پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی (Personal Branding) چیست؟
برند سازی شخصی یا به لاتین Personal Branding روندی است که به وسیله آن، یک شخص و مهارت و تخصص هایش، هم چون نام های تجاری برند میشود. برخلاف تکنیک های قدیمی مدیریت خودیاری که تأکید بر خود بهبودی و افزایش مهارت های شخصی داشت، مفهوم برند سازی شخصی، بر روی دست یابی به موفقیت از خود محصول متمرکز است.
برند شخصی شما، علت متمایز نمودن شما از دیگران است. چیزی که باعث میشود تا شما را از دیگران متمایز کند. برند شخصی به مثابه تصویری است که شامل تمامی صفات و ویژگی های شما میباشد که بعد از شنیدن نام شما، آن تصویر در ذهن افرادی که شما را میشناسند پدیدار میشود.
در واقع برند آن چیزی است که، از لحاظ حرفهای در اذهان بقیه شکل گرفته و شما نماینده چه مفهومی، در افکار و ذهن بقیه هستید. برند شخصی یعنی ارزش منحصر به فردی که شما به مخاطبانتان قول میدهید.
سه نکته در این تعریف میباشد که، به ترتیب بیان میکنم.
اما چرا برند سازی شخصی مهم است؟
میتوان به جرأت چنین ادعا کرد که بزرگترین ابزار موجود در بازاریابی (اعتماد) است. در صورت داشتن هرگونه تجارتی در دنیای امروز که پر از تبلیغات گوناگون و برندهای رنگارنگ است، برای جلب اعتماد مشتریان بیش از هر چیزی به برند شخصی نیاز دارید. شما باید با استفاده از شخصیت خود در جهت برقراری ارتباط با دیگران تلاش کنید تا آنها بتوانند با تکیه بر برند شخصی شما، به کسب و کار و خدمات شما اعتماد کنند.
داشتن یک برند شخصی قدرتمند چه فوایدی دارد؟
داشتن برند شخصی یک تجربهی متمایز را برای شما به همراه دارد. از طریق برند سازی شخصی شما با افرادی در ارتباط خواهید بود که تمام خصوصیات شما از جمله نحوهی لباس پوشیدن، رفتارها، نحوهی صحبت کردن و چیزهایی که در مورد آن صحبت میکنید، و حتی تجارت و کسب و کار شما برای آنها جذاب است. بیایید چند مورد را باهم به صورت خلاصه در مورد فواید داشتن یک برند شخصی قدرتمند مرور کنیم:
- ۱- وقتی شما توسط برند شخصی متمایز میشوید، با قدرت بیشتری در کسب و کار خود پیش میروید و فرصتهای بیشتری به سراغ شما خواهند آمد.
- ۲- از طریق پرسونال برندینگ مشتریان بالقوه زیادی به سوی شما جذب میشوند.
- ۳- از طریق برند سازی شخصی شما این فرصت را در اختیار داشت تا مخاطبان و مشتریان خود را انتخاب کنید
- ۴- ارزش بیشتری پیدا میکنید و پول بیشتری به دست خواهید آورد
- ۵- بسته به قدرت برند شخصیتان شما تعیینکنندهی بازار خواهید بود.
- ۶- فرصتهای همکاری زیادی کسب خواهید کرد
- ۷- مخاطبان در زمان لازم شما را با هویت برند شخصیتان به یاد میآورند.
- ۸- زمانی که شما برند سازی شخصی را به درستی انجام داده باشید، مخاطبان باب میل خود را به درستی جذب خواهید کرد و میتوانید با آنها ارتباط صحیح و مفید برقرار کنید.
- ۹- و بسیاری موارد دیگر که به زودی میتوانید در کتاب جدیدم که در حال نوشتن آن هستم به آنها دسترسی پیدا کنید.
میان برند شخصی و برند سازمانی تمایز قائل شوید
ساخت یک کسب و کار مانند ایجاد موجود زندهای است که بتواند روزی به خودی خود به بقایش ادامه دهد، حداقل این هدف بسیاری از کارآفرینان است. تنها مشکل ذاتی چنین کاری در این جاست که ممکن است در صورت شکست کسب و کار، خود شخص برای همیشه از بین برود. این به آن معنی نیست که Steve Jobs یا Walt Disney هیچ وقت نگران روند کار شرکت و توسعه آن نبودهاند. دلیل عدم نگرانی آنها در بیشتر مواقع به این خاطر بوده که خودشان، بهعنوان شخصیت های انسانی، برند قدرتمندتری داشتند.
اما چگونه یک برند شخصی قدرتمند ایجاد کنیم؟
برای ایجاد برند شخصی خود باید دقت کنید که چه چیزی شما را از سایر رقبا متمایز میکند و با تمرکز بر روی آن به برند سازی شخصی اقدام کنید. در ابتدا با پاسخ به سؤالاتی در مورد خود و کسب و کارتان شروع کنید:
- – چه کاری میخواهید انجام دهید؟
- – چه کاری را نمیخواهید انجام دهید؟
- – چه چیزی ارائه میدهید؟
- – چگونه آن را ارائه خواهید داد؟
- – و…
بعد از این مرحله سیستم اعتقادی خود را مشخص کنید:
- – چشم انداز بزرگی که از خود و تجارت شخصی خود در آینده دارید چیست؟
- – چگونه میخواهید خود را در میان مردم معرفی کنید؟
- – ارزشهای شخصی و تجاری که شما را برای بهترین عملکرد راهنمایی میکنند چیست؟
در فرآیند برند سازی شخصی تعریفی صادقانهای از خود ارائه دهید
ساختن یک برند شخصی نامعتبر بسیار سختتر از برند سازی شخصی صادقانه است! قاطعانه عمل کنید و صداقت را تا آخرین مرحله از مراحل برندینگ شخصی حفظ کنید. در مورد خودتان راست بگویید. همان چیزی را نشان دهید که هستید. به همان چیزی گرایش و تمایل نشان دهید که واقعاً از درون شما را به پیش میراند.
ارزش های خود را مشخص نمایید
مهمترین مفهومی که در زندگی هر شخصی وجود دارد، ارزش های آن شخص است. ارزش ها مواردی هستند که اشخاص به هنگام تصمیم گیری های مهم، آنها را در نظر میگیرند و از وجود آنها در تصمیماتشان استفاده میکنند.به عنوان مثال، فرض کنید که ارزش های یک فردی شامل (خانواده، دوستان، پول و ارتقا شخصی) میباشد.
تمامی این موارد، مفاهیمی است که زندگی آن فرد را تشکیل میدهند و زمانی که او با یک تصمیم مهم مواجه میشود، به تمام ارزش های خود در ذهنش رجوع خواهد کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشد.
تأثیر حرف زدن در مورد اهدافتان و سخنرانی کردن را فراموش نکنید
اگر شما به عنوان مؤسس یک شرکت یا مجموعه به دنبال اعتبار بخشیدن به برند شخصی خود هستید، باید مرتب با اعضای مجموعه و دیگران در باب شرکت خود و اهداف آن صحبت، و گاهی سخنرانی کنید.
تجربیات خود را نشر دهید
برای آنکه برند شخصی شما معتبر باشد و در فرآیند برند سازی شخصی موفق باشید، خوب است که تجربیات و دانش خود را درزمینهی تخصص خود به عنوان یک مقاله بنویسید و در اختیار دیگران قرار دهید. این کار باعث میشود کمکم در همه جا شناخته شوید.
در اینترنت حضور فعال داشته باشید
آیا در اینترنت حضور دارید؟ آیا مجموعهی شما وب سایت دارد؟ آیا در فضای مجازی صفحهای با نام و برند شخصی خود احداث کردهاید؟
فضای اینترنت با وجود امکاناتی که دارد مکان مناسبی برای رصد میزان محبوبیت برند شخصی شما است. تعامل نزدیک با مخاطبان شرایطی فراهم میکند که همواره وضعیت برند شخصی خود را از نظر مشتریان مانیتور کنید. یکی از مهمترین کارهایی که در زمینهی برندینگ شخصی باید انجام دهید، این است که یک وب سایت پرقدرت و استاندارد داشته باشید.
برای برند سازی شخصی، دانش خود را ارتقا دهید…
مهم نیست تا امروز برند شخصی شما موفق و با اعتبار بوده است. جهان با سرعتی باور نکردنی در حال پیشرفت است و شما مجبورید همواره با آخرین سطح علم در حیطهی کاری خود بهروز بمانید.
شروع به ایجاد رابطه با دیگران کنید
از آنجایی که انسان ها به دلیل حضور در جامعه، موجوداتی اجتماعی هستند، داشتن رابطه با دیگران از جمله موارد ضروری است که هر شخصی باید در زندگی خود به آن توجه ویژهای داشته باشد.
به این نکته بسیار مهم توجه ویژهای داشته باشید، برای آنکه اتفاقات فوقالعاده خوبی در مسیر رشد شما رقم خورد، میبایست با آدمهای مهمی که در مسیر شما وجود دارند، تعامل داشته باشید و آنها را همراهی کنید.
این سه نکته را رعایت کنید:
- شفافسازی خواسته: شفافسازی کامل درباره جلوهای که میخواهید در برابر دیگران داشته باشید را انجام دهید. تلاش نکنید تا چندین و چند پیام را از پرسونال برندتان به نمایش بگذارید؛ در واقع، مخاطب را گیج نکنید! یک هدف اصلی را نشانه بگیرید و در آن بهترین باشید.
- در دنیای مجازی، یک دست باشید: خب پیامی را که پرسونال برندتان قرار است منتقل کند انتخاب کردهاید. دستی به صفحاتتان در همهی شبکههای اجتماعی بزنید و همهی آنها را با پیامی که میخواهید از شما منتشر شود هماهنگ کنید (به خصوص در Linkedin).
- آنچه که به آن معروفید: آیا میتوانید در 10 کلمه یا حتی کمتر، ارزشهای خودتان را معرفی کنید؟ اینکه نتوانید خیلی سریع و کوتاه به سؤال «که هستید؟» پاسخ دهید؛ یکی از بزرگترین زنگ خطرهای پرسونال برندتان و یا هر نوع دیگری از انواع برندها میباشد. مردم باید شما را به چه چیزی بشناسند؟ به روز بودن؟ رهبر بودن؟ یا خوش تیپ بودن؟!
نتیجهگیری!
در نهایت فراموش نکنید که در برند سازی شخصی مهم است همواره خودتان باشید و هرگز در مورد آن چیزی که نبودهاید صحبت نکنید. چرا که این موضوع از اعتبار برند شخصی شما میکاهد. حتی حرف زدن در مورد نقاط ضعفتان میتواند درجهی انسانیت شما را نشان داده و باعث کسب اعتبار اخلاقی برند شخصی شما بشود.