10 ترفند برای افزایش رضایت مشتری
مصرف کنندگان تحت تاثیر عواملی بیرونی و درونی هستند که گاهی می توانند تعیین کننده ی چگونگی پذیرش شما باشند اما شما نیز می توانید با برقراری ارتباط با آن ها تاثیر گذار باشید . این اتباط باید به گونه ای باشد که مصرف کننده احساس کند واقعا برای شما اهمیت دارد . پذیرش بستگی به رویکرد و عملکرد شما دارد. ممکن است همیشه تمام عواملی را که برروی همه مصر ف کنندگان اثر می گذارند نشناسید اما با شناخت دلایل رفتار مصرف کننده ها می توانید برقراری ارتباط با آن ها را به گونه ای بسنجید که رابطه مصرف کننده _ عرضه کننده مثبتی ایجاد شود.
همانطور که می دانید موفقیت بلند مدت در تجارت منوط به ایجاد و حفظ روابط خوب با مشتریان و دستیابی به وفاداری است. اما چه کسی وقت کافی برای این کار دارد؟ نگران نباشید در این مقاله ۱۰ ترفند به شما نشان داده می شود که با کمک آنها می توانید بهتر با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید.
قدردانی از مشتری
تعداد بسیار زیادی از شرکت ها از مشتری قدردانی نمی کنند. حتی هیچکس به مشتری سلام هم نمی کند. کسی متوجه حضور مشتری نمی شود. از تمام کسانی که وارد شرکت شما می شوند قدردانی کنید. به آ نها سلام بگویید و از پشت میز برای دست دادن با انها بلند شوید.تاثیر اولیه مثبت ایجاد کنید . چرا که تنها یکبار برای ایجاد ان فرصت دارید.
بررسی مشتری
مهمترین عملکرد بررسی مشتری پی بردن به خواسته های مشتری است و این که در مورد خدماتی که از شما دریافت کرده است چه احساسی دارد. بررسی مشتری همچنین به شما کمک می کند
- در توسعه و بهبود تولید نوآور بمانید.
- در مورد خدما مشتری ای که ارائه می دهید بازخورد بیرونی دریافت کنید.
- اعتماد مشتری را با نشان دادن این که برای او اهمیت قائلید افزایش دهید.
- مشتریانی که از دست داده اید دوباره بدست آورید.
- با شناخت روندهای جدید موضوع های اجرایی و فرصت های بازاریابی که از دست داده اید به هشداری زودهنگام دست یابید.
پیگیری میزان رضایت
آخرین باری که با یک مشتری تماس گرفتید و در مورد تجربه اش از شرکتتان سوال کرده اید کی بوده؟ در مورد بازاریابی از راه دور حرف نمیزنم بلکه در مورد یک تماس تلفنی ساده حرف میزنم که هیچ هدفی به به جز صحبت با مشتری برای پی بردن به احساس او در مورد تجربه اش اط شرکت شما ندارد. فقط به خاطر داشته باشید که این تماس با هدف فروش نیست ؛ تماسی است از روی ادب که می خواهد رضایت مشتری را جلب کند.
گوش دادن با دقت
با مشتریانتان حرف بزنید اما مطمئن شوید که به حرف های آن ها گوش می دهید. با دقت گوش کنید _ حرف های آنها را بشنوید. نظر مشتریان ارزشمند است. مهم است به خاطر بسپارید که وفاداری مشتری با تجربه ی احساسی که از شرکت شما دارد شکل می گیرد؛ و اگر به مشتری گوش ندهید، ارتباط عاطفی هرگز ایجاد نخواهد شد. به دنبال وفاداری مشتری باشید نه فقط رضایت او.
حضور آنلاین
اگر انلاین نباشید، مشتریان برای پیدا کردن شما دچار مشکل می شوند؛ و این تنها در مورد مشتریان جدید نیست. مشتریان فعلی شما نیز به اطلاعات نیاز دارند . ممکن است از تعداد زیاد مصرف کنندگانی که از اینترنت برای یافتن ادرس ها ، شماره تلفن ها یا کالاهایی که می خواهند بخرند استفاده می کنند تعجب کنید.
بهترین راه داشتن یک وبسایت است که اطلاعاتی را درباره ی شما و محصولات و خدمات تان در اختیار مشتری قرار می دهد. اگر این کار ممکن نیست، مطمئن شوید که در لیست فهرست های آنلاین قرار دارید تا مشتریان هنگام استفاده از اینترنت بتوانند شما را پیدا کنند.
در تماس ماندن از طریق ایمیل
بیش از ۷۰ درصد افراد ایمیل دارند. آیا این آدرس های باارزش را جمع اوری می کنید؟ اگر تاکنون چنین نبوده الان وقت شروع این کار است. وقتی ایمیل مشتریان را می گیرید به آنها بگویید که می خواهید از رویدادها، موارد استثنایی یا محصولات جدید مطلعشان کنید. از تعداد مشتریانی که مشتاق دادن ایمیل خود به شما هستند تعجب خواهید کرد.
بیش از اندازه برای مشتریان خود ایمیل نفرستید. اگر باعث آزار آنها شوید به شما و محصولات و خدماتتان بی اعتماد می شوند.
در عوض، ماهیانه یا سه ماه یکبار برای آن ها ایمیل بفرستید تا از اتفاقاتی که در شرکت شما می افتد مطلع باشند. به قول خود عمل کنید و از خبرنامه های ایمیلی برای مطلع کردن آن ها استفاده کنید. حتی می توانید هر چند وقت یکبار یک بن ویژه به عنوان قدردانی در نظر بگیرید.
تبدیل فرآیند خرید به یک تجربه
با سنت شکنی برای مشتریان یک تجربه فراهم کنید.بسیاری از شرکت ها احساس می کنند مشتریان باید آماده خدمت به انها باشند . اما در حقیقت شما باید مشتری را با ایجاد یک تجربه خارق العاده به دست آورید.
این تجربه از دوستانه بودن فضای شرکت تان حاصل می شود مشتری شما باید متوجه شود که شرکت شما برای کمک به او بدون این که باعث شود او احساس مزاحم بودن داشته باشد حاضر به سنت شکنی است. جایگاه تجارت خود را با بررسی آن و تجربه ی مشتریانتان بسنجید. اطمینان حاصل کنید تجربه ای ایجاد می کنید که باعث می شود آن ها به شرکت شما بازگردند.
ارائه موارد ویژه تولد
همه هدیه ی تولد را دوست دارند؛ اینطور نیست؟ البته که هست. برنامه ای طراحی کنید و از ان برای فرستادن تبریک تولد و ارائه پیشنهاد ویژه به مشتریانتان استفاده کنید. این پیشنهاد باید ارزش آمدن انهارابه شرکتتان را داشته باشد. پس از ارزشمند بودن آن برای مشتریان خود مطمئن شوید. هنگامی که مشتری ها به محل تجارت شما می آیند، برای آن ها تخفیف یا هدیه در نظر بگیرید.
برنامه های ویژه تولد، که راه خوبی برای در تماس ماندن با مشتری هستند نشان می دهند شما در روز ویژه ی زندگی مشتری به یاد او هستید. این نوع برنامه باعث وفاداری مشتری می شود. پس، همین امروز شروع کنید.
برپا کردن مراسم خاص
اگر می خواهید مشتریان به شرکت شما برگردند، برپا کردن مراسم ویژه را مد نظر قرار دهید. شاید یک جشن عمومی ، شب فروش ویژه یا نمایشگاه محصول جدید گرینه های خوبی باشند.مشتریان مراسمی را که برای جشن های خاص برگزار می شود دوست دارند. این باعث می شود از محل کسب و کار شما دیدن کنند و با پیشنهادهای شما آشنا شوند. به علاوه، کسی نیست که از جشن لذت نبرد. بازار هدف خود را در نظر بگیرید و رویدادهای مهم تقویم را برای گرفتن مراسم انتخاب کنید تا مشتریانتان بازگردند.
شرکت در امور خیریه
مشتری علاوه بر دیدن شما در حین خرید از شما انتظار دارد در جامعه نیز خوب عمل کنید. پس در امور خیریه مشارکت کنید. با انجام اینکار نشان می دهید که نه تنها به تجارتتان بلکه به جامعه تان نیز اهمیت می دهید. از تعداد مشتریانی که با ورود به جامعه بدست می آورید تعجب خواهید کرد. مردم از حمایت کردن از شرکت هایی که کارهای خیریه می کنند لذت می برند. نه تنها از کار خیریه احساس خوبی خواهید داشت، بلکه می توانید با این کار تجارت تان را گسترش دهید. این گسترش را به عنوان سودی افزوده در نظر بگیرید.
این مقاله از کتاب رفتار مصرف کننده به زبان آدمیزاد اثر لورا ای.لیک و ترجمه آتنا فقیه نیا می باشد.