چگونه فروشنده لباس خوبی باشیم؟ (فنون فروشندگی لباس)
فروشندگی یکی از حرفه هایی است که نه تنها به مهارتهای ارتباطی و بین فردی نیاز دارد ، بلکه مستلزم درک عمیق از نیازها و خواستههای مشتریان نیز می باشد. شما زمانی میتوانید بفروشید که برای مشتریان خود ارزش قائل شده و به نیازها و خواستههای آنها توجه کنید. به عنوان یک فروشنده، توانایی جذب مشتری و ایجاد ارتباط مؤثر با او میتواند به طرز چشمگیری بر فروش شما در این عرصه تأثیر بگذارد.
در این مقاله، به بررسی فنون فروشندگی لباس خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا به بررسی این تکینک های کلیدی بپردازیم و به شما بگوییم چطور فروشنده لباس خوبی شوید.
۴ ویژگی یک فروشنده خوب در حوزه پوشاک
فروشنده لباس، نهتنها یک واسطه بین تولیدکننده و مصرف کننده است، بلکه نقش کلیدی در شکلدهی به تجربه خرید مشتریان ایفا میکند. توانمندیهای ارتباطی، دانش کامل از محصولات ، توجه به دنیای مد و استایل و آگاهی از نیازهای مشتریان از جمله ویژگیهایی هستند که یک فروشنده لباس موفق باید در خود پرورش دهد. با ارائه مشاوره های حرفهای و ایجاد ارتباطی موثر با مشتریان، فروشنده می تواند به افزایش فروش و رضایت مشتریان کمک کند.
شرکت در دورههای آموزش فروش و بازاریابی
شناخت رفتار مشتریان و تسلط بر تکنیکهای فروش در واقع برای فروشندگان پوشاک بسیار حائز اهمیت است. شرکت در دورههای آموزشی فروش میتواند فروشندگان را با تکنیکهای جدید فروش، رفتارشناسی مشتریان و استراتژیهای موثر فروش آشنا کند. این دورهها به به شما کمک میکند تا بهتر بتوانید نیازهای مشتریان را درک نموده و به آنها پاسخ دهید. با دورههای آموزشی سبکتر شروع کرده و تکنیکهای آنها را پیادهسازی کنید؛ سپس دورههای پیشرفتهتری را ثبت نام کرده و مهارتهای رفتارشناسی و فروش خود را افزایش دهید.
دوره پیشنهادی ما برای آموزش فروش حرفه ای دوره فروش و بازاریابی مدیربان است که در آن اساتید برجسته ای به آموزش بازاریابی و فروش پرداخته اند. در کنار دورههای آموزشی رفتارشناسی و فروش، میتوانید دورههای مد و فشن را هم بگذرانید تا مهارتهای شما همیشه به روز باشد و مشاور خوبی برای مشتریان خود باشید.
با ترندهای مد و فشن همراه باشید
در دنیای متغیر مد و فشن، یادگیرندگی و توانایی به روزرسانی دانش و مهارت ها بسیار حائز اهمیت است. وقتی ترند سال (۲۰۲۴) رنگ گیلاسی می شود ، تمامی بلاگرهای لباس، با آیتمهای گیلاسی لباسهایشان را ست میکنند. سپس مصرف کنندگان به دنبال رنگ گیلاسی در بازار میروند. فروشندهای که دانش خود را به روز نگه داشته و از آخرین ترندهای دنیای مد و پوشاک با خبر باشد، می تواند فروش بیشتری را تجربه نماید.
همچنین فروشندهای که همراه با ترندهای بازاریابی و فروش پیش برود و دائما تکنیکهای جدید فروش در صنعت مد و پوشاک را بیاموزد، قویتر از سایر رقبای خود خواهد بود. فروشندگی مثل سابق معرفی محصول نیست. بلکه شما باید ترندهای مد جهان و ایران را بشناسید، استایل کردن را نسبت به نوع بدن مشتری بلد باشید و آخرین تکنیک های فروش را برای خاتمه فروش به کار ببرید. تمامی این موارد نیازمند داشتن ویژگی یادگیرندگی است.
مهارتهای ارتباطی قوی
یک فروشنده لباس حرفه ای ، باید قدرت برقراری ارتباط موثر با مشتریان را در حین فروش داشته باشد. به این صورت که در ابتدا با رویی گشاده، سلام دهد و خوش آمد گویی کند؛ سپس با سوالی هوشمندانه نیاز مشتری را تشخیص دهد. در ادامه با ایجاد ارتباط قوی و ارائه پیشنهادات و لباسهای متناسب با سلیقه مشتری، سعی در جلب او کند.
همچنین از وظایف فروشندگان حوزه پوشاک، پاسخگویی با صداقت به سوالات آنها و ایجاد یک رابطه دوستانه و مورد اعتماد است. فروشندهای که بتواند بهخوبی با مشتریان ارتباط برقرار نماید، و حس اعتماد و صداقت را به مشتری انتقال دهد، میتواند احساس راحتی بیشتری در مشتریان ایجاد کند و احتمال خرید را افزایش دهد.
فروش مشاورهای
یکی از مهم ترین ویژگی های یک فروشنده حرفه ای پوشاک، فروش به صورت مشاوره ای است. زمانی که مشتری احساس کند شما بخاطر پاس شدن چک های خود میگویید کیفیت این لباس خوب است، و برای تن شما بسیار برازنده است، به شدت جبهه گرفته و احساس میکند که به چشم یک ابزار برای رسیدن به اهداف مالی فروشنده تبدیل شده است. سعی کنید با مشتریان خود راحت باشید و دلسوزانه به او در خرید لباس کمک کنید.
خصوصا مشتریانی که قصد دارند به تنهایی خرید کنند نیازمند یک مشاور دلسوز هستند که به آنها بگوید آیا این لباس برازنده تن او است یا بهتر است سبک دیگری از لباس را انتخاب نماید. مطمئن باشید وقتی مشتریان این صداقت و مشاوره صادقانه شما را ببینند، حتی اگر اینبار از شما خرید نکنند، دفعه بعدی مجدد شما را برای خرید انتخاب میکنند. فروشندگانی که بلند مدت فکر میکنند و دوست دارند کسب و کاری پایدار داشته باشند، فروش مشاورهای را انتخاب میکنند.
فنون و تکنیک های فروشندگی لباس
خوشامدگویی
وقتی مشتری وارد فروشگاه میشود ، فروشنده باید با صدای گرم و لبخند به او خوشامد بگوید. این کار حس خوبی به مشتری میدهد و او را تشویق به ادامه ی خرید میکند. مشتریان در 7 ثانیه اول تصمیم می گیرند که دلشان می خواهد از این فروشگاه خرید کنند یا نه، پس لحظه ورود مشتری بسیار بسیار حائز اهمیت است.
شناسایی نیازها
فروشنده باید به مشتری نزدیک شود و از او بپرسد که آیا به دنبال لباسی خاص است یا نه. این سوال به فروشنده کمک میکند تا نیازها و سلیقه های مشتری را شناسایی نماید. پس از پاسخ مشتری3 تا پنج سوال برای شناخت دقیق تر لباس مد نظر مشتری بپرسید. اگر مشتری به شما گفت که فقط برای دیدن اجناس شما آمده است، لبخند بزنید و به او اجازه دهید تا شما را خوب بررسی نماید، و سپس با گفتن یک مزیت رقابتی، او را برای خرید در دوره های زمانی بعدی آماده سازید.
ارائه مشاوره
وقتی سوالات پرسیده شد، حالا زمان فروش مشاوره ای می رسد. دقیقا مثل یک مشاور حرفه ای که روی سبک ها، اندام ها، ترندهای مد و ست کردن لباس مهارت دارد، با توجه به خواسته مشتری، محصولاتی که مناسب او است را به او پیشنهاد دهید. همچنین این کار را میتوان با ارائه اطلاعات در مورد ویژگیها و مزایای محصولات انجام داد تا مشتری خودش محصولی که می خواهد را انتخاب کند. به مشتری اجازه تصمیم گیری و انتخاب دهید. او را آزاد بگذارید و فقط مشاوره های دلسوزانه بر اساس اصل صداقت ارائه دهید.
فروشنده باید به سلیقه مشتری توجه نماید و لباسهایی را که با سلیقه او همخوانی دارند پیشنهاد دهد. برخی فروشندگان به رنگ پوست، تیپ حال حاضر مشتری یا حتی اعتقادات مذهبی او خصوصا اگر خانم باشد، توجهی نمی کنند. و مشتری نمی تواند مشاوره درستی از فروشنده دریافت کند.
تلاش برای جلب اعتماد
فروشنده باید به مشتری نشان دهد که به جزئیات اهمیت میدهد. این شامل ارائه اطلاعات دقیق درباره کیفیت پارچه ها، نحوه نگهداری از لباس ها و … است.
اگر مزیت رقابتی خاصی نسبت به رقبا دارید یا حتی فروش ویژه یا آفری برای مشتری دارید؛ آن را بیان کنید. این کار کمک می کند مشتری اشتیاق بیشتری به خرید پیدا کند و نقطه درد پرداخت مالی برای او قابل هضمتر بشود. یادتان باشد در طول فرآیند ارائه مزیت رقابتی، رقبای خود را تخریب نکنید . این کار باعث میشود مشتری اعتماد خود را به شما از دست بدهد و از شما پالس منفی بگیرد.
فراهم کردن تجربه آزمایش
فروشنده باید مشتری را به اتاق پرو هدایت نماید و از او بخواهد تا لباسها را امتحان کند. همچنین، او باید در این زمان در دسترس باشد تا هرگونه سوالی را پاسخ دهد. پرو کردن لباس، لحظهای است که مشتری احساساتی یا هیجانی میشود و تصمیمات هیجانی میگیرد. این زمان بهترین زمان برای جلب انگیزه خرید مشتری است. یادتان باشد که مشتری را در اتاق پرو گیج نکنید و به او بیش از حد لباس برای امتحان ندهید. زیرا اشتیاق داشتن لباس را از او می گیرید.
کمک در انتخاب نهایی
پس از امتحان لباسها، فروشنده باید به مشتری کمک کند تا تصمیم نهایی را اتخاذ کند. تحقیقات علمی ثابت کردهاند که مشتریانی که در انتخاب بین چند محصول میمانند در نهایت هیچ یک از محصولات را انتخاب نمیکنند و سراغ رقبای شما میروند. مشتری را در میان تعداد زیادی از انتخابها نگذارید، بین ۲ تا ۳ محصول را نهایی نموده و با کمک تکنیک فروش مشاورهای به او بهترین گزینه را پیشنهاد دهید. سپس اجازه دهید تا مشتری تصمیم نهایی را بگیرد.
مهارت در نهایی کردن فروش
در این مرحله، فروشنده باید قیمتها و هر گونه تخفیف یا پیشنهاد ویژه را به عنوان خاتمه فروش به مشتری اعلام کند. همچنین خوب است در مورد سیاستهای بازگشت کالا توضیح دهد تا خاطر مشتری از خرید راحت شود. سپس طوری با مشتری صحبت کنید که انگار لباس را پسند کرده و ۱۰۰٪ قصد خرید را دارد. از او نپرسید (آیا این لباس را میخواهی؟) بلکه بگویید (مبارکتان باشد) و لباس را در بستهبندی مخصوص بگذارید.
کمک به مشتری در فرایند پرداخت
فروشنده باید در پرداخت به مشتری کمک کند و در عین حال شفافیت در پرداخت را برای مشتری لحاظ کند. این کار فرآیند پرداخت را برای مشتری آسان تر نموده و قدرت پشیمانی از خرید را از او میگیرد.
بستهبندی و ارائه لباس به مشتری
پس از پرداخت، فروشنده با دقت و توجه کالاها را کامل بستهبندی میکند و برای مشتری آماده میکند. یادتان باشد که گشاده رویی و تبریک خرید به مشتری حس خوب میدهد و او را به برند شما علاقه مند میکند.
خداحافظی
در نهایت، فروشنده باید با محبت از مشتری تشکر کند و او را به بازگشت دوباره به فروشگاه دعوت کند. این مرحله احساس خوبی به مشتری میدهد و زمینه را برای خریدو بازگشتهای بعدی فراهم میکند.
بازخورد دادن به مشتری
پس از خروج مشتری، ممکن است لازم باشد بررسی شود که آیا مشتری راضی بوده یا خیر. این کار با استفاده از سیستم های CRM صورت می گیرد.
جمع بندی
سرمایهگذاری در آموزش و بهبود مهارت های فروشندگی میتواند به عنوان یک اولویت برای هر فروشگاهی در صنعت لباس و پوشاک در نظر گرفته شود. یک فروشنده لباس حرفه ای در هنگام ورود مشتری هیچ وقت بیتفاوت به او نگاه نمی کند و مشتری را با تکینک های مختلف فروشندگی لباس جلب می کند. همچنین از ترندهای صنعت خود آگاه است و کالاهایی مطابق با نیاز مشتریان را خریداری میکند.