانی که در آن گذرانده‌اند را مشاهده کنید.

کاربران جدید (New Users) افرادی هستند که برای بار اول از وب‌سایت ما دیدن می‌کنند و یک سشن ثبت می‌رسانند. اما کاربران بازگشتی کسانی هستند که قبلاً از وب‌سایت ما بازدید داشتند و اکنون مجدداً به سراغ مطالب ما آمده‌اند. در صفحه مربوط به این قسمت، شما با تصویر زیر مواجه می‌شوید که در آن اطلاعاتی در زمینه مدت میانگین دوره، نرخ پرش و تعداد دوره‌های ثبت شده به دست می‌آورید.

Behavior

Frequency & Recency

Count of Sessions

در اینجا گوگل آنالیتیکس به شما میگه که کاربرانی که یک بار اومدند داخل سایت 52914 صفحه را دیدند و کاربرانی که بین 101 تا 200 دفعه به سایت شما مراجعه کردند 60 صفحه را دیدند.

Frequency & Recency

Days Since Last Session

در اینجا اطلاعات قبلی را بر حسب روز به شما می دهد به این معنا که  می گوید که کاربرانی که از آخرین بازدید آنها یک روز گذشته 489 دفعه به سایت شما مجدد سر زدند و اونهایی که از آخرین بازدیدشان 364-121 روز گذشته 91 بار مجدد برگشته اند.

Days Since Last Session

کیفیت نشست ها (Session Quality)

در این قسمت کیفیت نشست های کاربران را به ما نشان می دهد.در قسمت Session Quality هر چه اعداد به 100 نزدیک تر باشند از نشست های با کیفیت تری بر خورداریم و در قسمت سمت راست (Sessions with Transactions) می بیند که تا کیفیت 50 فقط یک فروش انجام شده ولی در کیفیت 51 تا 100 دوازده فروش صورت گرفته است. برای دقیق تر فهمیدن این موضوع که در چه کیفتی این فروش ها صورت گرفته می توانید قسمت + که در کنار اعداد هست و در تصویر با فلش قرمز مشخص شده کلیک کنید.

Session Quality

احتمال تبدیل (Conversion Probability)

این قسمت هنوز آزمایشی هست (Beta) و در صورتی که قطعی شد آموزش داده می شود.

فناوری (Technology)

این قسمت از ابزار گوگل آنالیتیکس به دو حوزه مجزا تقسیم شده است.

بخش اول این قسمت، به بررسی مرورگر (Browser & OS) کاربران می‌پردازد. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، کاربران ممکن است از مرورگرهایی مانند کروم، موزیلا، اینترنت اکسپلورر یا هر ابزار دیگری استفاده کنند که کلیه آمار مربوط به آنها از لحاظ تعداد بازدید و مدت زمان حضور آنها در این صفحه نشان داده می‌شود.

Browser & OS

همچنین در Primary Dimension که در عکس زیر مشخص کردم می توانید بر اساس سیستم عامل (Operating System) رزولوشن (Screen Resolution) و … اطلاعاتی را بدست آورید.

Primary Dimension

 اما بخش دوم قسمت تکنولوژی به بررسی شبکه اینترنتی (Network) کاربران می‌پردازد. در واقع، در این بخش شما می‌توانید اطلاعاتی در مورد سرور اینترنت کاربران به همراه شرایط حضور آنها در وب‌سایت مانند طول دوره و تعداد آنها را مشاهده کنید.

Google-Analytics-Network

موبایل (Mobile)

در این قسمت می توانید دستگاه های موبایلی که کاربرانتان از طریق آن ها وارد سایت تان شده اند را بررسی کنید. برند و مدل گوشی و همچنین رزولوشن های دستگاه های کاربرانتان را در این بخش می توانید بررسی کنید. شما از این اطلاعات می توانید برای برنامه ریزی بهتر سایت از لحاظ های چیدمان، ریسپانسیو بودن، درست کردن اپلیکیشن و … استفاده کنید.

در قسمت Overview یک دید کلی از اینکه چه تعداد از کاربران تان از دکستاپ، موبایل و تبلت استفاده می کنند می دهد.

Google-AnalyticsMobile-

در بخش Devices شما به مدل موبایل های کاربران سایت و برند و … دسترسی دارید.

Google-Analytics-Devices

معیار سنج (Benchmarking)

در این قسمت شما می توانید سایت خودتان را با دیگر سایت موجود در شهر یا کشور خود مقایسه کنید.

Benchmarking

در واقع این قسمت یک معیارسنج  برای سنجش سایت شما با سایت های هم حوزه در مقیاس های مختلفی مانند: تعداد کاربران، میزان بانس ریت، رفتار کاربران، کاربران جدید و … است که می توانید بررسی فرمایید.

(برای استفاده از این قسمت باید حوزه کاری تان را در قسمت Industry Vertical مشخص کنید و در قسمت Country / Region می توانید براساس کشور ایران یا حتی شهر های ایران این عمل را انجام دهید و در Size by daily sessions باید میزان کاربران سایت را به صورت حدودی تعیین کنید که باید در یکی از بازه های موجود در زیر منو آن باشد.)

گوگل آنالیتیکس این مقایسه را طبق شکل زیر به شما نشان می دهد که رنگ سبز به معنای قوی تر بودن شما و قرمز ضعیف تر بودن براساس درصد می باشد.

معیار سنج

جریان کاربران (User Flow)

بخش نهایی این قسمت نیز به بررسی مسیرهای حرکت کاربران شما می‌پردازد. در این قسمت شما می‌بینید که کاربران چه مسیرهایی را در وب‌سایت شما طی کرده‌اند. شما می‌توانید در قسمت چپ، ابتدای مسیر را مشخص کنید.  به صورت پیشفرض ورودی ها را بر اساس کشور نشان می دهد که با توجه به نیاز خود می توانید آن را تغییر دهید. مثلا با انتخاب Social جریان ورودی هایی که از شبکه های اجتماعی دریافت کرده اید را نشان می دهد. نمودار جریان کاربران یکی از بهترین ابزارهاییست که می‌توانید مسیر حرکت کاربران و تعامل آنها با محتوای وب‌سایت خود را بررسی کنید.

User Flow

در قسمت مشخص شده در عکس بالا شما می توانید از پارامتر های مختلفی استفاده کنید مانند:

  • Acquisition
  • Advertising
  • Behavior
  • Custom Dimensions
  • Custom Variables
  • Social
  • Users

شما با کلیک کردن بر روی هر کدام از موارد زیر 3 گزینه برای شما نمایان می شود.

Highlight traffic through here : با کلیک روی این گزینه شما مسیر های خروج ورودی که به این گزینه مربوط هست را بصورت هایلایت می بینید که به شما کمک می کند بهتر جریان کاربران را ببینید.

Explore traffic through here : این گزینه هم تقریبا مانند گزینه بالا هست ولی جریان انتخابی را برای شما بصورت جدا نشان می دهد.

Group details : با انتخاب این گزینه صفحات موجود در این جریان به شما نشان داده می شود.

User Flow

 


شما می توانید در مورد این آموزش کامنت بگذارید!

در قسمت دیدگاه می توانید سوالات، نظرات و تحلیل خود را از این موضوع بنویسید و  همچنین می توانید برای کمک به دوستان دیگر که در این دوره شرکت کرده اند به کامل شدن این بحث کمک کنید. در صورتی که می خواهید با مدیریت سایت مستقیم ارتباط داشته باشید می توانید از قسمت تماس با ما استفاده کنید.

تبلیغات کتاب
برچسب ها
آموزش گوگل سرچ کنسول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن