12 روش برای متقاعد کردن اشخاص به شراکت با شما
من خودم را یک آدم مهربان تصور می کنم، ولی اعتقاد ندارم کاریزما یا جذبه دارم. کاریزماتیک بودن صفتی است که در مورد آدم هایی مثل «جی لنو» یا «تونی رابینز» مصداق دارد. به نظر می رسد « بیل کلینتون» هم کاریزما دارد. محافظه کاران سفت و سختی را می شناسم که نظرشان درباره ی او فقط بعد از پنج دقیقه مکالمه عوض شده است.
چنین تاثیری روی مردم عالی نیست؟ حس خوبی نخواهید داشت اگر بدانید می توانید آدم هایی را که با شما ملاقات می کنند، وادار کنید دوست تان داشته باشند و بخواهند با شما کار کنند؟
تقریبا چند ساعت پیش چنین شخصی آمد دفتر کار من.
همین اواخر، بعد از بازنشسته شدن مدیر مالی ام، مدیریت حساب اوراق قرضه ام را به عهده گرفته بود. نمی خواستم این جوان تازه کار را زیاد تحویل بگیرم، چون از رفتن مدیر مالی قدیمی ام ناراحت بودم. احساس می کردم ( حسی غیرمنطقی) که تنها شده ام. ولی فقط ظرف پنج دقیقه، مشغول صحبت درباره ی سیگار و هنر شدیم.نیم ساعت بعد، وقتی داشت اتاق را ترک می کرد ( قرار بود جلسه مان 15 دقیقه باشد) به او قول کارهای بیش تری داده بودم. حتی یک نسخه از آخرین کتابم را به او دادم به اضافه ی یک سیگار 20 دلاری.
باید او به من سیگار تعارف می کرد. ولی خب این قدرت جذبه یا کاریزماست.
خیلی از فروشنده ها کاریزما دارند. همین که می بینیدشان، دوست شان دارید و از آن ها خرید می کنید؛ حتی وقتی بهترین محصول یا بهترین قیمت را ندارند.
به نظر می رسد آدم های کاریزماتیک این طور به دنیا می آیند. توانایی ذاتی و غیرعادی دارند در فروش همه چیز، حتی ایده های شان. از قوانین مرسوم پیروی نمی کنند. زیاد می خندند. زیاد حرف می زنند.
آیا این افراد مهارت هایی دارند که بقیه ی ما بتوانیم یاد بگیریم؟
بله.
این جا 12 راه ارائه شده برای افزایش کاریزما و استفاده ی بیشتر از روابط تجاری. اغلب شان براساس قوانینی هستند که توسط «چالدینی» در کتاب « اثرگذاری: روانشناسی اغوا» آماده است.
1.آدم ها تمایل دارند با کسانی کار کنند که دوست شان دارند. پس جوری رفتار کنید که دوست تان داشته باشند. مودب و صبور باشید. از زمختی، بی ادبی، ترش رویی و عجله کردن دوری کنید.
2. مردم، جذب آدم هایی می شوند که سر حرف شان می ایستند. یعنی اگر قولی می دهید، دقیقا چیزی را که گفته اید، انجام دهید. آن را در همان زمان که گفته اید یا حتی زودتر انجام دهید.
3. مردم به آدم های خوش قلب اعتماد می کنند. وقتی به آن ها توصیه ای می کنید که به آن ها بیشتر از خودتان سود می رسانید، به خوش قلبی تان ایمان می آورند.
4. مردم تمایل دارند با آدم هایی کار کنند که در کارشان متخصص باشند. پس اول از همه احتیاج دارید تا در زمینه ی فعالیت تان از طریق تمرین، تحقیق، تعلیم، آموزش و مطالعه تخصص پیدا کنید. بعد، کاری می خواهید ( مثل نوشتن مقاله، کتاب یا سخنرانی) که مهارت های تان را به مشتریان و شرکای تجاری بالقوه تان نشان دهد.
5. مردم دوست دارند که سرمایه شان را در اختیار آدم های صادق، بااخلاق و درست قرار دهند. پس در مطالب بازاریابی تان ( و هیچ جای دیگر) دروغ نگویید. راستگویی موثرتر است.
پیشنهاد می کنم چگونه در کار خود پیشرفت کنید؟ را بخوانید.
6. مردم به اشخاصی گرایش دارند که از نظر ظاهری، گیرا باشند، یا حداقل زننده نباشند. بنابراین تغذیه ی سالم داشته باشید. ورزش کنید. وزن تان را کنترل کنید. مرتب باشید. لباس مناسب بپوشید و به بهداشت فردی تان اهمیت دهید.
7. مردم با آن هایی که واقعی به نظر بیایند، راحت ترند. بهترین راه برای نشان دادن اینکه آدم عادی هستید، این است که صمیمی و دوستانه رفتار کنید و به بقیه علاقه مند باشید. عوضِ صحبت کردن از خودتان، درباره ی آن ها سوال کنید. از آن ها درباره ی سازمان، حرفه، صنعت و حتی خانواده و سرگرمی های شان بپرسید.
8. مردم به افرادی که به آن ها گوش می دهند و توجه می کنند، جواب می دهند. این کلیشه ی قدیمی یادتان باشد: شما دو گوش دارید و یک دهان؛ پس باید دو برابر چیزی که می گویید، گوش دهید.
9. مردم کنار کسانی که مثل خودشان هستند، احساس راحتی می کنند. رمز کار این است که یک مورد مشترک بین خودتان پیدا کنید. بعد، از همان برای برقراری رابطه استفاده کنید.
10. مردم جذب افراد فروتن می شوند. پس خودستایی نکنید و هیچ وقت از میزان درآمدتان حرف نزنید.
11. مردم تحت تاثیر اشخاصی قرار می گیرند که پرمشغله به نظر می رسند. به این خاطر نباید هیچ وقت به یک مشتری تاثیرگذار بگویید اوضاع کساد است؛ شما به او احتیاج دارید. به پزشکان فکر کنید. چه کسی به شما دست می دهد اگر به مطب یک پزشک بروید و تنها بیمار باشید. به توانایی اش شک نخواهید کرد؟ با این که از انتظار متنفر هستید؟ آیا احساس اطمینان بیش تری نمی کنید اگر اتاق انتظار را پر ببینید؟
12. مردم تمایل دارند افراد مفید، دور و برشان باشند. افرادی که با آن ها زندگی شان راحت تر می شود و در وقت شان صرفه جویی می کنند. در ضمن ترجیح می دهند با آدم های منعطف و انطباق پذیر سر و کار داشته باشند؛ نه آدم های خشک.
کدام یک از این مهارت ها را دارید؟ به خودتان برای داشتن شان تبریک بگویید و بیشتر روی شان کار کنید. نیاز به پرورش کدام یک دارید؟ نمی توانید یک شبه به وجودش آورید؛ ولی می توانید و باید در طول زمان ایجادشان کنید.
۹ مرحله عرضه خدمات به مشتریان