نقش و مهارت های یک مدیر فروش خوب
متن فیلم نقش و مهارت های یک مدیر فروش خوب
نقش های مدیر فروش
نقش استراتژیک
مدیریت ارتباط
عضو تیم شرکت
مدیریت کانال ها
نظارت و کنترل
1-نقش استراتژیک
یک مدیر فروش ورودی های کلیدی را برای توسعه ی برنامه فروش و بازاریابی شرکت در مدت طولانی فراهم می کند مثل : پیش بینی فروش،مدیریت نیروی فروش ، توسعه استراتژی های فروش ، پیاده سازی و کنترل بودجه فروش و غیره…
2-مدیریت ارتباط
یک مدیر فروش ایجاد بستر مناسب و طولانی مدت روابط دو طرفه سودمند با مشتری با استفاده از آخرین تکنولوژی مانند نرم افزار CRM و غیره فراهم میکند
3-عضویت شرکت
مدیر فروش یک نیروی کلیدی بین نیروهای شرکتِ ، که بدنبال رسیدن به اهدافی مثل سهم بازار ، رشد فروش ، رضایت مشتری و کاهش هزینه های فروش است.
4-رهبری تیم
مدیر فروش با به کار گرفتن به عنوان رهبر نیرو های فروش آن ها را راهنمایی میکند ، انگیزه میدهد و تلاش های نیروی فروش هدایت میکند
5-مدیرت کانال ها
مدیر فروش مدیریت چندین کانال فروش و توزیع مانند نیرو های فروش شرکت ، فروش آنلاین ، تلفنی و غیره را بر عهده دارد.
6-نظارت و کنترل
این کار مدیر فروش که بطور پیوسته اطلاعاتشو بروزرسانی کند و متوجه تغییرات در محیط بازاریابی شرکت شود.اولویت ها و نیاز های مشتریان ، تاکتیک ها و استراتژی های رقبا ، پیشرفت های تکنولوژیکی و قوانین دولتی از اصل های محیط بازاریابی است.
مهارت های مدیر فروش
-مهارت های شخصی
-مهارت های مدیریتی
-مهارت فنی
-مهارت تحلیلی
-مهارت مفهومی
1-مهارت های شخصی
مدیریت فروش باید مهارت های شخصی یا ذهنی خوبی داشته باشد.این شامل توانایی برقراری ارتباط ، انگیزه دادن ، رهبری و هماهنگی موثر فعالیت ها و تلاش های تیم فروش می باشد.مدیر فروش باید توانایی افزایش روحیه تیم فروش و ارتباط صمیمانه را داشته باشد. مدیر فروش باید متوجه نیاز های شخصی ، توانایی و مهارت های شخصی کارمند های فروش باشد.
2-مهارت های مدیریتی
یک مدیر فروش به مهارت های مدیریتی مانند برنامه ریزی ، سازماندهی ، امور کارکنان ، هدایت ، کنترل و توانایی تصمیم گیری موثر مدیریت نیرو های فروش مسلط باشد.برای آن ها باید اهداف شرکتی و اهداف فروش در چشم انداز شرکت تعیین کنید.
3-مهارت های فنی
این مهارت ها برای انجام وظایف و عملکرد خاص شامل مذاکره ، فروش ، آموزش و توانایی موثر از تکنولوژی است.مدیر فروش باید دانش در زمینه استفاده های فنی مانند طراحی ناحیه های فروش ، تعیین بسته های جبرانی و همچنین مهارت های فنی شامل حل مشکل در برخی از صنایع خاص را داشته باشد
4-مهارت های تحلیلی
این مهارت نیاز به تخمین و تحلیل وضعیت بازار، خواسته های مشتری ، پتانسیل بازار و فروش ، نقاط قوت و ضعف شرکت خود در مقایسه با رقبا ، تهدیدات محیطی و فرصت ها و غیره… دارد.مدیر فروش باید تخمین هزینه فرصت ها از گزینه های تصمیم گیری و نتیجه مورد انتظار آن ها استفاده کند.
5- مهارت های مفهومی
مدیر فروش باید زمینه نظری در مورد ساختار سازمانی ، عملکرد و نقش مدیریت ، نظریه های سازمانی ، رفتار سازمانی ، مسئولیت های اجتماعی شرکت ها نیز باید داشته باشند.همچنین متوجه مدیریت بازاریابی و فروش مسئولیت های اجتماعی شرکت ها نیز باید درک مدیریت بازاریابی و فروش را داشته باشند مانند رفتار مصرف کننده ، بخش بندی بازار ، تحقیق بازار ، مکان عرضه محصول و غیره… .