دوره جامع آموزش گوگل آنالیتیکس

آموزش قسمت رفتار (Behavior) در گوگل آنالیتیکس

این قسمت از گوگل آنالیتیک نیز کاربرد بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. از طریق این بخش شما می‌بینید که رفتار کاربران شما چگونه بوده، چطور با سایت شما تعامل کرده‌اند و چه کارهایی را در آن انجام داده‌اند. بخش رفتار می‌تواند اطلاعات مهم و تعیین‌کننده‌ای در اختیار شما قرار دهد که به شکل‌های مختلفی می‌توانید آنها را تغییر دهید و به عنوان فاکتورهای ارزیابی استفاده کنید. در این قسمت می توانید رفتاری که کاربران تان با سایت شما داشته اند را کامل بررسی کنید.

دانلود فیلم آموزش قسمت رفتار (Behavior) در گوگل آنالیتیکس با کیفیت HD 720

حجم فایل 79 مگابایت

دانلود کنید

اطلاعات کلی (Overview)

در این قسمت شما می‌توانید اطلاعات کلی در مورد رفتار کاربران را مشاهده کنید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، آمار بازدید صفحات به صورت یک نمودار نقطه‌ای در بالای صفحه نشان داده شده و در زیر آن شما می‌فهمید که آنها چه تعداد صفحه را دیده‌اند و چه تعداد از این بازدیدها تکراری نبوده است (Unique Pageviews)، به طور میانگین چقدر در صفحات شما مانده‌اند (Avg. Time on Page)، چقدر از آنها پریده‌اند (Bounce Rate) و بیشتر چه صفحاتی را بازدید کرده‌اند. همچنین می‌توانید ببینید که چه نوع تعاملی با شما داشته‌اند (Events) و چه عباراتی را در سایت شما جستجو کرده‌اند (Site Search).

Overview

جریان رفتار (Behavior Flow)

در این قسمت شما می‌توانید مسیر رفتار کاربران را ببینید. شما می‌توانید ابتدای این مسیر را خودتان مشخص کنید و گوگل به شما نشان می‌دهد که اولین، دومین، سومین و … کاربران با سایت شما چگونه بوده است.

بطور مثال در عکس زیر مشخص است که بیشتر کاربر جذب شده به صفحه اصلی است و بعد کاربران به صفحاتی که نیاز داشتن یا برایشان جذاب بوده رفتند که این سیر را می توانید با خط هایی که از هر بخش خروج کرده ببینید . پس با کمک این ابزار شما می توانید صفحات جذاب خود برای مخاطب را تشخیص دهید و با این کار از سلیقه و رفتار کاربران تان با خبر شوید.

جریان رفتار

محتوای سایت (Site Content)

این قسمت از مهمترین قسمت های Behavior می باشد. در اینجا شما با 4 گزینه زیر مواجه می شوید:

محتوای سایت

All Page : در اینجا اطلاعاتی درباره تمام صفحات سایت می دهد که عبارتند از : تعداد بازدید کننده، تعداد بازدید، میانگین حضور کاربران در آن صفحات، نرخ پرش، میزان درآمد زایی هر صفحه. (با کلیک بر روی گزینه Exit Pages به یک صفحه جدید وارد می‌شوید و آمار صفحاتی که موجب خروج کاربران از وب‌سایت شما می‌شوند را دریافت می‌کنید.)

Content Drilldown : به زیر لایه‌های محتوایی شما اشاره دارند و می‌توانید از آنها برای بهبود محتوای وب‌سایت خود استفاده کنید. (می توانید میزان تعامل کاربران در هر زیر دامنه یا هر دسته بندی را بررسی کنید.)

Landing Pages : اطلاعات مربوط به صفحه فرود یا محل ورودی کاربران را به دست می‌آورید.(یکی از فرق های این قسمت با All Page قسمت Conversions هست که به شما تعداد Transactions یا همان فروش ها را می دهد که شما می توانید با این قسمت متوجه شوید کاربران آمده به چه صفحاتی بیشترین خرید را انجام داده اند.)

Exit Pages : میزان آمار صفحاتی که موجب خروج کاربران از وب‌سایت شما می‌شوند را دریافت می‌کنید. (میزان خروج کابران براساس تعداد و درصد به شما نشان می دهد)

سرعت سایت (Site Speed)

اهمیت سرعت لود یا بارگذاری سایت بسیار بالاست و به نوعی با جذب کاربران و عکس العمل آن‌ها نسبت به وب‌سایت ما گره خورده است. هرچه سرعت بارگذاری یک سایت بالاتر باشد، رضایت کاربران بالاتر بوده و طبیعتاً ترافیک بیشتری نیز جذب می‌کند. در صفحۀ اصلی شما می‌توانید ببینید میانگین زمان بارگذاری صفحه به ثانیه چقدر است. البته سرعت موارد دیگر از جمله زمان ریدیرکت شدن، زمان پاسخ سرور و … به شما نشان داده می‌شود. و همچنین سرعت بارگذاری سایت تان را در مرورگر های مختلف تست کنید که بسیار مهم است.

  • زمان بارگذاری متوسط صفحه (Avg. Page Load Time (sec))
  • زمان میانگین ریدایرکت شدن صفحه (Avg. Redirection Time (sec))
  • زمان متوسط پیدا شدن دامنه (Avg. Domain Lookup Time (sec))
  • متوسط زمانی اتصال به سرور (Avg. Server Connection Time (sec))
  • متوسط زمانی پاسخ سرور (Avg. Server Response Time (sec))
  • متوسط زمانی دانلود (Avg. Page Download Time (sec))

سرعت سایت

Page Timings : شما اطلاعات دقیقی در مورد سرعت هر صفحه پیدا می‌کنید.

Speed Suggestions :در صفحه پیشنهادهای سرعت نیز شما می‌توانید پیشنهادهای خود گوگل برای افزایش سرعت هر صفحه را مطالعه نمایید.

Speed Suggestions

جستجوی سایت (Site Search)

با متصل کردن سیستم جستجوی داخلی سایت به گوگل آنالیز، شما می‌توانید اطلاعات دقیقی را در مورد جستجوهای انجام شده در سایت خود مشاهده نمایید. این بخش برای اتصال بخش جستجوی داخلی وب‌سایت به ابزار گوگل آنالیتیکس در نظر گرفته شده است و در جریان آن کلیه آمارهای مربوط به جستجوهای صورت گرفته در وب‌سایت شما ارائه می‌شود. بطور مثال این ابزار به شما کمک می کند کاربران شما در چه صفحاتی بوده اند که جستجو انجام داده اند و بدنبال چه موضوعی می گشتند و  با بررسی این قسمت می توانید متوجه آن شوید که کاربرانتان بیشتر به دنبال چی هستند.

جستجوی سایت

در قسمت بالا در یک نمودار به شما تعداد دوره های ثبت شده با هر جستجو را نشان می دهد و در کادر پایین آن موارد زیر نمایش داده می شود:

Sessions with Search : تعداد دوره‌های ثبت شده با هر جستجو

Total Unique Searches : زمان کلی مربوط به جستجوها

Results Pageviews / Search : نتایج و بازدید صفحات مربوط به هر جستجو

Search Exits : جستجوهای خروجی

البته این قسمت را باید در بخش Admin فعال کنید و به صورت پیشفرض غیر فعال است.

رویدادها (Events)

منظور از رویدادها آن تعاملاتی است که شما قصد اندازه‌گیری آنها را دارید. برای مثال می‌توانید مشخص کنید که با کلیک بروی یک گزینه، رویدادی در گوگل آنالیتیک ثبت شود تا بتوانید تعداد کلیک‌های انجام شده بروی آن گزینه را اندازه‌گیری و بررسی کنید.همینطور می توانید صفحاتی که در آن رویدادهای شما انجام شده است را مشاهده کنید.

البته رویداد ها را باید توسط گوگل تگ منیجر در آنالیتیکس خود فعال کنید.

رویدادها

آزمایش (Experiments)

در اینجا شما می توانید آزمایش های A-B تست را برای صفحات لندینگ یا صفحات محصول انجام دهید.


شما می توانید در مورد این آموزش کامنت بگذارید!

در قسمت دیدگاه می توانید سوالات، نظرات و تحلیل خود را از این موضوع بنویسید و  همچنین می توانید برای کمک به دوستان دیگر که در این دوره شرکت کرده اند به کامل شدن این بحث کمک کنید. در صورتی که می خواهید با مدیریت سایت مستقیم ارتباط داشته باشید می توانید از قسمت تماس با ما استفاده کنید.

تبلیغات کتاب
برچسب ها
آموزش گوگل سرچ کنسول

2 دیدگاه

  1. بسیاااار عالی بود منکه تمام ویدئو ها رو دیدم
    فقط کاش بحث ساخت utm رو به صورت کامل و اینکه با لینک فاینال چکار کنیم تا ترافیک ثبت بشه هم میگفتید.
    با این حال لذت بردم ممنون

    1. سلام
      ممنونم از شما که وقت گذاشتید و آموزش دیدید.
      شما لینکی که داخلش utm هستش را هر جایی می تونید قرار بدید و زمانی که کلیک شود، آمار آن را می تونید در آنالیتیکس ببینید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن