کسب و کار اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ چیست و اصول دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد که در کسب و کار اینترنتی استفاده می شود. واقعیت این است که امروزه افراد نسبت به ۱۲ سال پیش، دو برابر بیشتر در اینترنت وقت می‌گذرانند. همان‌طور که همه‌ی ما کم‌وبیش می‌دانیم، نوع خریدوفروش نیز عوض شده است و بازاریابی آفلاین مثل گذشته چندان تأثیرگذار نیست. عبارت بازاریابی همیشه این‌گونه معنا می‌شده: توانایی برقراری ارتباط با مخاطب در زمان و مکان مناسب. در تعریف امروزی بازاریابی این شما هستید که باید با مخاطبان خود درست همان‌جایی که حضور دارند، ملاقات کنید؛ یعنی در ‌اینترنت.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

سایت HubSpot که از سایت‌های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود در تعریف بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک واژه چتری محسوب می‌شود.

به این معناست که تعریف نمی‌توان تعریف مستقیم و واحدی برای آن تعریف نمود.

به همین دلیل در ادامه برای واژه دیجیتال مارکتینگ انواع این تعاریف را آورده‌ایم:

  • دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می‌گیرد گفته می‌شود.
  • به فعالیت‌هایی که به‌منظور تبلیغ یک کالا، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتریان در بستر اینترنت و فضای مجازی انجام می‌شود دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود.
  • دیجیتال مارکتینگ به همه فعالیت‌های آنلاین شما برای جذب مشتری در زمینه کسب‌وکارتان اطلاق می‌شود.
  • بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که برای تمام تلاش‌هایی که جهت بازاریابی آنلاین انجام می‌گیرد، به‌کار‌برده می‌شود.
  • دیجیتال مارکتینگ به استفاده از رسانه‏ های جدید در دنیای تجارت اطلاق می‌شود که این بازاریابی دیجیتال بسیار به اینترنت وابسته می‌باشد و نام دیجیتال مارکتینگ را به خود گرفته است.
  • دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتالی عبارت است از هر نوع بازاریابی‌‌ای که ماهیت آنلاین دارد.

و در ادامه تعاریفی از دیجیتال مارکتینگ را از شخصیت ها شناخته شده در این حیطه داریم:


دیجیتال مارکتینگ در واقع بازاریابی است و همه ما بازاریابان دیجیتال هستیم. هر تاکتیکی در بازاریابی در دنیای امروزه باید دارای عنصر دیجیتال هم باشد.

تامی کانیزارو (مشاور بازاریابی در IBM)


یک پاسخ ساده این است که بازاریابی دیجیتال به ابزارهای الکترونیکی (کامپیوتر، تبلت، تلفن و …) برای ارائه تجربه‌ای خاص به مخاطبان کمک می‌کند. دیجیتال مارکتینگ در ظاهر بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما بسیار پیچیده است. در واقعیت، دیجیتال مارکتینگ در زمان تعامل با یک مخاطب مستعد همانند نوک یک سرنیزه است. دیجیتال مارکتینگ کانال ارسال پیام نیست اما به نوعی تجربه‌ای را با زندگی ترکیب می‌کند. دیجیتال در حال حاضر اولین نقطه تماس مشتری با یک مجموعه هست. در این کانال مشتری کنترل بسیار زیادی برای دیدن و شنیدن آنچه پیش رویش است دارد.

کوین ام گرین (مدیر اجرایی و بازاریابی در DELL)


برای من دیجیتال مارکتینگ استفاده از رسانه‌های دیجیتال و ابزارهای پولی و رایگان به‌منظور تحت تأثیر قرار دادن کاربران است. نکته اصلی در بازاریابی دیجیتال مؤثر استفاده از یک پلت فرم/ تکنولوژی/ تاکتیک درست برای رسیدن به مخاطبی است که محصول شما را خریداری می‌کند، مقاله شما را می‌خواند یا در تعامل با محتوای شما قرار می‌گیرد.

سیمون هسلتین (مدیر ارشد در AOL)


هر زمانی که از ابزارهای دیجیتالی برای ارائه محتوای خود به افراد استفاده کنید، شما از بازاریابی دیجیتال استفاده کرده‌اید.

بکی اورت (استراتژیست بازاریابی محتوا در دانشگاه کاپلا)


با این توصیفات که از دیجیتال مارکتینگ خواندید شاید بتوان آن را در تعریف زیر تا حدی در زمینه دیجیتال مارکتینگ دانست:

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیجیتال مارکتینگ چیست و بازاریابی دیجیتال

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب‌وکار یکی از سؤالاتی است که برای همه مدیران کسب‌وکارها پیش از شروع دیجیتال مارکتینگ پیش می‌آید. به تدریج رسانه‌های دیجیتال جایگزین رسانه‌های قدیمی‌خواهند شد. در حالی که نسل‌های قدیمی مرگ رسانه‌های کاغذی مانند روزنامه و کتاب و همچنین دیگر رسانه‌های قدیمی مانند رادیو و تلویزیون را می‌بینند، نسل جدید با موبایل و اینترنت بزرگ شده و با دنیای دیجیتال آشنایی کامل دارند!

در ادامه مزیت هایی که به اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ دارد را داریم:

سریع و متنوع و کاربردی‌تر بودن دیجیتال مارکتینگ

واقعیت این است که تبلیغات اینترنتی و دیجیتال سریع‌تر، متنوع‌تر و کاربردی‌تر است. پس تعجب‌آور نیست که با آمدن دیجیتال مارکتینگ اکثریت مردم، خیلی سریع در جهت حرکت آن قرار گرفته‌اند و پیشنهادات دیجیتال مارکتینگ هم برای بازاریابان و هم مصرف‌کنندگان مفید است.

مقرون به صرفه‌تر بودن دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ مقرون به صرفه‌تر از روش‌های سنتی بازاریابی است. برای مثال ایمیل و شبکه‌های اجتماعی در کسری از زمان و بدون هزینه می‌توانند پیام شما را به مخاطبان و مشتریان برسانند در حالی که چاپ یک تبلیغ و یا تبلیغ تلویزیونی هم زمان بیشتر و هم هزینه بسیار بالاتری را می‌طلبد.

دسترسی به نظرات، ردیابی و آنالیز نتایج تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ

یکی از مزایای دیگر دیجیتال مارکتینگ نظارت، ردیابی و آنالیز نتایج تبلیغات است. به جای انجام تحقیقات گران قیمت برای نظارت بر مشتری، شما می‌توانید به سرعت نرخ پاسخ و بازخورد مشتری را مشاهده کنید و برای گام بعدی خود برنامه‌ریزی کنید.

امکان معرفی محصولات و شرکت به تمام دنیا در دیجیتال مارکتینگ

در فضای دیجیتال مارکتینگ امکان معرفی کالا و خدمات‌تان را به اقصی نقاط دنیا بصورت گسترده و هدفمند دارید. این در حالی است که شما در بازاریابی سنتی امکان معرفی کالا و خدماتتان را به صورت گسترده و فراگیر نداشته و در نهایت بصورت تبلیغات در رسانه‌هایی مانند تلویزیون و نشریات به معرفی کسب‌وکار خود و آن هم بصورت غیر هدفمند می‌توانستید بپردازید.

نرخ تبدیل بهبود یافته در دیجیتال مارکتینگ

اگر شما یک وب سایت داشته باشید، مشتریان شما تنها به اندازه چند کلیک از تکمیل خرید  فاصله دارند. بر خلاف رسانه های دیگر که نیازمند افزایش تعداد پرسنل، یا برقراری تماس تلفنی و یا رفتن به یک مغازه هستند، بازاریابی دیجیتال می‌تواند یکپارچه و فوری باشد.

اکنون عصر دیجیتال است و شرکت‌هایی که خود را با این دنیای اینترنتی و مجازی تطبیق نمی‌دهند، به زودی در معرض افول و شکست قرار خواهند گرفت. به طور کلی، تمام جنبه های بازاریابی دیجیتالی امکان فروش بیشتر را برای شما صاحبان کسب‌وکار فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا به طور رقابتی برای بهبود هر چه بهتر تبلیغات و فروش خود تلاش نمایید که این خود جز مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) به حساب می‌آید.

دیجیتال مارکتینگ چطور عمل می‌کند؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند در هر کسب‌وکاری و در هر صنعتی به کار رود. فارغ از اینکه در شرکت خود چه محصولی را می‌فروشید، باید بدانید که بازاریابی دیجیتال می‌تواند با شناخت شخصیت‌های خریدار نیازهای مخاطب شما را شناسایی کند و محتوای آنلاین ارزشمندی را خلق کند. هرچند، این بدین معنی نیست که تمام کسب‌وکارها باید به یک شکل، راهبرد بازاریابی دیجیتال را به کار گیرند.

دیجیتال مارکتینگ فقط محدود به کسب‌وکارهای آنلاین نمی‌شود. خیلی از دوستان فکر می‌کنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسب‌وکارهایی است که دارای یک وب سایت هستند. در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست. خیلی از کسب‌وکارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند.

در دیجیتال مارکتینگ سعی می‌شود از طریق ابزارهایی مثل وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی رفتار کاربران و مخاطبان تحلیل شود تا بعد از بررسی های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در حقیقت در دیجیتال مارکتینگ هدف اصلی ما فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده‌تر. شاید در بازاریابی سنتی هیچگاه نتوانید به طیف گسترده‌ای از مخاطبین دست یابید.

معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال

همانطور که گفتیم در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی وجود دارد که قصد داریم در مورد این ابزارها صحبت کنیم. در ادامه تمام ابزارها و روش هایی که در بازاریابی دیجیتال کاربرد دارند را به شما معرفی خواهیم کرد.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال دو ستون اصلی دارد:

الف) بازاریابی آنلاین

ب) بازاریابی آفلاین

 

الف) بازاریابی آنلاین

7 دسته بزرگ و اصلی بازاریابی آنلاین عبارتند از:

1- بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)

2- بازاریابی در موتورهای جستجو یا  (SEM) Search Engine Marketing

3- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

4- بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) Social Media Marketing

5- پرداخت به‌ ازای کلیک یا همان تبلیغات کلیکی Pay-per-click advertising (PPC)

6- سیستم همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

7- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

 

1- بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)

اگر صاحب وبلاگ و یا وب سایت هستید حتماً عبارت SEO یا بهینه سازی موتور جستجو به گوشتان خورده است. کلمه سئو seo مخفف Search Engine Optimization (بهینه سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو) می‌باشد. سئو شامل تمامی اقداماتی است که باعث بهینه شدن وب سایت ها برای موتورهای جست وجوگر می‌شود و افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند سریع‌تر شما را پیدا کنند.

هدف موتور جستجو این است که نتایج بی‌طرفانه‌ای برای شما فراهم کند تا اطلاعاتی را که لازم دارید، با بیشترین سرعت و دقت ممکن در اختیار شما قرار دهد. برای انجام این کار موتورهای جستجو قادر هستند، همه‌ی اطلاعات آنلاین را تشخیص بدهند و آن‌ها را با توجه به کیفیت و ربط‌‌شان رتبه‌بندی کنند. زمانی ‌که موتورهای جستجو وبسایت‌ها را در یک جستجوی اورگانیک رتبه‌دهی می‌کنند، صدها عامل دخیل هستند (رتبه‌دهی ارگانیک بدین معنی است که وبسایت شما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در بالاترین نتایج جست‌وجو نمایش داده شود که بعداً بیشتر درباره آن توضیح می‌دهیم).

تکنیک های سئو کلاه سیاه در برابر سئو کلاه سفید

یکی دیگر از بحث‌های رایج در سئو، تکنیک های سئو کلاه سیاه (Black Hat) در برابر سئو کلاه سفید (White Hat) است.

اگر بخواهیم تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را خیلی مختصر توضیح دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید، می‌کوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل ممکن به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند.

اما سئو کلاه سیاه، می‌کوشد با شناسایی نقطه ضعف‌ها و محدودیت‌های الگوریتم‌های سئو، سایت را به شکلی بهینه سازی کند که رتبه سئو بهتری به دست بیاورد.

ایندکس کردن یعنی چه؟

وقتی یک پیوند (لینک) در وبسایت ما تولید و منتشر می‌شود، در ابتدا موتورهای جست‌وجو از آن اطلاعی ندارند. پس از مدتی ربات‌ها یا کراولرهای این موتورها با پیوند جدید مواجه می‌شوند و آن را در پایگاه داده‌ی خود برای تحلیل‌های بعدی ثبت می‌کنند. به این فرآیندِ دیده‌شدن پیوند و ثبت آن توسط موتور جست‌وجو، ایندکس (Index) کردن گفته می‌شود.

ربات یا کراولر چیست و چه کاربردی دارد؟

موتورهای جست‌وجو نیاز دارند محتواها و پیوندهای فضای آنلاین را به‌طور مداوم بررسی کنند و اگر تغییری در محتوا، ثبت یا پیوند جدیدی ایجاد شده بود، آن را در پایگاه‌های داده‌ی خود به‌‍ثبت رسانند. با توجه به حجم بسیار عظیم چنین عملیاتی، متخصصان در هر موتور، ربات‌هایی را به‌طور نرم‌افزاری طراحی و تولید می‌کنند تا به‌طور اتوماتیک وارد فضای وب شوند و این کار را انجام دهند. به چنین کاری اصطلاحاً خزیدن (Crawl) می‌گویند و به رباتی که این کار را انجام می‌دهد، خزنده (Crawler) گفته می‌شود.

چگونه شماره یک در صفحه نتایج گوگل باشیم؟

لازمه‌ی یک سئوی هدفمند و مؤثر رعایت سه بخش کلی در مراحل انجام این کار می‌باشد:

1. Technical SEO

2. On Page Seo

3. Off Page Seo

تکنیکال سئو (Technical SEO) چیست؟

زمانی که صحبت از سئو می‌شود اغلب صحبت به سمت بهینه‌سازی محتوا و استفاده از لینک‌های خارجی می‌رود. سئو تکنیکال درواقع پایه و اساس دو موضوع بهینه‌سازی محتوای سایت (On-page) و لینک‌های خارجی (Off-page) است، با استفاده از سئو تکنیکال سایت شما سریع‌تر ایندکس خواهد شد و در موتورهای جستجو به‌خوبی دیده می‌شود.

سئوی درون سایتی یا On Page Seo چیست؟

سئو داخلی که از آن با عنوآن‌های On-Site SEO و On-Page SEO نیز یاد می‌شود، به کلیه پروسه های بهینه سازی داخلی سایت که به منظور کسب رتبه بالاتر در نتایج موتور های جستجو انجام می‌گردد سئو داخلی یا On-Page SEO می‌گویند.

از عوامل تأثیرگذاری که باعث می‌شود محتوای یک وب سایت برای موتور جستجوی گوگل به راحتی قابل درک باشد استفاده  از تگ های html  می‌باشد که باید در کد نویسی سایت آن‌ها را رعایت کنیم. که عناصر مهم زیر را شامل می‌شوند:

  • تگ عنوان (Title Tags)
  • تگ توضیحات متا (Meta Description)
  • تگ Alt تصاویر
  • تگ هدینگ (Header tags)
  • بهینه سازی محتوا (Content Optimization)
  • رسپانسیو بودن (Responsivity)
  • لینک های داخلی (Internal Linking)
  • آدرس لینک ها (SEO-Friendly URL)

دیجیتال مارکتینگ و سئو

سئوی بیرونی سایت یا Off Page Seo چیست؟

برعکس سئو داخل سایت بهینه سازی بیرونی سایت کاملاً  خارج از سایت انجام می‌گردد، سئو خارجی در عمل شامل دریافت سیگنال های مثبت از سایت های دیگر به سایت خود می‌باشد.

سئو خارجی سایت شامل چه کار های است؟

  1. لینک بیلدینگ (Link Building)
  2. سوشیال مدیا (Social Media)
  3. سایت های نقد و بررسی مشاغل (Business Reviews )
  4. ثبت در گوگل مپ (Local Listings)
  5. ارسال مقالات (Article Submission)
  6. و …

لینک بیلدینگ (Link Building)

لینک بیلدینگ یا لینک سازی به مجموعه فرآیندهای گفته می‌شود که شما انجام می‌دهید تا بک لینک های معتبر از دیگر سایت ها دریافت کنید. لینک بیلدینگ پرکاربردترین و تأثیرگذارترین عامل رتبه‌بندی در بهینه سازی خارجی یا سئو خارجی به شمار می‌رود. لینک سازی معمولاً با فوکوس روی عبارات یا کیورد های خاصی انجام می‌گیرد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر دوره جامع آموزش ساخت بک لینک را ببینید.

از روش های دریافت بک لینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید بک لینک
  • رپورتاژ خبری
  • وبلاگ نویسی
  • کامنت گذاری در سایت‌ها
  • ارسال پست در انجمن‌ها
  • ثبت سایت در دایرکتوری‌
  • شرکت در سایت‌های پرسش و پاسخ
  • و…

سوشیال مدیا (Social Media)

شبکه های اجتماعی می‌توانند به عنوان مکملی در کنار روش های دیگر بهینه سازی خارج سایت (سئو خارجی) به کار برده و سیگنال های مثبت را روانه سایت ما کنند. با اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی می‌توانید ترافیک برای سایت خود جذب کنید.

سایت های نقد و بررسی مشاغل (Business Reviews )

سایت هایی مانند kaboodle, shvoong, stylefeeder, rate it all سایت هایی هستند که در آن‌ها افراد به نقد و بررسی مشاغل مختلف می‌پردازند. سعی کنید در این سایت ها عضو شوید و به پرسش و پاسخ در زمینه کاری خود بپردازید. این کار باعث شناخته شدن شما در بین افراد متخصص می‌شود و نوعی تبلیغ برای شماست.

ثبت در گوگل مپ (Local Listings)

اگر یک سایتی دارید که باعث بهبود کسب‌وکار شما می‌شود، شما می‌توانید یک لیستی از موقعیت کاری خود تهیه نمایید و در سایت هایی مانند google local, maps, yahoo local و … ثبت کنید. در واقع شما با ورود به این سایت ها ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کنید و موقعیت تجاری شرکت خود را در آن ثبت کنید. این کار باعث می‌شود موتورهای جستجو سایت شما را راحت‌تر پیدا کنند و محتوای سایت شما را بررسی نمایند.

ارسال مقالات (Article Submission)

در صورتی که یک مقاله جدید در سایت خود منتشر کردید، این مقاله را به سایت‌هایی که یک دایرکتوری برای مقالات می‌باشند نیز ارسال کنید. به طور مثال می‌توانید مقالات خود را به سایت ezine, go article, now public ارسال کنید. این احتمال وجود دارد که مقاله شما توسط کاربران زیادی خوانده شود و آن‌ها را به سمت سایت شما هدایت کند. این سایت ها می‌توانند در افزایش رنک سایت شما بسیار مؤثر باشند.

2- بازاریابی در موتورهای جستجو یا (SEM) Search Engine Marketing

تفاوت SEO و SEM در چیست؟

Seo بخشی از SEM است:  SEM مخفف Search Engine Marketing به معنی بازاریابی از طریق موتور های جستجوگر می‌باشد که شامل بهینه سازی سایت در شبکه های اجتماعی، بهینه سازی سایت در گوگل، مارکتینگ و تبلیغات در گوگل، بهینه سازی پارامتر ها متا ها و عناوین سایت، بهینه سازی ساختار سایت، تحلیل و بررسی در آمار سایت و…  است.

مفهوم بازاریابی در موتورهای جستجو

SEM مفهومی بسیار گسترده‌ای است. در واقع تمام فعالیت‌هایی که در راستای استفاده از تکنولوژی موتورهای جستجو جهت افزایش بازدید یک سایت، جذابیت و درآمد انجام می‌گیرد، بخشی از SEM هستند بنابراین SEO را نیز شامل می‌شود.

در حقیقت SEO بخش از SEM است. نمونه کارهایی که در SEM انجام می‌شود عبارتست از:

  • • انتخاب کلمات کلیدی
  • • بررسی وضعیت فعلی سایت و رقبای آن
  • • اصلاح ساختار سایت
  • • تنظیم متاها و عناوین سایت
  • • بهینه سازی سایر پارامترهای سایت
  • • معرفی سایت به موتورهای جستجوگر
  • • افزایش محبوبیت و پیوندهای سایت و مدیریت این پروسه
  • • تحلیل آمار سایت
  • • بالا بردن رتبه ها (کنترل رتبه ها و اعمال تغییرات مورد نیاز)
  • • انتخاب موتورهای جستجوگر برای سرمایه‌گذاری بر آن‌ها

مزایای SEM

در مقایسه بین SEO تنها و SEM، سرعت بالای SEM در نتیجه‌گیری بسیار چشمگیر است. اگر شما می‌خواهید سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارید با پرداخت هزینه آن به هدف خود خواهید رسید ولی در SEO شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای کسب موفقیت دارید.

بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ

3- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است که مناسب برای همه‌ی کسب‌وکارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه‌ای است. فرقی نمی‌کند کسب‌وکار اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ، سرمایه برای تبلیغات اینترنتی دارید یا نه! در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبانتان می‌توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد محتوا به مقاله محتوا چیست؟ و تولید کننده محتوا کیست؟ مراجعه فرمایید.

کاری کنید که مخاطبتان چیزی را که برایش به نمایش می‌گذارید، با لذت ببیند و بشنود و حتی اسمش را تبلیغات (آنگونه که اسمش بد در رفته) نگذارد! ولی در نهایت از شما خرید کند یا نامتان را بهتر به خاطر بسپارد.

تکنیک های بازاریابی محتوا بسته به فضایی که محتوا در آن‌ها انتشار می‌یابد متفاوت هستند ولی همگی در یک نقطه اشتراک دارند. اینکه قدم اول تولید محتوای با کیفیت است. در کنار این محتوای باکیفیت معمولاً یکی از ارزش های مجموعه شما نیز به مخاطب معرفی می‌شود این ارزش می‌تواند یک محصول، یک خدمت و یا هر چیزی که کاربر را به مشتری تبدیل می‌کند باشد.برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله راهنمای گام به گام بازاریابی محتوا مراجعه کنید.

اطلاع رسانی: دوره جامع آموزش گوگل آنالیتیکس منتشر شد.

چرا به بازاریابی محتوا نیاز دارید؟

بازاریابی محتوا به کسب‌وکارها کمک می‌کند برای افزایش ترافیک وب‌سایت و تولید lead (سرنخ)، از منابع قابل اعتماد و مقرون به صرفه استفاده کنند و آن منابع را مدیریت کنند. تنها راه افزایش ترافیک وب‌سایت، پست‌های وبلاگ نیست.

۱۰ دلیل اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا

۱- ایجاد اعتماد در بازدیدکنندگان

۲- آگاهی از برند (Brand Awareness)

۳- بهبود سئو (SEO)

۴- تولید Lead یا سرنخ بازاریابی

۵- جذب مخاطبین ایده‌آل

۶- تبدیل بازدیدکنندگان به Lead با استفاده از تکنیک پرورش lead

۷- اشتراک‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان

۸- دلیل قانع‌کننده برای بازگشت افراد به وب‌سایت شما

۹- هم‌راستا با سایر استراتژی‌های بازاریابی

۱۰- افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

مزیت بازاریابی محتوایی نسبت به سایر انواع بازاریابی در این است که سعی نمی‌کند به مردم بگوید شما، برند فوق‌العاده‌ای هستید بلکه این موضوع را با داستان‌سرایی به مردم نشان می‌دهد.

تعریف سازمان بازاریابی محتوایی که تعریفی جامع و کامل از بازاریابی محتوا ارائه کرده:

بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سود ده صورت می‌گیرد.

4- بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) Social Media Marketing

یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی هستند. همانطور که می‌دانید کاربران فعلی اینترنتی بیشتر از موبایل های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی نیز به سر ببرند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) یکی از انواع بازاریابی دیجیتالی است که در آن هدف برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان به منظور ارائه محصولات، خدمات و کسب‌وکار است بنابراین می‌توان از رسانه های اجتماعی برای برندسازی یک محصول و یا کسب‌وکار در فضای اینترنتی و بازاریابی اینترنتی استفاده کرد. در واقع می‌توان گفت استفاده از رسانه های اجتماعی به منظور تبلیغ و ارائه محصولات و کسب‌وکار خود را بازاریابی رسانه های اجتماعی می‌گویند.برای آشنایی بیشتر با بازاریابی شبکه های اجتماعی به مقاله بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست مراجعه کنید.

اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

  • افزایش شناسایی نام تجاری در شبکه های اجتماعی (آگاهی از برندمان)
  • یافتن مشتریان بالقوه
  • افزایش میزان مشتریان با انجام تعاملات بیشتر (دسترسی مخاطب (Customer Reach))

SMO یا بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Optimization)

SMO، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. شبیه سئو (SEO) یا همان بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جست‌وجوست. در این روش ما سعی می‌کنیم تا از طریق یک سری اقدامات، مخاطبانی هدفمند را به سمت صفحات‌مان روانه کنیم.

کانال هایی که می‌توانید در بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کنید عبارتند از:

یک) فیس‌بوک (Facebook)

دیجیتال مارکتینگ

فیسبوک (Facebook) بزرگ‌ ترین شبکه ارتباط اجتماعی (هم از نظر تعداد کل کاربران و هم اعضای حقیقی ثبت شده) در سراسر جهان است. این شبکه اجتماعی محبوب در فوریه سال ۲۰۰۴ تأسیس و در طی ۱۲ سال موفق به جمع‌آوری بیش از ۱.۵۹ میلیارد کاربر فعال ماهانه شد.

بنا بر آمارهای رسمی بیش از یک میلیون کسب‌وکار کوچک و متوسط از این رسانه برای تبلیغات تجاری خود استفاده می‌کنند. فیسبوک در حال حاضر حدود 2 میلیارد و 10 میلیون فعالیت ماهانه توسط کاربرانش دارد.

 

دو) گوگل پلاس (+ Google)

دیجیتال مارکتینگ

یازدهمین Google Plus یک شبکه اجتماعی ارائه شده توسط کمپانی گوگل می‌باشد که در سال 2011 معرفی شد. شبکه اجتماعی گوگل پلاس که به G+ هم معروف است برای اشتراک گذاری عکس و متن و لینک مورد استفاده قرار می‌گردد. شبکه اجتماعی گوگل پلاس دارای ویژگی‌های فراوانی می‌باشد.

معمولاً اکثر شبکه های اجتماعی برای اشتراک گذاری اطلاعات بین عموم اجتماع استفاده می‌شوند ولی گوگل پلاس دارای ویژگی های خاصی برای بهبود کسب کار است. گوگل پلاس هم اکنون حدود 111 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.

سه) توییتر (Twitter)

دیجیتال مارکتینگتوییتر در ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و دفتر اصلی آن در سان‌فرانسیسکوی کالیفرنیا است. شاید این پرسش به ذهن شما هم رسیده باشد که ارسال پست با استفاده از حداکثر ۱۴۰ کاراکتر در توییتر، روش مناسبی برای تبلیغات تجاری نیست اما بنا بر آمار، این رسانه‌ی ارتباط اجتماعی بیش از ۳۲۰ میلیون کاربر ماهانه‌ی فعال دارد که با استفاده از همین محدودیت ۱۴۰ کاراکتری اطلاعات خود را انتقال می‌دهند.

در زمینه تجارت، مشاغل مختلف از این رسانه‌ی پربیننده برای تعامل با مشتریان خود، پاسخ‌د‌هی به سؤالات آن‌ها و انتشار آخرین اخبار استفاده می‌کنند و هم‌زمان تبلیغات ویژه برای مخاطبین خاص خود را هم پیگیری می‌کنند.

 

چهار) اینستاگرام (Instagram)

دیجیتال مارکتینگاینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری است. این پلت فرم در ۶ اکتبر سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد و بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و مالک اصلی آن هم فیسبوک است. تعداد بسیار زیادی از کاربران از این شبکه برای پست کردن تصاویر سفر خود، دنیای مد، غذاهای مختلف و مورد علاقه خود، هنر و سایر موضوعات مشابه استفاده می‌کنند.

یکی از دلایل محبوبیت اینستاگرام به واسطه‌ی فیلترهای منحصر به فردی است که امکانات ویرایش عکس و ویدیو را ایجاد می‌کنند. تقریباً ۹۵ درصد کاربران این شبکه عضو فیسبوک هم هستند و بدین ترتیب شما می‌توانید با یک تیر دونشان را هدف بگیرید. هم اکنون اینستاگرام حدود 800 میلیون بازدید ماهانه دارد.

 

پنج) لینکدین (LinkedIn)

دیجیتال مارکتینگلینکدین یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای است که در سال 2002 توسط جف وینر ایجاد شد. این شبکه اساساً برای بهبود کسب‌وکارهای مختلف و آشنا کردن دیگران با آن‌ها طراحی شده است. با این حال، استفاده از لینکدین تنها به این موضوع محدود نمی‌شود و کاربران این شبکه اجتماعی می‌توانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاری‌شان فعالیت می‌کنند، آشنا شوند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. گوگل پلاس هم اکنون حدود 111 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد. لینکدین هم اکنون حدود 106 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.

 

شش) میت آپ (Meetup)

دیجیتال مارکتینگوب سایت Meetup (میت آپ) یک شبکه اجتماعی مجازی تأسیس شده در سال 2002 است که امکان برقراری ملاقات های گروهی آفلاین در سرتاسر دنیا را فراهم می‌کند. در Meetup کاربران می‌توانند به جستجو و عضویت در گروه های مختلف پرداخته و با یکدیگر در یک کلاب به صورت آفلاین ملاقات داشته باشند. گروه ها معمولاً در زمینه های کلی مانند سیاسی، کتاب، سلامتی و بهداشت، فیلم، سرگرمی، شغل‌ها، بازی و … ایجاد شده‌اند.

در واقع Meetup مکانی است که آدم های با علاقمندی های یکسان می‌توانند یکدیگر را پیدا نموده و به صورت مجازی با یکدیگر ملاقات داشته باشند. این شبکه در سال 2017 بیش از 32 میلیون کاربر و 280 هزار گروه در سراسر جهان دارد.

هفت) ردیت (Reddit)

دیجیتال مارکتینگیک شبکه‌ی اجتماعی مربوط به اخبار و سرگرمی است. افرادی که در این سایت ثبت نام می‌کنند می‌توانند پست‌ها و لینک‌های مستقیم خود را ارسال کنند. کاربران همچنین قادر به سازماندهی و تعیین موقعیت خود را بر روی صفحات سایت با رأی دادن هستند. ارسال‌هایی که بیشترین رأی مثبت را کسب کرده باشند در صفحات اول و یا اصلی سایت قرار می‌گیرند.

این شبکه توسط دو هم اتاقی به نام‌های الکسیس اوهانیان و استیو هافمن که از دانشجویان دانشگاه ویرجینیای آمریکا بودند، در سال 2005 تأسیس شد و در حدود یک دهه بعد تعداد کاربران ثبت شده در این وبسایت بیش از 36 میلیون کاربر است و بازدیدهای آنلاین ماهانه‌ی آن هم بیش از 250 میلیون نفر است.

هشت) پینترست (Pinterest)

دیجیتال مارکتینگپینترست (Pinterest) یک شبکه اجتماعی نسبتاً نوظهوری است که در ماه مارس 2010 تأسیس شده است و در همین مدت به موفقیت خیره کننده‌ای دست یافته و توانسته با سبک و سیاق جدیدی که دارد، کاربران زیادی را به خود جذب کند. پینترست مبتنی بر عکس است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و به یکی از قطب های انتشار عکس در دنیا تبدیل شده است. در پینترست می‌توانید به تعداد نامحدود برای خود آلبوم تصاویر ایجاد کرده و آن‌ها را بین دیگران به اشتراک بگذارید.

پینترست برای تعداد و عناوین آلبوم ها و نوع عکس ها هیچ محدودیتی قائل نشده است. شما می‌توانید برای اهداف تبلیغاتی و یا جذب بیننده برای سایتتان در پینترست فعالیت می کنید. این سایت مانند یک‌ بورد، تخته‌ای از تصاویری است که شما می‌توانید از سایت‌های دیگری که از آن‌ها دیدن می‌کنید، سنجاق یا پین کنید.

نه) تلگرام (Telegram)

دیجیتال مارکتینگیا تلگرام را یک رسانه اجتماعی به‌حساب آوریم؟ خیر. تلگرام (Telegram) یک پیام‌رسان (Messenger) اجتماعی بوده که با یک برنامه غیر هدفمند سعی کرده خود را توسعه دهند. اضافه کردن قابلیت‌های رسانه‌های اجتماعی به یک پیام‌رسان، فقط همه‌چیز را درهم کرده است. همچنین این سرویس تحت وب نبوده و در آن نمی‌توانید لینک سازی کنید و از لحاظ سئو و بهینه سازی تأثیری برای شما ندارد.

 

ده) تامبلر (Tumblr)

دیجیتال مارکتینگ

تامبلر یک وب سایت و یک پلتفرم وبلاگ است که به کاربران خود اجازه ارسال متن، عکس ها، فیلم ها، لینک ها، نقل قول ها و صدا را از طریق tumblelog می‌دهد. کاربران می‌توانند کاربران دیگر را دنبال، و یا tumblelog خود را خصوصی نمایند که استفاده از خدمات آن بسیار ساده است. تامبلر 225 میلیون وبلاگ دارد و در حال حاضر حدود 115 میلیون فعالیت ماهانه در آن ثبت شده است.

 

۱۰ مزیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی

۱. افزایش شهرت برند

۲. افزایش وفاداری مشتریان

۳. فراهم کردن موقعیت‌های بیشتر برای جذب مشتری

۴. نرخ جذب بالا

۵. افزایش نفوذ برند

۶. افزایش ترافیک سایت

۷. کاهش هزینه‌های بازاریابی

۸. بهبود رتبه‌ی سایت در موتورهای جستجو

۹. برقراری ارتباط مستقیم با مشتری

۱۰. شناخت بهتر مشتری

تبلیغات کلیکی در دیجیتال مارکتینگ

5- پرداخت به‌ ازای کلیک یا همان تبلیغات کلیکی Pay-per-click advertising (PPC)

تبلیغات کلیکی یا PPC تبلیغاتی هستند که مبلغی بر اساس هر کلیک از تبلیغ‌کننده دریافت می‌شود. تبلیغات گوگل (google adwords) از تبلیغات کلیکی است.

 یا در تعریف دیگر اینجوری می‌شود بیان کرد:

PPC یا Pay-Per-Click یا همان تبلیغات کلیکی خودمان، نوعی از تبلیغات آنلاین است که در این روش تبلیغ‌کنندگان تنها زمانی که روی تبلیغ آن‌ها کلیک شود هزینه پرداخت می‌کنند. با این راه به نحوی برای سایت شما بازدید هم خریده می‌شود و تلاش برای جذب بازدید ارگانیک را برای شما کمتر می‌کند.

دیجیتال مارکتینگ چیست و بازاریابی آنلاین و گوگل ادوردز
نمونه تبلیغات گوگل که با علامت AD مشخص شده است

گوگل ادوردز یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های تبلیغات کلیکی در جهان است.

گوگل ادوردز یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای افزایش میزان فروش و سود یک شرکت با هزینه های کمتر و معقول‌تر می‌باشد.

این سیستم باعث ‌می‌شود که یک تبلیغ در موتور جستجوی گوگل قرار بگیرد. در نتیجه تبلیغ شما در معرض دید افراد بسیار زیادی قرار خواهد گرفت.

در واقع گوگل ادوردز جایی است که شرکت های مختلف سعی می‌کنند توسط آن برای کلمه کلیدی مورد نظر خود در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرند البته با پرداخت هزینه. ادوردز مانند مناقصه عمل می‌کند، شرکت های مختلف برای هر کلیک میزان مشخصی پول پیشنهاد می‌کنند ولی اینطور نیست که همیشه بالاترین پیشنهاد برنده مناقصه باشد! گوگل در کنار مبلغ پیشنهادی، فاکتورهای کیفیتی که به آن امتیاز کیفیت (quality score) گفته می‌شود را هم بررسی می‌کند و بر اساس آن برنده را انتخاب می‌کند.

دلیل اهمیت تبلیغات کلیکی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تبلیغات کلیکی به‌سرعت ترافیکی را برای وبسایت شما ایجاد می‌کند. بسیار ساده است، اگر به‌اندازه‌ی کافی هزینه کنید، جایگاه نخست را به‌دست خواهید آورد و مشتریان بالقوه نیز کسب‌و‌کار شما را قبل از کسب‌و‌کارهای دیگر می‌بینند. اگر مردم عبارات کلیدی را جستجو کنند که برای آن‌ها پیشنهاد قیمت داده‌اید و شما نیز آگهی خوبی نوشته باشید، از همان لحظه‌ی فعال‌شدن آگهی، کلیک‌هایی را دریافت خواهید کرد. بنابراین تبلیغات کلیکی به‌سرعت به‌نتیجه می‌رسد.

وقتی شروع به استفاده از گوگل ادوردز کنید مطمئناً بیشتر و بیشتر جذب آن خواهید شد ولی باید مراقب باشید: گوگل ادوردز ساده به نظر می‌آید ولی کار با آن راحت نیست! و نیاز به تجربه و اطلاعات کافی دارد. خیلی از شرکت ها به دلیل نداشتن اطلاعات و تجربه وارد آن شده و مقدار زیادی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

مزایای تبلیغات کلیکی

1- تبلیغات کلیکی ساده است و می‌تواند به سرعت برای شما ترافیک تولید کند.

2- تبلیغات کلیکی کنترل را تماماً در اختیار شما قرار می‌دهد.

معایب تبلیغات کلیکی

1- هزینه تبلیغات کلیکی نسبت به سایر مدل ها بیشتر است!!!

2- کلیک های جعلی بودجه شما رو نابود می‌کنند!

3- حجم بالای تبلیغات

در سایت گوگل ادوردز ایرانی می‌توانید پلن قیمت ها را ببینید و آن‌ها را از همین سایت دریافت کنید.

کانال های دیگر که می‌توانید از PPC استفاده کنید عبارتند از:

  • Paid ads on Facebook
  • Promoted Tweets on Twitter
  • Sponsored Messages on LinkedIn

6- سیستم همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

شاید شما هم اصطلاح آفیلیت مارکتینگ (Marketing Affiliate) یا بازاریابی پورسانتی و همکاری در فروش به گوشتان آشنا باشد.

مفهوم اصلی همکاری در فروش عبارت است از هرگونه فعالیتی که موجب تسهیل در فروش یک کالا یا خدمات شود. این کار اغلب توسط کسانی صورت می‌گیرد که خودشان تولیدکننده و یا صاحب محصول نیستند. وظیفه کسی که قصد همکاری در فروش را دارد؛ معرفی محصول، ویژگی‌ها و کاربردهای آن است تا مشتریان را ترغیب به خرید محصول یا خدمات کند.

همکاری در فروش روش‌های گوناگون و متنوعی دارد، اما بهترین و پربازده‌ترین آن استفاده از اینترنت است. اینکه شما به عنوان یک معرف، محصول مورد نظر را به شیوه‌های درست تبلیغ کنید و بابت هر فروش که از سمت شما انجام بگیرد پورسانت و یا درصدی از فروش را دریافت کنید.

در بازاریابی پورسانتی یا همان آفیلیت مارکتینگ ۴ بازیگر نقش اصلی را بازی می‌کنند:

۱- تأمین کننده یا همان صاحب کسب‌وکار

۲- شبکه بین فروشنده و بازاریاب که امورات  مالی را در این بین انجام می‌دهد

۳- بازاریاب یا همکار در فروش

۴- خریدار یا مشتری

مزایا سیستم همکاری در فروش

  • هزینه‌ی کم برای شروع: ملحق شدن به بیشتر برنامه‌های همکاری در فروش رایگان است؛ در نتیجه هزینه‌ی شما معمولاً به روش‌های بازاریابی‌ که مورد استفاده قرار داده‌اید، مربوط می‌شود.
  • نیازی به تولید یک محصول یا خدمات نیست.
  • نیازی به انبارکردن یا حمل محصولات نیست.
  • در هر زمان و از هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشته باشید می‌توانید کار کنید.
  • بسته به اینکه چگونه برای برنامه‌ی همکاری‌تان بازاریابی می‌کنید امکان کسب درآمد منفعل وجود دارد.
  • می‌توان آن را به یک کسب‌وکار خانگی در حالِ انجام، اضافه یا یک جریان درآمد اضافه ایجاد کرد. این کار برای وبلاگ‌نویس‌ها، مربی‌ها، کارآفرینان حوزه‌ی اطلاعات و همه‌ی افرادی که وب‌سایت دارند ایدئال است.

انواع برنامه های مشارکت در فروش (Types of Affiliate Programs)

  • پرداخت به ازای هر فروش
  • پرداخت به ازای هر ثبت نامی که کاربر انجام می‌دهد
  • پرداخت به ازای هر ویزیتور
  • پرداخت به ازای نمایش آگهی

چگونه همکاری در فروش را شروع کنیم

  • کار را با یادگیری درباره‌ی همکاری در فروش و گام‌های لازم برای موفقیت در آن آغاز کنید.
  • فقط در فروش کالاها و خدمات باکیفیت همکاری کنید.
  • درباره‌ی برنامه‌ای که در آن همکاری می‌کنید تحقیق کنید تا بفهمید که چه زمانی و چگونه به شما پول پرداخت می‌شود.
  • در فروش اقلامی همکاری کنید که به جایگاه شما یا محتوایی که در وب‌سایت یا وبلاگ‌تان دارید مرتبط باشند.
  • تبلیغات را باهم ترکیب و متناسب کنید تا با لینک‌های متعدد بازدید‌کننده‌هایتان را آزار ندهید.
  • همیشه رابطه‌‌تان در فروش را برای بازدیدکننده‌ها آشکار کنید
  • فهرستی از ایمیل‌های افراد آماده کنید.
  • به فکر استفاده از یک صفحه‌ی اصلی و سیستم قیفی برای بازاریابی کارتان باشید.
  • موفقیت برنامه‌ی همکاری در فروش‌تان را بررسی کنید؛ به‌ویژه اگر برنامه‌های متعدد دارید و یا از انواع دیگر تبلیغات مانند Google AdSense برای پول درآوردن استفاده می‌کنید

نمونه‌ای از همکاری در فروش یا Affiliate Marketing

در حال حاضر موفق‌ترین سیستم همکاری فروش مربوط به سایت دیجی کالا می‌باشد که در زیر تبلیغ آن را برای شما قرار دادیم:

همکاری در فروش، نوعی از بازاریابی‌ است که شخص سومی به عنوان همکار در فروش وارد عمل می‌شود. نمایش‌دهنده‌ها می‌توانند صاحبان وب‌سایت‌ها، کانال های تلگرامی، صفحات پرمخاطب در شبکه های اجتماعی باشند که با تبلیغ و یا معرفی کالاهای دیجی کالا، مخاطبان خود را به فروشگاه دیجی کالا فرستاده و در ازای فروش کالا، از دیجی کالا کمیسیون دریافت می‌کنید.

دیجیتال مارکتینگ و همکاری در فروش دیجی کالا
سیستم همکاری در فروش دیجی کالا

و این ویدیو را جهت آشنایی با همکاری در فروش دیجی کالا ببینید:

 

ورود به سیستم همکاری در فروش دیجی کالا

 

نحوه کسب درآمد از همکاری در فروش

فرض کنید سایتی دارید که در زمینه فروش و بازاریابی فعالیت می‌کند. در این سایت مطالبی وجود دارند که بازدید مناسبی داشته و می‌توان بازدیدکننده های آن را به مشتری تبدیل کرد. در اینجا تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که با عضویت در سایت مدیر فروش و مراجعه به صفحه فعالسازی بازاریابی لینک مخصوص به خود را دریافت نمایید.

لینک Affiliate ساختاری مانند لینک زیر دارد:

https://my.modireforosh.ir/aff.php?aff=270

با این تفاوت که شماره انتهایی لینک مقدار دیگری خواهد بود.

در ادامه این لینک را در هر جایی از سایت یا مکان‌های دیگری که قبلاً گفتیم خود که امکان ارجاع مناسب برای فروش دارد قرار دهید. زمانی مشتری از سایت شما به سایت مدیر فروش ارجاع داده می‌شود و کاربر اقدام به خرید می‌کند مقدار 20 درصد پورسانت از کل مبلغ خرید به اکانت شما اضافه می‌شود! با همین روش و به همین سادگی می‌توانید از مدیر فروش کسب درآمد کنید.

همچنین شما می‌توانید از سیستم همکاری یوتیوب استفاده کنید:

Hosting video ads through the YouTube Partner Program

7- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ است که در آن از پست الکترونیکی یا ایمیل به عنوان روشی برای برقراری ارتباط تجاری با مشتریان استفاده می‌شود. در حقیقت، ایمیل مارکتینگ یک روش بازاریابی مستقیم است که در آن به واسطه ایمیل، اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات به مخاطبان ارائه می‌شود.

ایمیل مارکتینگ راهی مؤثر برای دوام ارتباط شما با مشتریان است که همین موضوع به ترویج کسب‌وکارتان نیز کمک می‌کند.

با بازاریابی ایمیلی، می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به چاپ، تلویزیون، رادیو و یا هزینه های بالای تبلیغات به هدف بازاریابی خود برسید.

مزایای ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی)

دو مزیت بزرگ ایمیل مارکتینگ قیمت و راحتی است. ایمیل روشی ارزان قیمت برای تبلیغ شرکت و محصولات و یا خدمات آن در مقایسه با بسیاری از انواع دیگر بازاریابی است. همچنین راه­ اندازی و پیگیری کمپین بازاریابی ایمیلی بسیار ساده است، که موجب می‌شود نوع بسیار قابل دسترس بازاریابی برای کسب‌وکارها کوچک باشد.

بازاریابی ایمیلی به نوعی از بازاریابی مستقیم گفته می‌شود که در آن از ایمیل به عنوان وسیله‌ای برای ارسال پیام هایی از قبیل فروش یا جمع آوری هزینه به مخاطبان استفاده می‌شود.

ایمیل مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ بالاترین نرخ بازگشت (ROI) را دارد.

مزیت های ایمیل مارکتینگ:

  • روشی مقرون به صرفه است و در زمان و هزینه های مادی صرفه‌جویی می‌شود.
  • اجرای بازاریابی ایمیلی بسیار آسان است.
  • یک روش مؤثر و هدفمند بازاریابی است.
  • بازاریابی ایمیلی قابل سنجش و قابل اندازه‌گیری است.
  • بازگشت سرمایه در این شیوه بالاست.
  • انعطاف پذیری بالا دارد.
  • تفکیک مخاطبان به “مخاطبان یا مشتریان بالقوه”
  • ایجاد آگاهی از محصول یا خدمات یا برند

نکات مهم در ایمیل مارکتینگ

1- به کسانی ایمیل بفرستید که می‌خواهند ایمیل های شما را دریافت کنند.

2- قبل از آماده کردن و ارسال ایمیل هدف خودتان را مشخص کنید.

3-روز های خاصی را برای ارسال ایمیل انتخاب کنید.

4-اگر تعداد زیادی از مخاطبانتان به غیر فعال کردن ایمیل اقدام می‌کنند، تدبیری جدید بیاندیشید.

5- زمانی که محصول یا خدمات جدیدی دارید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید

قالب رایگان خبرنامه های ایمیلی

یکی از بهترین منابعی که در آن می‌توانید تعداد زیادی قالب رایگان برای ایمیل هایتان بیابید وب سایت Mailify می‌باشد. برای این کار وارد بخش Free Email Templates از این وب سایت شوید.

عوامل موفقیت در بازاریابی ایمیلی

خیلی از عوامل هستند که به شما در موفقیت ایمیل مارکتینگ کمک می‌کنند. باید به آن‌ها توجه کنید. مثلاً در ایمیل، شما باید حتماً به جذاب و سبک بودن آن توجه کنید. اگر ایمیلی که می‌فرستید، بی کیفیت و دارای اشتباهات املایی و دستور زبانی بسیاری باشد، چطور انتظار دارید که دریافت کننده به حرفه‌ای بودن شما شک نکند!

ب) بازاریابی آفلاین

بازاریابی آفلاین یا Offline Marketing که ستون اصلی دیگر دیجیتال مارکتینگ ، از زمانی که خرید و فروش در جوامع انسانی شروع شد، وجود داشته و می‌توان آن را برای هر نوع کسب‌و‌کاری به کار برد.

بازاریابی آفلاین (Offline Marketing) چیست؟

هر نوع آگهی و تبلیغی که خارج از محیط اینترنت منتشر شود را بازاریابی آفلاین می‌نامند. این نوع بازاریابی کاملاً مشابه با بازاریابی سنتی است که پیش از روی کار آمدن آنلاین مارکتینگ مورد استفاده کسب‌وکارها قرار می‌گرفت. این نوع بازاریابی، برای جلب توجه مردم، نیازی به اینترنت ندارد.

استراتژی‌های بازاریابی آفلاین

1- اسپانسر تیم‌های ورزشی شوید

۲- کارت ویزیت خود را (Business Cards)

۴- انتشارات تبلیغات محلی مانند توزیع تراکت (Local Print Publications)

۵- تبلیغات تلویزیونی مانند آگهی های تیزری، زیرنویس و یا استفاده از محصولات شما در برنامه ها

۶- تبلیغات محیطی مانند بیلورد، استند های تبلیغاتی و …

7- هدیه دادن گواهینامه یا محصولات به عنوان جایزه مسابقه

8- صحبت کردن در رویدادهای مرتبط به عنوان سخنران

9- برقراری تماس های سرد (Cold Calls)

10- شرکت در نمایشگاه های تجاری و یا تبلیغات در آن‌ها

11- حامی یک رویداد یا انجمن شوید

12- تبلیغات در رویداد‌های مهم (Promote at Events)

13- شرکت در رویدادهای مهم

در صورتی که تجربه‌ای مرتبط با تبلیغات آنلاین و آفلاین دیجیتال مارکتینگ داشته‌اید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

4.7/5 - (32 امتیاز)

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

  1. سلام اقای حسینی
    مطلب کاملی بود و به نسبت برای همه توضیح داده بودین که جای دیگه ندید بودم

  2. بهترین ها رو براتون آرزو می کنم چرا که بی منت به دنبال تعالی دانش مردم سرزمینمان هستید. موفق باشید.

  3. سلام
    خسته نباشید
    در مورد بازاریابی محتوا دنبال مطالب کاملتری می گشتم کجا می تونم پیدا کنم؟

  4. اینگونه اطلاعات پربار و ارزشمند که نتایج خوبی را در روند کار خواهند داشت بهتر است که بیان شفافی را در نظر گرفت

    1. سلام و درود
      ممنونم از اینکه موجب پیشرفت ما هستید

  5. گوگل Ads یا تبلیغ در گوگل یک بستر تبلیغاتی آنلاین است که توسط گوگل ساخته شده که در آن جا می توانید تبلیغات محصول، ارائه خدمات، نصب اپلیکیشن و محتوای ویدیویی خود را در برابر کسانی که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستن در همان لحظه قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا