کسب و کار اینترنتی

محتوا چیست؟ و تولید کننده محتوا کیست؟

محتوا چیست؟

محتوا در فرهنگ های لغت به معانی مختلفی معنی شده است.محتوا یک موضوع مهم در دیجیتال مارکتینگ است

در فرهنگ فارسی عمید محتوا به معنی “ آنچه درون چیزی قرار دارد “.

محتوا در عربی (محتوی) و در زبان لاتین (content) می‌باشد.

در حال حاضر کلمه محتوا (content) را به شکل های، مدیریت محتوا (content management)، بازاریابی محتوا (content marketing)، استراتژی محتوا (content strategy) و … زیاد می‌شنویم.

تعریف محتوا

هرگونه ابزاری که قصد انتقال یک موضوع یا یک هدفی را در پی دارد با محتوا این موضوع اتفاق می‌افتد.

ولی من محتوا را به این شکل تعریف می‌کنم:

” محتوا ارائه اطلاعات به مخاطبان برای یک هدف تعیین شده از طریق یک کانال و فرم مشخص است.”

اکثر مردم فکر می‌کنند محتوا فقط به نوشته های میگن ولی این درست نیست.

محتوا اشکال گوناگونی دارد می‌تواند متن یک نوشته در هر نوع شکلی مثل مطلبی که شما می‌خوانید، روزنامه ها و… یا یک ویدیو، پادکست، اینفوگرافیک و… .

وظیفه تولید کننده محتوا

محتوا داری 5 عنصر مهم است:

اطلاعات

به این معنی که هر محتوا دارای چه اطلاعاتی باید باشد.

هدف

هدف شما از این محتوا چیست.

مخاطب

مخاطب این محتوا شما چه کسانی هستند.

فرم

فرم و شکل محتوا شما به چه شکل است.

کانال

راه های ارتباطی این محتوا چه کانال هایی هستند. مثلاً اگر ویدیو است می‌توان از آپارات، یوتیوب و … استفاده کرد.


پس بطور ساده می‌توان گفت محتوا را می‌توان به هرشکلی درآورد و هر کدام از اشکال آن یکسری مخاطب خاص خود را دارند.

تولید کننده محتوا کیست؟

تولیدکننده محتوا کسی است که محتوا را آماده می‌کند. یک تولیدکننده محتوا باید بداند چه چیزی را از چه طریقی به چه کسی یا کسانی می‌خواهد بگوید.

تولید کننده محتوا در زمینه هایی که تخصص دارد اقدام به تولید و انتشار محتوا با هدفی خاص می‌نماید.

وظیفه تولید کننده محتوا در وب

این مورد می‌تواند در دو گروه تقسیم بندی شود:

1- تولید کننده محتوای هدفمند

در حقیقت این فرد باید با هدفی خاص که به کسب‌ و کار ربط دارد موضوع محتوای خود را انتخاب کند. مثلاً کسی که فروشنده پلاگین هست باید اقدام به نوشتن آموزش یا تکنولوژی های جدید همین حوزه کند.

2-تولید کننده محتوا پرمخاطب

بیشتر به دنبال انتشار مطالبی است که بتواند آمار سایت خود را بالا ببرد. و خودشان محصولی ندارند و با گرفتن تبلیغات از جاهای دیگر به کسب درآمد بپردازند. مثل سایت زومیت که فقط به تولید محتوای جذاب پرداخته و از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کند.

مهارت لازم برای تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوا حرفه‌ای

تسلط بر یکی از سیستم های مدیریت محتوا (CMS)

سیستم‌های مدیریت محتوای زیادی وجود دارد. که از مهم‌ترین‌ آن‌ها می‌تواند به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد. که وردپرس از طرفدارای بیشتری برخورداره و در ایران هم بسیار بیشتر از جوملا دارد از وردپرس استفاده می شود.

یکسری ویدیو در سایت هست که می‌توانید برای یادگیری اولیه از آن استفاده کنید. به قسمت آموزش وردپرس مراجعه کنید.

آشنایی با فتوشاپ

فتوشاپ یک امر جدانشدنی از محتوا است. شما هر نوع محتوایی بخصوص متنی را بخواهید بنویسد باید از فتوشاپ برای طراحی عکس ها یا حداقل واترمارک عکس از آن استفاده کنید. (واتر مارک به معنی گذاشتن لوگو یا نام برند شما بر روی عکس یا ویدیو است)

تایپ ده انگشتی

با فضایی که شما می‌خواهید در آن کار کنید اگر این مورد واجب نباشد حتماً از اهمیت بالایی برخوردار است. برای آموزش تایپ ده انگشتی می‌توانید به سایت تایپو مراجعه کنید و با حداقل زمان روزی 10 دقیقه در یک ماه می‌توانید به راحتی تایپ سریع را یاد بگیرید.

آشنایی خوب از گوگل

مهم ترین ابزار محتوا نویسان اینترنتی این است که بتوانند به راحتی در گوگل جستجو کنند و موارد لازم خودشان را بدست آورند. بطور مثال کسانی هستند که ادعا در زمینه سرچ کردن در گوگل دارند ولی هنوز روش های سرچ معمولی عکس را هم نمی‌دانند. در ویدیویی من سرچ عکس در گوگل را توضیح دادم برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید لطفاً به مقاله جستجو پیشرفته عکس در گوگل مراجعه فرمایید.

زبان انگلیسی

بخش بزرگی از محتوایی که شما در سایت های فارسی مشاهده می‌کنید ترجمه مقاله های خارجی است. یکی از علت‌های آن هم این است که این نوع محتوا نسبت به محتوایی که توسط خودتان تولید می‌شود هزینه‌ و زمان کمتری می‌برد.

 در اینجا از زبان فقط برای ترجمه مقالات نمی خواهیم استفاده کنیم بلکه شما با آشنایی اولیه با زبان می‌توانید مدل مقالات و روند آن ها را متوجه شوید.

در نتیجه زبان چه برای ترجمه مقالات خارجی و چه برای سرچ به زبان انگلیسی در گوگل، در حدی که مفهوم را بفهمید، لازم و ضروری است.

سئو (SEO)

سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یکی دیگر از مهارت‌هایی است که یک تولید کننده‌ محتوا باید حداقل‌های از آن را بداند.  در مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست مقداری درباره این موضوع توضیح دادم.

جمله محتوا پادشاه است چه مفهومی دارد؟

محتوا چیست و تعریف محتوا

بازاریابی محتوا نوعی استراتژی بازاریابی است که به تولید و انتشار مستمر محتوای مرتبط و با ارزش (با ارزش از نگاه مخاطب) می‌پردازد تا بتواند طیف خاصی از مخاطبان را به سوی کسب‌ و کار و برند جذب کند و از طریق ایجاد واکنش در آن‌ها، نهایتاً موجب ارزش آفرینی برای برند شود. در حقیقت هدف اصلی بازاریابی محتوا جهت دهی به شناخت و رفتار مصرف‌کننده (و به طور کلی‌تر مخاطب) است.

(محتوا پادشاه است) عبارتی است که به بیل گیتس منصوب شده و برای کارشناسان تولید محتوا یک دردسر بزرگ شده است! مقصود از پادشاه در این عبارت حرفه‌ای بودن و تأکید بر اهمیت محتواست.

ویدیو محتوا چیست به زبان انگلیسی :

 

نتیجه گیری!

محتوا عامل اصلی ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو، پل ارتباطی مدیران وب سایت و شبکه های اجتماعی با مخاطب و تعیین‌کننده سطح توانمندی و دانش منتشرکننده آن است.پیشنهاد می شود استراتژی خاصی برای تهیه محتواهای خود در پیش بگیرید.

تبلیغات کتاب
برچسب ها


برای اطلاع از آخرین اخبار ، مطالب و دوره های جدید رایگان سایت در خبرنامه ی ایمیل ما شرکت کنید.

شما هم به جمع بیش از 3000 مشترک خبرنامه ایمیلی مدیر فروش بپیوندید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن