کسب و کار اینترنتی

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول 2019

گوگل سرچ کنسول که پیش تر آن را با عنوان گوگل وبمستر تولز شناخته میشد ابزاری رایگان است که برای مدیریت بهتر سایت در موتور های جستجو استفاده می شود. شما با کمک گوگل سرچ کنسول می توانید سایت خودتان را از دید موتور های جستجو بررسی کنید تا ببینید آن ها چه برداشتی از سایت شما دارند. در واقع این ابزار به شما گزارشاتی از تعداد کلیک های که روی سایت شما در گوگل انجام شده و تعداد نمایش سایت شما در این موتور جستجو و … را می دهد که برای مدیریت کسب و کار اینترنتی بسیار با اهمیت است.

گوگل سرچ کنسول گزارشات با اهمیت بالایی به شما می دهد که می توانید با آن متوجه شوید جایگاه صفحات تان در گوگل به چه صورت است و در بازه زمانی مشخص بازدید و کلیک شما افت داشته یا خیر یا از همه مهتر کدام صفحات شما از لحاظ گوگل مشکل فنی دارد و امکان نمایش آن در گوگل نیست و شما باید آن ارور را برطرف کنید. شما همچنین می توانید اطلاعاتی از هک شدن سایت خود بگیرید، و یا یکسری پیغام در ایمیل خود دریافت می کنید اگر از لحاظ فنی هر تغییری در سایت شما بایفتد.

همانطور که گفته شد _وبمستر تولز_ نام قدیمی سرچ کنسول گوگل است که در سال 2018 از نسخه آزمایشی خارج شد و جایگزین ابزار قدیمی شد. اما هنوز شما بعضی از قسمت ها مثل robots.txt را باید در نسخه قدیمی استفاده کنید که جای نگرانی ندارد. شما در این آموزش با گوگل سرچ کنسول 2019 آموزش می بینید که دارای رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) بهتری نسب به وبمستر تولز است.

در کل نمی توان شما وبمستری (مدیر سایت) را پیدا کرد که بگوید این ابزار برای سایت من کارایی ندارد و من به آن نیاز ندارم. حتی اگر شما به این گزارشات احتیاج نداشته باشید برای نمایش سایت در گوگل به آن احتیاج دارید و باید اقدام به ثبت نام در وبمستر تولز گوگل کنید. در ادامه به آموزش کاملی از این ابزار می پردازیم و در صورتی که سوالی داشتید در قسمت نظرات از ما بپرسید خوشحال می شویم.

> دوره جامع و رایگان آموزش گوگل آنالیتیکس


آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

در ابتدا شما برای ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل نیاز به یک جیمیل دارید تا بتوانید اقدام به ثبت سایت و مدیریت آن ابزار کنید. ایجاد یک حساب کاربری در سرچ کنسول پیچیدگی خاصی ندارد و به راحتی و با این آموزش می توانید سایت خود را ثبت کنید.

برای ثبت سایت در وبمستر تولز گوگل به لینک زیر مراجعه فرمایید:

لینک ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

بعد از ورود به لینک بالا شما با صفحه زیر مواجه می شوید که برای شروع ثبت نام باید روی دکمه Start now کلیک کنید.

آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل | آموزش کامل گوگل سرچ کنسول 2019

زمانی که شما دکمه Start now را کلیک کنید و اگر به حساب جیمیل خود وارد نشده باشید با این صفحه مواجه می شوید که باید آدرس ایمیل و رمز عبور خود را وارد نمایید تا به قسمت بعدی بروید.

حساب جیمیل در سرچ کنسول

بعد از وارد شدن به حساب جیمیل باید به صفحه زیر رفته باشید که دو روش ثبت نام سایت ما در گوگل را نشان می دهد.

آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

چرا دو روش؟

اگر بخواهیم یک توضیح کلی بدیم گزینه سمت چپ (Domain) برای موقعی استفاده می شود که شما می خواهید آدرس اصلی سایت را معرفی کنید و همه ی پسوند و پیشوند های سایت مثل https ، https ، ساب دامین و ساب دایرکت را در بر می گیرد که در زمان گزارش گیری همه ی این موارد را در یک مکان گوگل کنسول به شما نمایش می دهد.

ولی در قسمت راست تصویر (URL prefix) شما می توانید هر کدام از این پسوند و پیشوند های دامنه که بالا گفته شد را بصورت جداگانه به گوگل معرفی و همچنین گزارش تفکیک شده نیز بگیرید.

و فرق کلی که در پروسه ثبت نام نیز دارد، که طرز تاییدیه گرفتن از گوگل است که مسیر سمت راست طولانی تر و شما برای هر کدام از دامنه های معرفی کرده یک تاییدیه بگیرید.

> دامنه چیست؟ و نکات انتخاب دامنه

در ادامه دو روش توضیح داده می شود ولی اگر نظر من را بخواید سایت هایی که نمیخوان زیر دامنه های سایت شان مثل -example.com/blog- را بصورت جداگانه گزارش گیری کنن لازم نیست که از روش URL prefix استفاده کنند و می توانند به راحتی از روش Domain استفاده کرده و گزارش های همه ی سایت را یکجا دریافت کنند. البته اطلاعات سایت شما همه در دامنه اصلی که معرفی می کنین نشان داده می شود ولی دامنه ای که جدا کردید نیز گزارش خود را دارد.

دامنه اصلی مانند زیر است:

example.ir

example.com

example.org

example.net

و …

> دوره جامع و رایگان راه اندازی کسب و کار اینترنتی


قسمت اول × ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل با روش جدید : Domain

همانطور که قبل تر هم گفته شما در این روش فقط اقدام به دامین اصلی و بدون هیچ پیشوند و پسوندی می کنید که ساده ترین روش هم است که نیازی به ثبت تک تک زیر دامنه ها و پروتکل ها نیست.شما در این روش برای تاییدیه گرفتن از گوگل باید از DNS record استفاده کنید. که برای این تاییدیه گرفتن نیاز به دسترسی به هاست سایت دارید.

در جدول زیر نمونه ای از این نوع ثبت برای شما آورده ایم که شما می توانید با وارد کردن آدرس سمت راست کل آدرس های سمت چپ را ساپورت کنید و در یک قسمت گزارش خود را بگیرید.

example.com

http://example.com

https://example.com

http://example.com/example

https://example.com/example

http://example.example.com

https:// example.example.com

پس با توجه به جدول بالا شما با وارد کردن example.com در قسمت Domain ثبت نام گوگل کنسول می توانید تمام آدرس های سمت چپ جدول بالا را در اختیار داشته باشید و در یک پیشخوان گزارش را مدیریت کنید.

بسار خوب اگر تصمیم خودتون را گرفتید و می خواهید از روش جدید سرچ کنسول Domain استفاده کنید بریم برای ادامه کار و اگر هم نه می توانید به قسمت دوم آموزش ثبت نام برید.

توجه کنید در قسمت Select property type و در قسمت Domain شما باید نام دامنه خود را بدون http , https و www و زیر دامنه ها ثبت کنید (مانند دامنه سمت چپ در جدول بالا).

آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

در ادامه بعد از ثبت آدرس دامنه در اینجا به صفحه زیر می روید که گفته شما برای اینکه بتونید دامنه وارد شده را تایید کنید باید از DNS record استفاده کنید و کدی که در اینجا آمده را در قسمت DNS های هاست خود قرار دهید.

تاییدیه گرفتن از گوگل باDNS record

بعد از اینکه شما تونستید کد مورد نظر را بگیرید آن را کپی کنید که می خواهیم در پنل هاستینگ خود قرار دهیم. شما با قرار دادن این TXT record می توانید مالکیت دامنه خود را به گوگل اثبات کنید (Verify) و به همین دلیل شما با کپی کردن این کد و قرار دادن آن در هاست می توانید این امر را انجام دهید.

من در ادامه وارد کردن این کد در دو پنل دایرکت ادمین و سی پنل توضیح خواهم داد که به راحتی بتوانید مالیکت سایت خود را تثبیت کنید.


ثبت DNS record در دایرکت ادمین

برای ثبت TXT record در پنل دایرکت ادمین بعد از کپی کردن کد در قسمت قبل به پنل دایرکت ادمین خود مراجعه کنید و در صفحه اولیه و اصلی این پنل بر روی گزینه مدیریت DNS کلیک کنید.

ثبت DNS record در دایرکت ادمین

بعد از وارد شدن به این قسمت با تصویر زیر را می بینید که ما با قسمت TXT مشخص شده در تصویر کار داریم.

ثبت DNS record در دایرکت ادمین

حالا اون کد کپی شده از قسمت قبل را باید در باکس سمت راست گزینه TXT قرار دهید و در باکس سمت چپ آن مثل قسمت های بالاتر آدرس سایت خود را همراه با یک نقطه وارد نمایید مثل _ .modireforosh.ir _ . در ادامه شما باید روی افزودن سمت راست این گزینه کلیک کنید تا این مقدار در قسمت بالای این صفحه مانند عکس زیر اضافه گردد.

ثبت DNS record در دایرکت ادمین

در ادامه بعد از اینکه شما کد را قرار دادید حالا باید به قسمت قبلی یعنی Verify domain ownership via DNS record برگردید و بر روی Verify کلیک کنید تا ببینید مراحل قبل را درست رفتید و گوگل سایت شما را تایید می کند یا خیر.

Verify domain ownership via DNS record

بعد از کلیک کردن بر روی Verify شما با صفحه قرمز به جای صفحه سبز و تایید شده روبرو خواهید شد.

ثبت DNS record در دایرکت ادمین

در این حالت سرچ کنسول گوگل هنوز تنوسته مالیکت سایت ما را تشخصی بده و شما با پیغام Ownership verification failed مواجه می شوید. این پیغام زمانی به شما نمایش داده می شود که شما سریعا بعد از وارد کردن TXT record اقدام به Verify می کنید ولی برای تایید گوگل شما باید بعد از چند دقیقه حداقل 10 تا 15 دقیقه بعد مجدد تلاش کنید و آن زمان شما با صفحه سبز برخورد خواهید کرد که به معنای درستی عملکرد شما در ثبت DNS record است.

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول 2019

بعد از گرفتن پیغام Ownership auto verified میتونید با کلیک روی GO TO PROPERTY به صفحه سرچ کنسول سایت خودتان بروید.


ثبت DNS record در سی پنل

برای ثبت TXT record در سی پنل بعد از کپی کردن کد در قسمت قبل به سی پنل خود مراجعه کنید و در صفحه اولیه و اصلی این پنل بر روی گزینه Zone Editor کلیک کنید.

ثبت DNS record در سی پنل

بعد گزینه Manage و Add Record را انتخاب و سپس گزینه Add TXT Record انتخاب میکنیم.

ثبت DNS record در سی پنل

و مثل دایرکت ادمین کد کپی شده را در قسمت Record میذاریم و در قسمت Name نام دامنه همراه با نقطه وارد می کنیم و در انتها بر بروی Add Record کلیک می کنیم.


معرفی کلی گوگل سرچ کنسول 2019

بعد از به پایان رساندن مرحله ثبت نام شما با صفحه زیر روبرو هستید که بخش مدیریت شماست در قسمت بالا سمت راست شما می توانید حساب جیمیل خود را عوض کنید اگر که در حساب های دیگر جیمیل اقدام به ثبت نام در سرچ کنسول برای سایت های دیگر کردید کنید. در قسمت بالا سمت چپ می توانید property یا سایتی که مالک آن هستید را انتخاب کنید. در زیر این بخش شما به یکسری از Report یا گزارش ها دسترسی دارید که در قسمت Overview شما یک نمای کلی از این سه بخش Performance ، Coverage ، Enhancements دارید. در ادامه شما گزارشات index را می بینید که در آن گزارش خطاها و امکان ساخت نقشه سایت را دارید. در بخش گزارش Enhancements شما به دو بخش مهم Mobile Usability که نمایش سایت شما را در موبایل بررسی می کند و Products که محصولات سایت را زیر نظر دارد و به شما گزارش می دهد. در بخش security & Manual Actions به شما اعلان های امنیتی می دهد که اگر سایت شما هک شده در این قسمت می توانید متوجه شوید. و در بخش آخر شما می توانید از لینک های ورودی به سایت و لینک های داخلی گزارش تهیه کنید و در Settings دسترسی به کاربران دیگر بدهید یا کد تاییدیه خود را بردارید برای استفاده مجدد.

معرفی کلی گوگل سرچ کنسول 2019

خب یک مرور کلی داشتیم تا بتوانید یک برداشت داشته باشید که در ادامه هر کدام را بهتر توضیح دهیم.


performance در گوگل سرچ کنسول

در این بخش شما یک گزارش کامل می توانید از کلیک های سایت در موتور جستجوی گوگل بگیرید. در بالا و سمت چپ شما می توانید برای این گزارش بازه زمانی مشخص کنید که بازه های 7 و 28 روزه، 3، 6، 12 و 16 ماه بصورت پیش فرض برای شما قرار داده شده که می توانید انتخاب کنید یا در قسمت Custom تاریخ را بصورت دستی مشخص کنید.

در پایین شما می توانید 4 گزارش متفاوت بگیرید که عبارتند از :

Total clicks

Total Impressions

Average CTR

Average Position

performanperformance در گوگل سرچ کنسولce در گوگل سرچ کنسول

در زیر نمودار شما چند بخش دارید که قسمت QUERIES مربوط به کلماتی هستند که سرچ شده اند و به یکی از صفحات شما رسیده اند در گوگل که این صفحات را می توانید در قسمت PAGES ببینید که با کلیک بر روی هر صفحه می توانید کوئری یا همان کلمات کلیدی مرتبط با آن صفحه را بصورت هدفمند تر بررسی کنید. در ادامه شما بخش COUNTRIES به شما کشور هایی را نشان می دهد که از آن ها ورودی داشتید و مقدار هر کشور را می توانید بصورت جداگانه ببینید.

 

QUERIES : کوئری همان کلمات کلیدی هستند که در گوگل سرچ شده اند و در نتیجه آن سایت شما نمایش داده می شود.

clicks : هر بار که سایت شما با توجه به کوئری در گوگل نمایش داده می شود و بر روی آن کلیک می شود در اینجا برای شما یک کلیک ثبت می شود.

Impressions : زمانی که سایت شما را در صفحه اول گوگل باشد و آن کلمه مرتبط با شما سرچ شود یک ایمپرشن برای شما ثبت می شود و اگر لینک شما در صفحه دوم باشد و کاربر به صفحه دوم گوگل مراجعه نکند Impressions برای شما ثبت نخواهد شد. پس به تعداد دفعاتی که سایت شما در گوگل برای کاربر نمایش داده می شود Impressions گویند.

CTR : به نسب نمایش سایت شما (Impressions) به تعداد کلیک بر روی آن (clicks) CTR گفته می شود. که این نسبت به درصد نمایش داده می شود.

Position : پوزیشن میانگین جایگاه سایت و کوئری شما در صفحات گوگل را نشان می دهد. بطور مثال اگر شما در یک کوئری جایگاه های 2 و 4 و 8 را داشته باشید (این تغییرات جایگاه همیشه برای کوئری ها اتفاق میافتد که به عوامل مختلفی بستگی دارد ) میانگین این اعداد را در قسمت Position می توانید ببینید که همان میانگین جایگاه یا Average Position کوئری شما در گوگل است.

 

در قسمت DEVICES شما می توانید نوع دستگاه های کاربران ورود کرده به سایت خود را ببنید که به سه بخش Mobile ، Desktop ، Tablet دسته بندی می شوند. شما از این قسمت می توانید به این نتیجه برسید که بیشتر کاربران شما با موبایل به سایت شما می آیند یا با کامپیوتر و لپ تاپ . خوب این زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شما سایت خود را براساس این نوع دستگاه درست کنید. مثلا اگر کاربر موبایلی شما بیشتر است سایت شما باید ریسپانسیو (Responsive) باشد و بهینه سازی های لازم مثل AMP (Accelerated Moblie Pages) برای این دستگاه ها صورت گیرد.

در بخش Search Appearance به شما گزارشی از نشان دادن سایت شما با ظاهری متفاوت در گوگل است. سایت شما ممکن است بصورت های مختلفی در گوگل و بر اساس صلاحدید خود گوگل در این موتور جستجو نمایش داده شود. همانطور که در تصویر زیر می بینید انوع مختلفی که یک سایت می تونه نمایش داده بشه را در اینجا برای شما آورده است که فقط قسمت ستاره دار کردن مطالب ، عنوان و اسنیپت را می توانید خودتان اضافه کنید ولی بقیه موارد خیر. پس شما می توانید عواملی مثل Title , Snipet , Sitelinks , Event , Broadcrumbs را داشته باشید.

بخش Search Appearance


URL Inspection در گوگل سرچ کنسول

ابزار URL Inspection نسخه جدید و به روز شده Fetch As Google در گوگل وبمستر تولز است. شما می توانید برای اینکه  یک URL از سایت خود را مورد بررسی دقیق قرار دهید آن آدرس را در باکس موجود در بالا صفحه سرچ کنسول قرار دهید و اینتر را بزنید.

URL Inspection در گوگل سرچ کنسول

شما بعد از اینکه آدرس URL مورد نظر را وارد و اینتر را بزنید بعد از چند ثانیه که ربات های گوگل اطلاعاتی را که قبلا جمع آوری کرده اند را در اختیار شما می گذارند.

Fetch As Google در گوگل وبمستر تولز

در صفحه بالا شما سه قسمت دارید که در بخش اول URL is on Google را می بینید که به این معناست URL شما از لحاظ گوگل مشکلی ندارد و می تواند در نتایج گوگل قرار گیرد و به این منظور نیست که حتما در نتایج است. و اگر شما به جای این گزینه با URL is not on Google این مورد مواجه شدید به این معناست که این URL در گوگل نیست و شما باید از REQUEST INDEXING استفاده کنید تا گوگل مجدد آدرس شما را بررسی کند و اگر مشکلی بود به شما در همین صفحه اطلاع می دهد. این موضوع بیشتر زمانی اتفاق می افتد که یا شما تازه آن صفحه را ایجاد کرده اید یا اینکه تابه حال خزنده های گوگل نتوستند این صفحه را پیدا کنند که نشان از ضعف در لینک سازی داخلی دارد.

در قسمت Coverage به شما اطلاعات دقیق تر اعم از اینکه این آدرس از کدام سایت مپ خوانده شده و یا اینکه آخرین خزش گوگل چه زمانی بوده و اینکه این ایندکس موفقیت آمیز بوده یا خیر.

در بخش Enhancements و Mobile Usability به شما در مورد نمایش این آدرس در صفحات موبایل را می دهد که اگر سبز باشد یعنی مشکیل نیست و اگر قرمز بود باید شما اقدام به رفع این موضوع کنید که در ادامه گفته خواهد شد.

قسمت Sitelinks searchbox مربوط به Search Appearance است که بالاتر در مورد آن صحبت کردیم.


Sitemaps در گوگل سرچ کنسول

در این قسمت شما باید نقشه سایت خود را معرفی کنید. نقشه سایت صفحه ای است که تمام اطلاعات سایت شما مثل نوشته ها ، برگه ها ، دسته بندی ها و … بصورت فایل به فایل جدا سازی و مرتب شده تا ربات های گوگل بتوانند به راحتی به اطلاعات سایت شما دسترسی داشته باشند و اطلاعات نخوانده ای جا نماند. برای ساخت نقشه سایت اگر از وردپرس استفاده می کنید باید از افزونه یواست سئو (Yoast SEO) یا پلاگین Google XML Sitemaps استفاده نمایید.

> آموزش رایگان طراحی سایت با وردپرس

Sitemaps در گوگل سرچ کنسول

شما برای ساخت Sitemaps در یواست سئو باید به قسمت سئو > عمومی > امکانات بروید و در آنجا گزینه نقشه های XML سایت را فعال نمایید تا نقشه سایت شما ساخته شود.

نقشه های XML سایت

نقشه سایت را می تواند با اضافه کردن sitemap_index.xml به بعد از نام دامنه ببینید. برای مثال آدرس نقشه سایت مدیر فروش به این صورت می باشد : https://modireforosh.ir/sitemap_index.xml

Sitemaps در گوگل سرچ کنسول مدیر فروش

همچنین شما در صفحه زیر به اطلاعات دیگری مثل اینکه اولین بار چه زمانی این سایت مپ را به گوگل سرچ کنسول یا وبمستر تولز معرفی کردید یا اینکه با موفقیت این عمل صورت گرفته است یا خیر.

Sitemaps در گوگل سرچ کنسول

در قسمت Discovered URLs می توانید تعداد URL هایی که در این سایت مپ قرار دارد را ببینید. و شما با کلیک کردن روی آدرس سایت مپ در همین صفحه به اطلاعات آن سایت مپ که شبیه به صفحه ای که در آدرس مرورگر خود برای دیدن سایت مپ وارد کرده اید مواجه خواهید شد.


Mobile Usability در گوگل سرچ کنسول

Mobile Usability در گوگل سرچ کنسول

این بخش از گوگل سرچ کنسول مربوط به گزارشات مرتبط با موبایل است که به شما می گوید آیا سایت شما موبایل فرندلی (Mobile Frienldy) هست یا خیر؟ و در کجا ها مشکل دارد. ارور هایی که در این بخش ممکن است با آن مواجه شوید به 4 دسته تقسیم می شوند و زمانی که روی هر کدام کلیک کنید آدرس هایی که موجب این ارور شده اند را می توانید ببینید و آن را بررسی کنید.

Mobile Usability در گوگل سرچ کنسول

در قسمت Mobile Usability شما دوقسمت اصلی دارید یکی Error که مربوط به ارور های سایت شما در بخش نمایش موبایل است و دیگری Valid است که تعداد صفحات بدون مشکل در موبایل را به شما نشان می دهد.

 

تست ریسپانسیو سایت

برای اطلاع از اینکه سایت شما ریسپانسیو یا موبایل فرندلی هست می توانید از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنید. شما با مراجعه به لینک زیر و وارد کردن سایت خود می توانید این تست را انجام دهید.

تست ریسپانسیو سایت

تست ریسپانسیو سایت

زمانی که تست شما تمام شد اگر با پیغام بالا یعنی Page is mobile frindly مواجه شدید به این معناست که سایت شما ریسپانسیو می باشد. اما اگر قرمز بود به این معناست که شما با یکی از ارور های زیر یا حتی با چندتا از آن ها سرو کار دارید که باید اقدام به اصلاح آن ها کنید.

 

ارور Text too small to read

اگر اندازه فونت متن های استفاده شده در صفحات برای کاربران موبایل کوچک باشد و کاربر برای خواندن متن توسط موبایل نیاز به Zoom in داشته باشد، در گزارش Mobile Usability سرچ کنسول با ارور Text too small to read مواجه خواهید شد. سعی کنید که کوچکترین سایز فونت استفاده شده در صفحات موبایل 16px یا معادل آن باشد.

ارور Clickable elements too close together

این ارور هنگامی نمایش داده می شود که المان های قابل کلیک مانند آیکون ها و نوشته های موجود در منو ها خیلی به یکدیگر نزدیک باشند و این احتمال وجود داشته باشد که هنگامی که کاربر قصد دارد روی یک المان کلیک کند، روی المان دیگری کلیک شود. بنابراین برای رفع این ارور باید فاصله های متناسب با نمایشگر رعایت شود.

ارور Clickable elements too close together
همانطور که در تصویر می بیند تست موبایل فرندلی انجام شده و این سایت را دارای مشکل اعلام کرده و یکی از این مشکلات نزدیک بودن المان هاست.

ارور Content wider than Screen

این ارور برای صفحاتی نمایش داده می شود که عرض آنها از عرض صفحه نمایش موبایل بیشتر باشد و کاربر برای دیدن همه قسمت های صفحه مجبور به Zoom out باشد. این ایراد یکی از مشکلات رایج در قالب سایت ها است که مربوط به ریسپانسیو بودن سایت است که شما باید به این نکته هنگام خرید قالب دقت فرمایید.

> نحوه نصب قالب در وردپرس

ارور Content wider than Screen

ارور Uses incompatible plugins

این ارور هنگامی نمایش داده می شود که از پلاگین هایی مانند Flash که بسیاری از دستگاه ها از آن پشتیبانی نمی کنند در صفحه استفاده شده باشد. به جای استفاده از این افزونه ها می توانید از HTML5 استفاده کنید.


Logo , Sitelinks searchbox در گوگل سرچ کنسول

دو گزینه Sitelinks searchbox و Logo مربوط به استراکچر دیتا (Structured data) یا داده های ساختار یافته است که شما می توانید Logo را برای سایت خود فعال نمایید تا بصورت عکس زیر هنگام سرچ سایت شما در گوگل نمایش داده شود.

و همچنین مورد Sitelinks searchbox برای زمانی است که سایت شما سرچ می شود و برای اینکه کاربر راحت باشد و بتواند از همان صفحه گوگل در سایت شما به دنبال موضوع مورد نظر خودش بگردد یک باکس سرچ در گوگل و زیر سایت شما نمایان می شود (مانند تصویر پایین) و به کاربر این امکان را می دهد که بتواند در سایت شما بدون آنکه وارد شود اقدام به سرچ کند.

Logo , Sitelinks searchbox در گوگل سرچ کنسول


Products در گوگل سرچ کنسول

این قسمت از سرچ کنسول گوگل مربوط محصولات سایت شما است. که در آن می توانید اررو ها یا هشدار های مربوط به محصولات را ببینید. ارور ها و هشدار هایی که در این قسمت دریافت می کنید مربوط به اسکیما یا همون داده‌های ساختار یافته است که شما باید آن ها را به گوگل در قالبی که خود گوگل گفته معرفی کنید تا بتواند آن اطلاعات را بخواند و در نتایج موتور جستجو قرار دهد.

Products در گوگل سرچ کنسول

این اسکیما ها حاوی اطلاعاتی همچون نام محصول، قیمت، برند، امتیاز محصول، عکس، SKU و … است.

ارور Either “offers”, “review”, or “aggregateRating” should be specified

مهم ترین اروری که در بخش Product ممکن است مواجه شوید همین ارور است. شما برای رفع این ارور باید به محصول خود امتیاز دهید. برای رفع این ارور در فروشگاه های کوچک باید خودتان برای اولین بار به آن امتیاز دهید تا این ارور رفع شود و فروشگاه های بزرگ می توانند این بخش را با برنامه نویسی کنسل کنند تا این ارور ظاهر نشود. از مدل ارور ها بصورت هشدار داریم که نیازی نیست اقدام به رفع آن ها کنید چون بییشتر آن ها اصلا در وب فارسی کاربرد ندارد. در ادامه برخی از این هشدار ها را برای شما قرار دادم:

Missing field “brand

No global identifier provided (e.g., gtin, mpn, isbn)

Missing field “aggregateRating

Missing field “review

Missing field “priceValidUntil

Invalid value type for field “availability

Missing field “image

Missing field “sku

Missing field “description

ارور Products در گوگل سرچ کنسول


security & Manual Actions در گوگل سرچ کنسول

security & Manual Actions در گوگل سرچ کنسول

سایت ها در کل از طریق ربات هایی که همیشه هم آپدیت جدید برایشان میاد مورد بررسی قرار می گیرند که با قوانین گوگل در یک راستا باشند و زمانی که این ربات مورد نقص قوانین را در سایت شما مشاهده کنند سایت شما را جریمه می کنند و اگر این ربات ها طبق الگوریتم هایی که دارند مشکلی با سایت شما نداشته باشند حالا امکانش هست توسط نیروی انسانی و بصورت دستی سایت شما بررسی و مورد جریمه قرار گیرد.

همانطور که گفته شد دو نوع پنالتی وجود دارد:

Manual

Algorithmic

در پنالتی دستی در قسمت Manual Actions به شما اطلاع رسانی خواهد شد. اما در جریمه یا پنالتی الگوریتمی خبری از اطلاع رسانی نیست و باید با توجه به شواهد موجود متوجه شوید و اقدام به اصلاح سایت کنید.

Manual Actions
نمونه ای از جریمه دستی گوگل

 

این مطلب آپدیت می شود …

.

.

.

چقدر این مطلب مفید بود؟

تبلیغات کتاب
برچسب ها
آموزش گوگل سرچ کنسول

14 دیدگاه

  1. به قدری مطالب عالی و کامل و شیوا بود که عمدا به مدت 48 ساعت این پست شما رو از مرورگر خارج نکردم و چندین بار رفرش کردم مه امتیاز مثبتی براتون محسوب بشه
    واقعا تولید محتوا مفیدی داشتین دمتون خیلی گرم و موفق باشین

  2. مطالب خوب و مفیدی بود. امیدوارم در ادامه شاهد مطالب با همین کیفیت باشیم.

  3. جناب حسینی
    ایا امکان دارد خودتان برای شرکت ما اینکار انجام بدید. سپاسگزارم

    1. سلام
      برای راهنمایی بیشتر اطلاعات به ایمیل شما ارسال گردید

  4. سلام ممنون بابت مطلب بسیار مفیدتون. یه سوالی داشتم قسمت وبلاگ سایت من وردپرسی هستش و سایت اصلی html میخواستم بدونم باید 2 تا سایت مپ معرفی کنم یا سایت مپ اصلی کافیه ؟

    1. سلام و درود
      اگر در کنسول گوگل جداگانه، سایت اصلی و زیر شاخه (بلاگ) را ثبت کردید خب باید هر کدام بصورت جداگانه ثبت شود. ولی اگر فقط ثبت نام شما در کنسول بصورت دومین است باید بلاگ هم به آن معرفی کنید غیر از سایت اصلی.
      با تشکر

  5. سلام ممنون از آموزش خوبتون
    من تمام صفحات سایت رو ایندکس کردم ولی یه مشکلی برخوردم
    عنوان و توضیحاتی که من تو یواست برای هر برگه مینویسم و ایندکس میکنم
    تو یرچ گوگل به اون شکل نمیاد و یه سری اطلاعات دیگه رو میاره
    بارها هم ایندکس کردم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    1. سلام و درود
      اگه میشه بصورت دقیق تر از طریق تماس با ما سایت برای من ارسال کنید تفاوت دو مورد را. ولی اصولا فرقی نمی کنه مگر اینکه سرچ شما مورده خاصی باشه. مثلا ممکنه که طول عنوان یا توضیحات شما زیاد باشه و گوگل کمترش کنه. و زمانی هم هست که شما متنی طولانی تر سرچ می کنید در گوگل و گوگل میاد قسمتی از متن محتوا شما را که مرتبط تر به اون سرچ هست را در قسمت متا دیسکیریپشن نشان میده.
      با تشکر

  6. بسیار جامع و کامل بود ، سپاس از وقتی که گذاشتید.
    لطفا در صورت امکان این آموزش رو آپدیت کنید

  7. ببخشید من درست متوجه شدم ….
    یعنی برای این پیغام Missing field “priceValidUntil”که به صورت warning تو سرچ کنسول اومده اصلا لازم نیست کاری کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن