مزایای بازاریابی بین المللی
بازاریابی بین المللی به طور روزانه به طرق مختلف مصرف کنندگان را تحت تأثیر قرار میدهند، اما با این وجود ، اهمیت آن نه به خوبی درک شده و نه ضرورت وجودی آن احساس میشود. مقامات دولتی و سایر ناظرین همواره روی جنبه های منفی کسب و کار بین المللی دست گذاشتهاند. اما بسیاری از اتهامات آنها خیالی هستند تا واقعی.
1- بقاء و رشد
شرکت ها برای بقاء نیازمند رشد هستند. چون بیشتر شرکت ها به اندازه شرکت هایی آمریکایی از لحاظ اندازه بازار ، منابع و فرصت ها ، خوش شانس نیستند، آنها باید با سایرین تجارت کنند تا بقاء داشته باشند.به همین ترتیب ، از آنجائی که بیشتر کشور های اروپایی به لحاظ اندازه، نسبتاً کوچک هستند، نیازمند بازارهای خارجیاند تا به صرفه جویی های ناشی از مقیاس رسیده و قادر باشند تا با شرکت های آمریکایی رقابت کنند.
زمانی که صحبت از بقاء به میان میآید رقابت بین المللی ممکن است ، موضوعیت خود را از دست بدهد.مطالعهای روی 5 بخش صنعت پزشکی دریافتهاند که زمانی که شرکت های خارجی وارد یک بازار داخلی شوند،گسترش بین المللی اهمیت دو چندانی می یابد. اما ، تنها شرکت های دارای سهم بازار چشمگیر و تجربه کافی بین المللی هستند که میتوانند با موفقیت توسعه یابند.علاوه بر این، شرکت هایی که پس از یک توسعه بین المللی ، اقدام به کوچک سازی می زنند، از میان خواهند رفت.
حتی بازاریاب های آمریکایی هم نمیتوانند از پتانسیل عظیم بازارهای بین المللی چشم پوشی کنند.بازارجهانی، بیش از چهار برابر آمریکا وسعت دارد.مثلاً برای شرکت Amway که یک شرکت خصوصی تولید کننده مواد آرایشی ، صابون و ویتامین در آمریکاست، ژاپن بازار بزرگتری نسبت به آمریکا به حساب میآید.
2- فروش و سود
بازار های خارجی، سهم بزرگی از مجموع کسب و کار بسیاری از شرکت هایی را شکل میدهند که وجود آنها باعث رونق بازارهای خارجی شده است.شرکت کوکاکولا، نیز بر اهمیت بازارهای خارجی صحه میگذارد. فروش بین المللی ، عهده داد بیش از 80 درصد سود شرکت است.برحسب حاشیه سود عملیاتی ، این میزان کمتر از 15 درصد در کشور مبدأ است،اما دو برابر این میزان در کشور خارجی رخ میدهد.
به ازاء هر گالن نوشابه که شرکت کوکاکولا در ژاپن به فروش میرساند.37 سنت سود کسب میکند که یک اختلاف کاملاً چشمگیر با آمریکا دارد که مبلغ آن 7 سنت به ازاء هر گالن است. بازار ژاپن، حدود 350 میلیون دلار درآمد عملیاتی شرکت کوکاکولا را شکل میدهد(در مقابل 324 میلیون دلار بازار آمریکا) که باعث میشود کاملاً ، اشباع شده است. از سوی دیگر ، متوسط مصرف این نوشیدنی در خارج از آمریکا ، حدود 40 بطری است که از پتانسیل بالای رشد در آینده خبر میدهد.
3- جادوی سفید
شرکت whirl pool انتظار دارد که تقاضا برای وسایل برقی بزرگ در آمریکا تا سال 2009 همچنان بالا باشد. خوشبختانه، این نشانگر یک رشد 17 درصد و فروش 293 میلیون دستگاه میباشد. این شرکت برای اینکه در بازارهای جهانی موفق باشد، شبکه تولید جهانی خود را بنیان نهاد و توزیع کنندگان محلی ای را منصوب کرد.برای کاهش هزینه های تولید تمامی دستگاه ها ، این شرکت ، مدل های مبتکرانه ای را بکار گرفت که از حدود 70 درصد قطعات استفاده میکردند. بعد از تولید ، دستگاه ها با توجه به سلایق محلی ، تعدیل و اصلاح میشدند.
یکی از آگهی های تلویزیونی این شرکت در هند ، مادری را نشان میدهد که مشغول خیال بافی است: دختر جوان او که لباس سفیدی بر تن دارد، روی یک صحنه نمایش در مسابقهای برای تعیین زیباترین فرد ، مشغول رقابت است.در حالی که لباس او بسیار زیبا و تمیز است، لباس های بقیه رقبا تقریباً خاکستری هستند. مادر با لبخندی بر لب به ماشین لباس شویی جادوی سفیدکننده whirl pool نگاه میکند.
این نمایش آگهی تلویزیونی، بر اساس یک مطالعه 4 ماهه است که به whirl pool اجازه داد تا دریابد که سفیدی و تمیزی بهوسیله خط مشی گذاران مورد تشویق قرار گرفته است.از آن جایی که لباس های سفید پس از چندین بار شستشو رنگ اولیه خود را از دست میدادند whirl pool با یک طرح سفارشی آن دسته از ماشین های لباس شویی هایی را که از بافت های سفید محافظت می کنند تولید کرده.
در هند ، whirl pool مشوق های سخاوت مندانه ای به منظور ترغیب هزاران خرده فروش جهت فروش کالاهایش اعطا کرده است. این کشور از یکسری پیمانکاران محلی استفاده نمود که با 18 زبان هندی آشنا هستند. این پیمان کاران دستگاه ها را توسط کامیون ، دوچرخه و گاری به دست مشتریان میرسانند.با این کار فروش شرکت افزایش چشمگیری یافت و در حال حاضر whirl pool، برند رهبر ماشین های لباسشویی تمام خودکار است.
4- تنوع
تقاضا برای اکثر کالاها ، متأثر از عوامل ادواری چون رکود و عوامل فصلی مثل شرایط جوی هستند. پیامد نامبارک این متغیر ها، نوسانان فروش است که بیشتر اوقات میتواند دلیل کافی برای اخراج پرسنل باشد، یک راه برای کاستن از ریسک های یک شرکت ، چشم داشتن به بازارهای خارجی به عنوان راه حلی در خصوص تقاضای متغیر میباشد. این بازارها میتوانند با فراهم کردن ظرفیت اضافه تولید ، نوسانان را از بین ببرند. برای مثال، هوای سرد ممکن است مصرف نوشابه را پایین آورد. اما همه کشور ها در یک زمان ، در فصل زمستان نیستند و برخی کشور ها تقریباً در تمامی طول سال ، آب و هوای گرمی دارند. شرکت Bird که یک شرکت آمریکایی تولید کننده وسایل نقلیه موتوری و مینی ون است، دریافته که فروش جهانی ، شرکت را قادر ساخته است تا تولید در تمامی طول سال را تجربه نماید.
شرایط مشابهی در خصوص دوره تجاری نیز وجود دارد ، دوره تجاری اروپا عمدتاً از آمریکا عقب تر است. فروش های داخلی و خارجی که در چرخه های اقتصادی متفاوت به عمل میآیند به دلیل این که عملیات های خارجی میتواند به چرخ های تجاری بازار آمریکای شمالی کمک کنند تا راحت تر فعالیت کنند.به نفع شرکت های جنرال موتورز و فورد هستند.
5- متعادل سازی قیمت و تورم
مزایای صادرات بر همگان روشن میباشد. واردات هم میتوانند برای یک کشور بسیار سودمند باشند زیرا ظرفیت بالقوه اقتصاد محلی را تشکیل میدهد. بدون واردات (یا با واردات بسیار محدود)، انگیزهای برای شرکت های داخلی باقی نمیماند که قیمت ها را متعادل کنند. نبود کالاهای وارداتی مصرف کنندگان را مجبور میکند تا هزینه بیشتری بپردازند که این باعث تورم و سودآوری بیشتر برای شرکت های داخلی میشود. این توسعه عمدتاً به عنوان پیش درآمدی بر تقاضای نیروی کار جهت افزایش دستمزد و بدتر شدن مشکل تورم ، عمل میکند.
6- اشتغال
محدودیت های تجاری مثل تعرفه های بالا ، که توسط منشور smoot-haqley در سال 1930 اعمال شدند ، و اجازه افزایش نرخ تعرفهای را تا حدود 60 درصد امکانپذیر ساختند موجب کسادی شدید بازار آمریکا بین سال های 1930 تا 1940 گردید. هم چنین نرخ عدم اشتغال را دوباره در آمریکا افزایش داد ، از طرف دیگر تجارت بدون اعمال محدودیت موجب افزایش GDP جهان و سطح اشتغال تمام ملل را ارتقاء میدهد.
متأسفانه ، تردیدی نیست که جهانی شدن میتواند به برخی کارگرانی که کارفرمایان آنها در پی رقابت هزینهها نمیباشند آسیب جدی وارد میکند. برخی کارفرمایان هم ممکن است مجبور شوند تا از کارگران خارجی به منظور کاهش هزینه ها استفاده کنند. با این روند ، برخی کارگران ناخواسته شغل خود را از دست میدهند . توضیح اینکه چه کسی از عدم اشتغال رخ داده حاصل از تجارت ، بیشترین زیان را میبیند بسیار سخت است ولی هیچ شکی نیست که سود خالص خوبی عاید کشور میشود.
7- استاندارد های زندگی
تجارت موجب میشود که کشور ها و شهروندان آنها از استاندارد های زندگی بالاتری نسبت به گذشته برخوردار شوند. بدون تجارت ، کمبود کالاها مردم مجبور میکند تا پول بیشتر در ازاء کالای کمتر پرداخت کنند. کالاهایی که دارای جایگزین های زیادی هستند ، مثل قهوه و موز هم دچار افت فروش میشوند. زندگی زمانی در اکثر کشور ها بسیار سخت تر خواهد شد اگر کالاهای استراتژیکی که باید وارد شوند، وارد نشوند.
تجارت هم چنین در عین این که به صنایع میآموزد چطور کارایی داشته و رقابت نماید، دسترسی آنها را به مواد خام افزایش داده و آنها را در تولید به یک متخصص تبدیل مینماید. اشاعه نوآوری ها در میان مرزهای کشور ها ، یک فرآورده جانبی میباشد. نبود این قبیل تجارت ها از جریان یافتن ایده های خلاق جلوگیری کند.
مطالعات بانک جهانی نشان داده اند که افزایش تجارت ارتباط نزدیکی با کاهش فقر در بیشتر کشور های در حال توسعه دارد . آن دسته از کشور های در حال توسعه که رشد از طریق تجارت را برگزیده اند ، دو برابر کشور هایی پیشرفت کردهاند که دارای رژیم های تجاری محدودتر هستند.”تجارت آزاد توانسته است به کشور در حال توسعه امکان دسترسی فراوان به عوامل تولید را بدهد ، علاوه بر اینکه سطح سواد ، آموزش عالی و امید به زندگی را نیز بالا برده است.”
8- سفر تفریحی درمانی
در جنوب شرقی آسیا ، برخی اوقات دشوار است که بیمارستانهای فوق مدرن را از هتل های لوکس تمییز بدهیم. ارائه خدمات درمانی و رفاهی ، مفاهیمی متفاوت و ناهمگون به حساب نمیآیند. بیمارستان Bumrungrad در بانکوک ، یکی از پیشرفته ترین بیمارستانهای تایلند است که از پزشکان تحصیل کرده غربی و تجهیزات پزشکی مدرن استفاده میکند.
بهعلاوه این بیمارستان دارای آشپزخانهای مدرن برای میهمانان، سیستم دسترسی به اینترنت ، سالن های فرش شده و محلی برای فرود هلی کوپتر در پشت بام بیمارستان میباشد.بیماران و بازدیدکنندگان در حین ورود با یک دربان مؤدب با دستکش سفید مواجه میشوند و همچنین بیمارستان از افرادی برای انتقال وسایل شخصی بیماران و راهنمایی برای نشان دادن اتاق ها به میهمانان استفاده میکند. هم چنین طبقه های اول و دوم با پله برقی به هم میرسند.اگر شما نیاز به غذا یا نوشیدنی داشته باشید، میتوانید به سراغ غذاخوری زیبا و مجهز مک دونالد و استارباکس بروید.
بخش خصوصی خدمات درمانی در آسیا ، 35 میلیارد دلار صرف توسعه خود کرده است. زمانی سنگاپور فقط با بازارهای مالی انبوه اش به دلیل موفقیت در جذب بیماران پولدار از سرتاسر آسیا شناخته میشد ، اما حالا به دلیل هزینه های پزشکی کمتر در آسیا و ارائه خدمات پزشکی در سطح جهانی ، بسیاری از مردم هم برای تفریح و هم چک آپ به این قاره میآیند.
در حال حاضر تایلند و مالزی در حال رقابت با سنگاپور هستند تا تبدیل به بزرگترین مرکز درمانی منطقه شوند.تازه وارد ها قادرند تا روش هایی برای کاهش هزینه تا مرز 90 درصد (مثل جراحی های قلب و زیبایی) ارائه دهند.بهعلاوه آنها به خطوط هوایی و مسافرتی جهانگردی نیز به شکل بازار رقابتی نگاه می کنند تا سفر های تفریحی درمانی ارائه کنند.بیمارستانهای سنگاپور با مالزی و اندونزی از طریق تبلیغات ماهوارهای و پایین آوردن هزینه ها رقابت می کنند.
این امکانات گسترده پزشکی بدون دغدغه خاطر هم نیستند چرا که فقط ، در خدمت مشتریان پولداری باشند. بنابراین، در این مراکز اغنیا به فقرا ترجیح داده میشوند. صنعت بیمارستان خصوصی هم ، عنوان میکند که در سیستم پزشکی دولتی توانسته با ارائه خدمات به توریست هایی که توان تقلیل هزینه هایشان را دارند ، موانعی را از سر راه این بخش بر دارد.
این مقاله بخشی از «کتاب بازاریابی بین المللی اثر ساک آنک ویزیت و جان شائو » است. برای تهیه کتاب کامل لطفا بر عکس زیر کلیک کنید.