تبلیغات و برندینگ

برندسازی اینترنتی چیست؟

برندسازی دیجیتال (digital branding)، راهکار بازاریابی است که می توانید سیل عظیمی از مشتریان را به شما جذب کنید

برندسازی اینترنتی یعنی بهره‌برداری تخصصی از بستر اینترنت در راستای برندسازی. بر خلاف تصور عموم، برندسازی اینترنتی علم بهره‌برداری از موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی نیست، چرا که اینها صرفاً ابزار هستند. برندسازی اینترنتی یکی از تکنیک‌های مدیریت برند است که از صفحات وب گسترده به عنوان رسانه‌ای به منظور قراردادن برند در بازار آنلاین استفاده می‌کند. طراحی و بهینه‌سازی وب سایت، رسانه اجتماعی، بلاگ‌ها، انتشار رسانه‌های چاپی به صورت آنلاین و بازاریابی ویدئویی همگی روش‌هایی هستند که در رابطه با اهداف برندسازی آنلاین به کار گرفته می‌شوند.

همه دوستانی که به کسب در‌آمد اینترنتی مشغولند آنقدر با نشان های تجاری پایگاه کسب در‌آمد اینترنتی مانند گوگل یا یاهو یا ای.بی یا آمازون بطور روزمره برخورد میکنند و دیدن آن‌ها برایشان بدیهی است که کمتر به این نکته متمرکز می‌شوند که چه پروسه‌ائی این لوگو ها را تبدیل به برند نموده و چه برنامه‌ریزی در پشت این کار نهفته است. غالب ما می‌دانیم که این سایت‌ها تیم های طراحی و بازاریابی خاصی برای انتشار و برجسته‌سازی برندهایشان دارند اما کمتر به اهمیت این کار در کسب در‌آمد خودمان از اینترنت می اندیشیم.

پیش از انجام هر اقدام بازاریابی یا برندسازی برای کسب و کار خود، باید لوگویی داشته باشیم. در حقیقت، این المان تاثیرگذار برای هر  کسب و کار  موفق محسوب می شود. کافی است نگاهی به برندهایی نظیر نایک و مک دونالد و استارباکس و TARGET داشته باشیم. همه این برندها از لوگوی زیبایی سود می برند تا جایی که برخی از مردم آن ها را فقط با لوگوی آنها می شناسند.

در کنار اقدام برای طراحی لوگو و ایجاد معنایی برای شرکت خود، باید به دنبال انتخاب نامی مناسب نیز بود.

پیشنهاد می کنم مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست؟ را بخوانید.

برندينگ اينترنتی چيست؟

برندينگ اينترنتی يعنی استفاده تخصصی از بستر اينترنت و وب در جهت کسب شهرت و اعتبار برای يک نام تجاری و تبديل اين نام تجاری به عنوان يک برند شناخته شده می باشد. با توجه به اين نکته که امروزه اينترنت به بخشي از زندگی افراد تبديل شده است پس بايد در برندسازی نيز جايگاه ويژه ای داشته باشد.

اينترنت به ما کمک مي کند تا با ايجاد فضای مناسب برای معرفی برند خدمات و برند محصولات در قالب تبليغات اينترنتی و دنيای ديجيتال برند خود را در سطح بين الملل معرفی کنيد.

استفاده از فعاليت های خلاقانه و و متمايز در برندينگ اینترنتی از اصول اساسی است. استفاده تخصصی از موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی يکي از راههای رسيدن به برند معتبر است برندينگ اينترنتی يکی از تکنيک‎های مديريت برند است که از صفحات وب استفاده می کند تا يک برند را در بازار آنلاين قرار دهد.

در اين راستا طراحی سايت , سئو و بهينه ‎سازی سايت، بازاريابی شبکه های اجتماعی، بلاگ سازی و استفاده از بلاگ ها ، تبليغات اينترنتی و بازاريابی اينترنتی , بازاريابی موبايلی , بازاريابی ايميلی همگی روش‎هايی هستند که در وب برندينگ به کار گرفته مي یشوند. ارائه کالاها , محصولات يا خدمات در قالب روش هايی که بتواند آن شرکت را از ديگر رقبا متمايز نمايد منجر به ارتقای سطح فروش و جذب مخاطب و مشتری مي شود.

برندينگ اينترنتی با يکپارچه سازی تمام المان های برندينگ شرکتی و برندينگ محصول و برندينگ اينترنتی و تبليغات و بازاريابی محلی و اينترنتی کسب و کار شما را متحول مي نمايد.

در راستای برندينگ اينترنتی ابتدا بايد مراحلی را انجام داد . اولين قدم طراحی لوگو و سپس طراحی وب سايت می باشد. لوگوی شما يک تصوير ذهنی برای کاربر ايجاد می کند و به عنوان نمادی از سايت شما در ذهن کاربر حک می شود. لوگويی که برای سايت شما طراحی می شود بايد با رنگ قالب سايت شما همخوانی داشته باشد.

قبل از شروع پروسه برندينگ اينترنتی بايد مراحل زير را انجام داد:

  • انتخاب مشاور متخصص در زمينه وب برندينگ ،آناليز کسب و کار و فعاليت های رقبای شرکت شما در اينترنت انتخاب يک روش يا استراتژی برای برندينگ اينترنتی
  • طراحی لوگو براي شرکت و طراحی سايت مناسب
  • محتوا گذاری مناسب سايت
  • سئو و بهينه سازی سايت (SEO) تبليغات اينترنتی
  • بازاريابی اينترنتی بازاريابی شبکه های اجتماعی و مديريت آنها شروع فرايند برندينگ اينترنتی و برندسازی آنلاين

پیشنهاد می کنم مقاله برند چیست؟ عناصر اصلی برندسازی را بخوانید.

تکنیک‌های برندسازی آنلاین

بعضی از متخصصان بر این باور هستند که هدف برندسازی آنلاین این است که به‌طور دایم مصرف‌کنندگان قدرت شناخت یک برند را داشته باشند. دیگر افراد بر یکپارچگی برندسازی آنلاین با تجربه نهایی که یک برند بر روی مشتریان در رابطه با یک شرکت، محصول یا دیگر موارد مرتبط با برند برجا می‌گذارد، توجه دارند. از این دیدگاه، شناخت برند به عنوان یک جزء در میان بسیاری از اجزای دیگر نظیر تمایزیابی برند (از رقبا) و پیام رسانی برند قرار می‌گیرد که بواسطه ارتباطات موبایل و اینترنت آسان می‌شود.

توسعه وب‌سایت یک بخش کلیدی برندسازی آنلاین به‌شمار می‌رود، از این جهت که یک وب‌سایت توسط افراد و کمپانی‌های مختلف برای ارائه محصولات و خدمات یک برند استفاده می‌شود. تمرکز بر ظاهر یک وب‌سایت، عملکرد آن و پیام کمپانی به منظور ارائه یک تجربه مثبت به بازدیدکنندگان همگی قسمتی از برندسازی آنلاین به‌شمار می‌روند. توسعه وب سایت برای برندسازی آنلاین همچنین شامل بکارگیری یک بلاگ برای تولید محتوا برای خوانندگان علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با آن برند می‌شود. ارائه مقالات مهمان برای دیگر وب سایت‌ها به منظور برندسازی آنلاین چیزی است که هم پیشنهاد و هم توصیه نشده‌است.

در سال ۲۰۱۴، مت کات، رئیس تیم مبارزه با اسپم کمپانی گوگل، اشاره کرد که پست مهمان بیشتر و بیشتر به امری اسپم‌وار تبدیل شده‌است و استفاده از آن را برای ساخت لینک‌های ورودی به یک وب‌سایت توصیه نکرد. برندسازی آنلاین همچنین شامل تعامل‌های رسانه اجتماعی و یکپارچگی با آن می‌شود. استفاده از شبکه‌های نمایش محتوایی و نمایش (به منظور نمایش تبلیغات) یکی از روش‌های یکپارچگی یک برند با رسانه اجتماعی به‌شمار می‌روند.

از تکنیک‌هایی نظیر دوباره پیام‌دهی، هدف قراردادن رفتار بازدیدکننده و هدف قراردادن طبق محتوای سایت، به عنوان روشی برای قراردادن یک برند در جلوی مخاطب هدف استفاده می‌شود. برندسازی از طریق رسانه اجتماعی شامل به اشتراک‌گذاری دانش در رابطه با یک برند و تعامل دایم با مشتریان می‌شود. استفاده از سایت‌هایی نظیر توییتر، فیسبوک، لینکدین و یوتیوب شکل متداول و محبوبی از برندسازی آنلاین از طریق رسانه اجتماعی محسوب می‌شود.

پیشنهاد می کنم مقاله انواع برند که باید بشناسید! را بخوانید.

راه‌های برندسازی اینترنتی

راه‌های برندسازی اینترنتی

تبلیغات به صورت خلاقانه و مداوم:

برای موفق بودن یک برند در اینترنت یا محیط آنلاین، آن برند باید به دنبال ارائه محصولات خود در قالب روشی باشد که باعث متمایز شدن آن‌ها از سایر رقبا شود، این امر می‌تواند فروش ویژه محصولات یا ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی متفاوت باشد.

ارائه خدمات به مشتری به صورت مستمر:

ارائه خدمات چه در مرحله قبل از فروش چه بعد از فروش یکی از ارکان برندسازی به‌شمار می‌رود. این مشتریان هستند که با تبلیغ شفاهی و دهان به دهان یک برند می‌توانند جنبه‌های مثبت و منفی آن را مشخص کنند و یکی از این جنبه‌های مثبت می‌تواند ارائه خدمات به مشتری و برقراری ارتباط با مشتری باشد.

روابط عمومی:

طبق گفته روانشناسان برقراری ارتباط مثبت در اشخاص تأثیر بسزایی برجا می‌گذارد. سعی کنید با مخاطبین خود در محیط آنلاین ارتباط مثبتی برقرارکنید. به تعهدهای خود پایبند باشید و مشتریان خود را هیچوقت ناامید نکنید.

در محیط اینترنت فعال باشید:

داشتن یک وب سایت بدون فعالیت یا تعامل با مخاطب و بازدیدکننده امری بی‌فایده است و از طرف دیگر به روز بودن وبسایت، ارائه محتوای لازم به بازدیدکننده می‌تواند در مطرح کردن نام برند شما مؤثر باشد. به یاد داشته باشید فعالیت باعث می‌شود شما دایم در پیش چشم مشتریان خود قرار بگیرید و این برای همه‌گیر شدن برند شما در اینترنت و به اصطلاح برندسازی آنلاین مؤثر است.

برندسازی ویدئویی:

استفاده از ویدیوها برای انجام فرایند برنسازی‌های شخصی و کسب و کار یکی از راه‌هایی است که می‌توان از آن بهره برد. با توجه به رشد و محبوبیت استفاده از ویدیوها در چند ساله اخیر، این روش یکی از پربازده‌ترین روشهای برای انجام یک برندسازی مؤثر و قوی محسوب می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده در رابطه با رشد ویدیوها و بازاریابی ویدئویی، در هر دقیقه چیزی حدود ۱۰۰ ساعت ویدیو در جهان در حال آپلود شدن است و این یعنی بستری مناسب برای دیده شدن و حضور در ذهن مخاطبان برای یک برندسازی خوب.

استفاده حداکثری از شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید

شبکه های اجتماعی، بازوی مهم برندسازی و توسعه برند به شمار می روند. در اکو سیستم شبکه های  اجتماعی با میلیاردها کاربر، ابزارهای خوبی برای برندینگ در اختیار صاحبان کسب و کار و برندها وجود دارد. شبکه های اجتماعی در طول هفته فعالند و معتادان دیجیتال، ساعت به ساعت همه چیز را رصد می کنند. با توجه به دسترسی میلیاردها نفر به شبکه های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام و فیسبوک، پی  ریزی برنامه  ای  جامع برای فعالیت  در  پلتفرم های اجتماعی ضروری به نظر می رسد.

پیشنهاد می کنم مقاله پرسونال برندینگ چیست؟ را بخوانید.

10 راهنمایی که برای برندسازی اینترنتی مورد نیاز است

برندسازی دیجیتال

شناسایی و قدرت شناخت برند را جدی بگیرید

بعضی از برند سازان بر این اعتقاد دارند که هدف برندسازی اینترنتی این است که به ‌طور دائم مصرف‌ کنندگان قدرت شناخت یک برند را داشته باشند. دیگر افراد بر یکپارچگی برندسازی آنلاین با تجربه نهایی که یک برند بر روی مشتریان در رابطه با یک شرکت، محصول یا دیگر موارد مرتبط با برند برجا می‌گذارد، توجه دارند. از این رو، آگاهی و شناخت برند به عنوان یک عنصر در میان بسیاری از عناصر دیگر نظیر تمایز یابی برند (از رقبا) و پیام رسانی برند قرار می‌گیرد که به وسیله ارتباطات تلفن همراه و اینترنت آسان می‌شود.

گسترش و توسعه وب سایت برای برند سازی اینترنتی

توسعه وب ‌سایت یک بخش مهم در برندسازی آنلاین به حساب می‌ آید، از این نظر که یک وب ‌سایت توسط افراد و شرکت ‌های مختلف برای ارائه محصولات و خدمات یک برند استفاده می‌شود. توجه بر ظاهر یک وب ‌سایت، عملکرد آن و پیام شرکت به منظور ارائه یک تجربه مثبت به کاربران همگی قسمتی از برندسازی اینترنتی به‌ شمار می ‌روند. گسترش وب سایت برای برندسازی اینترنتی، همچنین شامل بکارگیری یک بلاگ برای تولید محتوا برای خوانندگان علاقه‌مند به موضوعات مرتبط با آن برند می‌شود.

ارائه مقالات مهمان به منظور برندسازی اینترنتی

ارائه مقالات مهمان (برای دیگر وب سایت ‌ها) موردی است که هم توصیه و هم پیشنهاد نشده ‌است. مت کات، مدیر گروه مبارزه با اسپم در شرکت گوگل، اشاره کرد که پست مهمان بیشتر و بیشتر به امری اسپم ‌وار تبدیل شده ‌است و استفاده از آن را برای ساخت لینک ‌های ورودی به یک وب‌سایت توصیه نکرد.

تعامل با رسانه های اجتماعی در برندسازی اینترنتی

برندسازی اینترنتی ، همچنین شامل تعامل ‌های رسانه اجتماعی و پیوستگی با آن می گردد. استفاده از نتوورک ‌های نمایش محتوایی و نمایش (به منظور نمایش تبلیغات) یکی از روش ‌های یکپارچگی یک برند با رسانه اجتماعی به‌ شمار می ‌روند. از روش ‌هایی همچون دوباره پیام‌ دهی، هدف قراردادن رفتار بازدیدکننده و هدف قراردادن طبق محتوای سایت، به عنوان روشی برای قراردادن یک برند در جلوه ی مخاطب هدف استفاده می‌شود.

برندسازی از طریق رسانه اجتماعی شامل به اشتراک‌گذاری دانش در رابطه با یک برند و تعامل دائم با مشتریان می باشد. استفاده از سایت‌هایی نظیر توییتر، اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب شکل متداول و مورد علاقه ای از برندسازی اینترنتی، از طریق رسانه اجتماعی محسوب می گردد.

تبلیغات به صورت خلاقانه و مداوم در برندسازی اینترنتی

برای موفقیت یک برند در اینترنت یا محیط آنلاین، آن برند باید در پی ارائه محصولات خود در قالب روشی باشد که باعث متفاوت شدن آن‌ ها از سایر رقیبان شود، این امر می‌ تواند فروش ویژه محصولات یا ایجاد فروشگاه‌ های اینترنتی متفاوت باشد.

پیشنهاد می کنم مقاله هویت برند (Brand Identity) چیست؟ را بخوانید.

ارائه خدمات به مشتری به صورت مستمر در برندسازی اینترنتی

ارائه خدمات چه در مرحله قبل از فروش چه بعد از فروش یکی از ارکان برندسازی به حساب می آید. این مشتریان هستند که با تبلیغ شفاهی و دهان به دهان یک برند می‌توانند جنبه‌های مثبت و منفی آن را مشخص کنند و یکی از این جنبه ‌های مثبت می‌تواند ارائه خدمات به مشتری و برقراری ارتباط با مشتری باشد.

روابط عمومی در برندسازی اینترنتی

طبق گفته روانشناسان برقراری ارتباط مثبت در اشخاص تأثیر بسزایی برجا می‌گذارد. سعی کنید با مخاطبین خود در محیط آنلاین ارتباط مثبتی برقرار کنید. به تعهد های خود پایبند باشید و مشتریان خود را هیچ وقت ناامید نکنید.

برای برندسازی اینترنتی در محیط اینترنت فعال باشید

داشتن یک وب سایت بدون فعالیت یا تعامل با مخاطب و بازدیدکننده امری بی‌فایده است و از طرف دیگر به روز بودن وبسایت، ارائه محتوای لازم به بازدیدکننده می‌تواند در مطرح کردن نام برند شما مؤثر باشد. به یاد داشته باشید فعالیت باعث می‌شود شما دایم در پیش چشم مشتریان خود قرار بگیرید و این برای همه‌گیر شدن برند شما در اینترنت و به اصطلاح برندسازی آنلاین مؤثر است.

برندسازی ویدئویی در برندسازی اینترنتی

استفاده از ویدئو ها برای ساختن یک برندسازی اینترنتی و کسب و کار اینترنتی یکی از روش هایی است که می‌توان از آن بهره جست. با توجه به رشد و محبوبیت استفاده از ویدیو ها در چند ساله اخیر، این روش یکی از پربازده‌ ترین روش برای انجام یک برندسازی مؤثر و قوی محسوب می گردد. بر اساس آمار منتشر شده در رابطه با رشد ویدئو ها و بازاریابی ویدیویی، در هر دقیقه چیزی حدود ۱۰۰ ساعت ویدیو در جهان در حال آپلود شدن است و این یعنی بستری مناسب برای دیده شدن و حضور در ذهن مخاطبان برای یک برندسازی خوب.

بخشی از برندسازی اینترنتی ، خود اینترنت است

باید اینترنت را به فهرست رسانه ‌ها اضافه کرد. اینترنت بزرگتر از دیگر رسانه‌ ها شده است و بیشترین نفوذ را بر زندگی ما دارد. از آنجا که هم اکنون اینترنت به بخشی از زندگی تبدیل شده، باید به بخشی از برندسازی نیز تبدیل شود. این خطر وجود دارد که چنین پدیده‌ای به جای تبدیل شدن به یک واسط ارتباطی یا کانال بازاریابی در قالب موجودیتی کاملاً مجزا از برند تلقی گردد.

البته اینترنت دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که کسب دانش و آگاهی‌ های لازم در خصوص آن‌ها ضروری به نظر می ‌رسد. ابزاری مانند اینترنت، ارتباط دو طرفه را تسهیل می ‌بخشد. از سوی دیگر اینترنت مصرف‌کنندگان کینه ‌توز و ناراضی را قادر می‌کند پیام‌ها و نظریه‌های خود علیه برند را منتشر کنند و این کاری است که از طریق رسانه‌های یکسویه مقدور نیست.

4.3/5 - (6 امتیاز)
منبع
digitalbrandinginstitutesmartinsightswikipedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا