کسب و کار اینترنتی

محتوای همیشه سبز چیست؟ و نکات تولید محتوا سبز

محتوای همیشه سبز یا Evergreen content یک نوع استراتژی محتوا است.

بسیاری از محتواهایی که در فضای اینترنت می‌بینیم دارای تاریخ مصرف هستند، مثل سایت های خبری که اخبار روز آن‌ها بازدید بالایی دارند و بعد از یک روز و حتی چند ساعت، بازدید با کاهش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. محتوای سبز یک موضوع مهم در بازاریابی آنلاین ( دیجیتال مارکتینگ ) است. به همین دلیل است که به محتوای همیشه سبز ، محتوای بدون تاریخ مصرف هم گفته می‌شود. یا همین موضوع را می تونین در سایت آپارات ببینین به اینصورت که اخبار تصویری مربوط به حملات تروریستی ایران در چند روز اول بازدید بسیار زیادی داشت و اخبار آن روی صفحه اول بودند ولی بعد از آن دیگر در صفحه اول آن‌ها را ندید چون کهنه شده بودند.

محتوای همیشه سبز تاریخ مصرف ندارد و شما می‌توانید از آن تا سال ها بازدید بگیرید و قابل استفاده است. در صورتی که بتونید در حوزه فعالیت خودتون محتوای همیشه سبز تولید کنید قطعاً مخاطبان بیشتری را در طول زمان بدست می‌آورید نسبت به اخبار روز و محتوای تاریخ مصرف دار. در ادامه درباره محتوا سبز بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در مورد محتوا پیش از این مقاله ای ارائه کردیم { محتوا چیست؟ و تولید کننده محتوا کیست؟ }

تعریف محتوا سبز

محتوای سبز، محتوایی است که تاریخ‌مصرف ندارد. به‌عبارت‌دیگر هیچ‌وقت منقضی نمی‌شود و به یک دوره یا زمان خاصی وابسته نیست.

به بیانی دیگر این نوع محتوا همیشه برای خوانندگان وبسایت یا وبلاگ شما ارزشمند است و مطلبی مرتبط با آنچه می‌خواهند به آن‌ها ارائه می‌دهد.

این نام از درخت همیشه سبز (کاج) گرفته شده است و نماد زندگی همیشگی و در جریان است. زیرا این درخت در فصل های مختلف سال برگ های خود را سبز نگه داشته و ریزش برگ ندارد. مانند درخت همیشه سبز، محتوای همیشه سبز باید همیشگی و ثابت باشد.

محتواهایی که بطور معمول محتوای همیشه سبز گفته نمی‌شود:

  • متن اخبار روز
  • محتوای مربوط به یک فصل خاص
  • محتواهایی که به اعداد و ارقام اشاره می‌کنند
  • محتواهایی که به یک اتفاق خاص اشاره می‌کنند
  • پست های که هر سال بروزرسانی می‌شوند
  • پست های که مربوط به گذشته‌اند

تولید محتوا سبز

شما باید در حوزه فعالیت خودتون محتوای کاربردی و جذاب که زیاد تغییر نمی‌کند بنویسید. مفاهیمی که می‌دانید همیشه مخاطبانتان در یک زمانی به آن نیاز دارند. بطور مثال همه کسانی که در حوزه اینترنت کار می‌کنند زمانی به دیجیتال مارکتینگ چیست نیاز دارند که بدانند این موضوع چیست که بتوانند در کار خود از آن استفاده کنند. شما هم می‌توانید نسبت به کار خود همچنین موضوعاتی را پیدا کنید و شروع به نوشتن کنید.

اصلاً این موضوع سخت نیست و می‌توانید فقط با ساعتی وقت گذاشتن و فکر کردن این موضوعات را پیدا کنید. شما در با تولید یک محتوا سبز می توانید یک بازدید با رشد سعودی در طی سال ها بدست آورید ولی یک محتوا معمولی این سیر نزولی خواهد داشت در عکس زیر می توانید این موضوع را ببینید.

محتوای همیشه سبز و محتوا سبز

آیا محتوا روز بی ارزش است؟

قطعاً محتوای روز بی ارزش نیست و آن‌ها هم مزیت های خودشون را دارند. بطور مثال شما با این نوع نوشته‌ها که ترافیک بالایی جذب می‌کنند می‌توانید در کنار آن از صفحه فرود (Landing Page) استفاده کنید تا بتوانید اطلاعات درصد قابل توجهی از آن‌ها را بگیرید و در فرایند قیف فروش (Sales Funnel) استفاده کنید.

تولید لید در محتوا سبز

مهم ترین استفاده از محتوای سبز تولید لید (lead) است. وقتی تولید لید یا همان Lead Generation به خوبی انجام شود یعنی شما یک محتوای سبز دارید.

بیشتر ترافیک یک سایت از محتواهای قدیمی حاصل می‌شود که حداقل یک ماه از آن گذشته باشد و به رتبه کلی سایت نیز بستگی دارد. پس اگر شما در سایت خودتان محتوا سبز نداشته باشید نمی‌توانید در طولانی مدت لید بدست بیاورید و سایت شما شکست می‌خورد.

 نکات مهم در محتوای سبز

 

از صفحات سؤالات متداول

تولید محتوا سبز Evergreen

این نوع صفحات دارای سؤالاتی است که به خیلی از سؤالات مخاطبان شما پاسخ می‌دهد. ایجاد یک صفحه‌ی سؤالات متداول ایده‌ی خوبی برای ایجاد یک محتوای همیشه سبز خواهد بود. برای مثال اگر شما محصولی دارید و در طول زمان متوجه شدید که یکسری از سؤالات تکرار می‌شوند شما می‌توانید آن را به صفحه سؤالات متداول اضافه کنید و رابطه قوی‌تر با مخاطبانتان ایجاد کنید. (در عکس بالا شما سؤالات متداول مربوط سرویس اینترنت ADSL را می‌بینید)

استفاده از کلمات ” چطور، چگونه و…”

محتوای سبز و نکات تولید محتوا سبز

 

شما با در گوگل می‌توانید موضوعات مرتبط با کار خود را با اینگونه از کلمات شروع کنید و راهنمایی های لازم را به مخاطبانتان بدهید. چرا که این نوع کلمات دارای جستجو بیشتری هستند و مخاطب به آن‌ها علاقه دارد به این دلیل که دارد جواب سؤال خود را می‌گیرد. (در عکس بالا نمونه‌ای از این کلمات را می‌بینید)

تعریف واژه های تخصصی

محتوا چیست و محتوای همیشه سبز چیست؟

این جا شما با تعریف واژه های مثل سئو، بازاریابی، مدیریت، محتوا و … می‌توانید یک محتوا سبز داشته باشید. به این دلیل که این نوع تعریف ها عوض نمی‌شوند و ماندگار خواهند بود. شما می‌توانید در حوزه خود کلماتی از این دست را پیدا کنید و به تعریف هر کدام بپردازید.

کلمات کلیدی درستی انتخاب کنید

از کلمات کلیدی (Keyword) بلند استفاده کنید. بطور مثال به جای کلمه ” لاغر شدن ” از ” چگونه لاغر شویم ” استفاده کنیم. به چندین دلیل این نکته اهمیت دارد یکی این است که شما راحت‌تر می‌توانید در این موضوع به صفحه اول گوگل برسید.

بهینه سایزی برای موتور های جستجو را فراموش نکنید (SEO)

سئو محتوای سبز

اولین موضوع در سئو (SEO) مورد قبلی یا همان انتخاب کلمه کلیدی است. اضافه کردن کلمه کلیدی به تصاویر (Alt)، قرار دادن کلمه کلیدی در متن و عنوان می‌تواند نقش کلیدی در سئو محتوای همیشه سبز شما داشته باشد.

نوشتن برای مبتدی ها

زمانی که شما می‌خواهید تخصص خود را به دیگران آموزش دهید باید به این نکته توجه داشته باشید که عمده مخاطبان شما چه کسانی هستند. بنا به تجربه مبتدی ها در هر زمینه‌ای بیشترین جستجو را انجام می‌دهند و به هر سایتی مراجعه می‌کنند ولی حرفه‌ای ها دیگر سایت های منبع خود را پیدا کرده‌اند و بیشتر اوقات فقط به آن‌ها مراجعه می‌کنند. به همین دلیل باید حواستان به نحوه نوشتن بنابه مبتدی یا حرفه‌ای بودن مخاطب باشد.

از واژه های تخصصی بیش از حد اجتناب کنید

همانطور که در نوشتن برای مبتدی گفتم، کمتر با واژه های تخصصی آشنا هستند و بخصوص درک واژه های مخففی مثل SEO برایشان سخت است. به همین دلیل هم کمتر از مخفف ها استفاده کنید و هم بعد از اینکه از همچنین کلماتی استفاده کردید توضیحات آن را هم بدهید.

محتوا خود را بروز رسانی کنید

شما زمانی که یک محتوا سبز می‌نویسید که آن قدری تفاوت با محتوا معمولی ندارد یک راه خوب برای ایجاد تفاوت بروزرسانی است. همانطور که قبلاً گفتم شما می‌تواند صفحه خود را حداقل سالی یکبار بروزرسانی کنید و با توجه به منابعی که شما درباره آن موضوع در یکسال بدست می‌آورید کار سختی نیست و به تولید لید بیشتر از آن صفحه می‌رسید. زمانی که شما به اقدام به بروزرسانی در محتوا می‌کنید باید به این نکات توجه داشته باشید:

  • مفید بودن ( آیا این مطلب برای کاربران مفید بوده؟ این را می‌توانید به راحتی با نرخ پرش (bounce rate) یا نظرات آن صفحه متوجه شوید.)
  • واژه های سخت ( آیا در این مطلب از واژه های سخت و گیج کننده‌ای استفاده کردم؟)
  • حجم ( آیا حجم مطلب من برای این موضوع کافی است به سؤالات مناسبی پاسخ دادم در آن؟)
  • به اشتراک‌گذاری ( آیا کار اشتراک‌گذاری را در صفحه آسان کردم که راحت بتوانند به اشتراک بگذارند؟)
  • لینک دهی ( آیا لینک محتوا های مرتبط را در این محتوا گذاشته‌ام؟)

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده بروزرسانی محتوا نقش مهمی در محتوا سبز دارد:

محتوا همیشه سبز خود را در سایت پنهان نکنید

این نکته خیلی مهم است که محتوا سبز را در سایت خود پنهان یا به اصطلاح دفن نکنید. زمانی که شما محتوا سبز ایجاد کردید آن را قسمت های مختلف وب سایت خود قرار دهید. مثلاً برای آن یک بنر اختصاصی درست کنید و آن را در صفحه اصلی سایت بگذارید یا می‌توانید در ساید بار ها بگذارید ( ستون های سمت چپ و راست سایت).

از اینجا شروع کنید

شما می‌توانید با استفاده از دکمه های با عنوان ” از اینجا شروع کنید ” بازدیدکنندگان خود را به راهنمایی استفاده از سایت راهنمایی کنید.

در مورد بازاریابی محتوا پیش از این مقاله ای ارائه کردیم { بازاریابی محتوا چیست }

ایده هایی برای محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز چیست؟ و نکات تولید محتوا سبز

 

شاید هنوز پیدا کردن عناوین محتوا سبز برای تان راحت نباشد. در اینجا لیست موردی از ایده های ممکن برای طرح یک محتوا سبز را برای شما گذاشتم. امکان دارد شما بخواهید چند مورد از این ها را با هم ترکیب کنید که موردی ندارد.

  • مطالعات موردی موفق
  • استفاده از کلمه چگونه برای مبتدیان
  • استفاده از کلمه چگونه برای حرفه‌ای ها
  • چگونگی ساخت چک لیست های خاص
  • چگونه بهترین محصول را انتخاب کنید (هر کالایی مربوط به حوزه شما)
  • فهرست بهترین ابزار های رایگان در زمینه های مختلف
  • بهترین کتاب ها برای یک زمینه و هدف خاص
  • اشتباهات رایج در یک حرفه
  • تاریخچه یک محصول یا موضوع
  • بهترین تمرین ها برای رسیدن به هدف خاص
  • همه چیزی که شما باید در مورد …….. بدانید

نتیجه‌گیری!

خب تا اینجا متوجه شدید که یک محتوا معمولی با یک محتوا سبز آن قدر ها هم که فکرشو می کردید فرق ندارد ولی باید به نکات ریزی توجه کرد. برای شروع تعلل نکنید و به مرور زمان خودتون متوجه ریزه کاری های آن نیز می‌شوید. امیدوارم این مطلب برای شما کارایی داشته باشد و سؤالات خودتون را در قسمت پایین بنویسد!

تبلیغات کتاب
برچسب ها


برای اطلاع از آخرین اخبار ، مطالب و دوره های جدید رایگان سایت در خبرنامه ی ایمیل ما شرکت کنید.

شما هم به جمع بیش از 3000 مشترک خبرنامه ایمیلی مدیر فروش بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن