بهبود شخصی

مهارت های رهبری

آیا به پرورش مهارت رهبری تان اندیشیده‌اید؟

آیا تا به حال  برای پرورش مهارت رهبری تان در کارها شیوه هایی را به کار برده اید؟

فارغ از این‌که اکنون کجای نردبانِ حرفه‌ی خود ایستاده‌اید، زمانی خواهد‌رسید که به شما نقش رهبری محول می‌شود و تیم‌تان انتظار خواهد‌‌داشت تا پایان، جانانه دل به کار بدهید. شاید بخواهید رهبری کاری نوپا را برعهده بگیرید، به‌طور ناگهانی برای هدایت تیم یک پروژه‌ انتخاب شوید، یا زودتر از زمان مورد انتظارتان فرصت درخواست ارتقاء به مقام مدیریت به شما داده شود.

اگر دوست دارید بدانید این روزها یک رهبر مدرن لازم است چه مهارت‌هایی داشته باشد، این مقاله را بخوانید

آگاهی نسبت به خود

رهبرانی که از دیدگاه کارکنان نسبت به خود و نحوه تاثیرگذاری بر نیروی کار آگاه هستند موفق تر به انجام وظایف خود به عنوان مدیر می پردازند. اکثر مدیران احساس می کنند چون مدیر هستند بهتر از دیگرانند اما این احساس مستقیم ترین راه به سوی ناکامی است.

همچنین به یاد داشته باشید دیگران قدرت خواندن ذهن شما را ندارند و صرفا برمبنای سخنان و به ویژه اعمال تان شما را قضاوت می کنند. اطرافیان به طور خودکار به علت رفتارهای شما آ گاه نمی شوند بنابراین با فراگیری فنون ارتباط موثر از بروز سوءتفاهم ها جلوگیری کنید.

قدم اول شناخت نقاط قوت و ضعف و سپس اقدام جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت است. ممکن است نقطه ضعف شما ناتوانی در توضیح درست وضعیت، بیش از حد مهربان بودن و سازش باشد.

  • به یاد داشته باشید حتی اگر شما نقاط ضعف تان را نبینید، اطرافیان آن ها را می بینند.
  • اگر نسبت به خود آگاه باشید، دیگران مشاهده می کنند که شما در حال تلاش برای غلبه بر نقاط ضعف خود هستید

این یکی از مهم ترین ویژگی های رهبران موفق است.

مقاله مرتبط > 7 مرحله طلایی فروش

تصمیمات قاطع‌تری بگیرید

یکی از تمرین‌های واضح برای تبدیل شدن به رهبری ایده‌آل، اتخاذ تصمیمات قاطع است. مهم نیست این تصمیمات در چه حوزه‌ای باشد، فقط باید روی آن‌ها جدیت کامل داشته و برای اجرایشان قاطع باشید.

همیشه پیش از تصمیم‌گیری به‌خوبی تفکر کنید و مزایا و معایب کار را به‌خوبی بسنجید. هرچه در این کار زمان صرف کنید در آینده تصمیمات سریع‌تری خواهید گرفت. این تمرین به شما کمک می‌کند شخصیت خود را قوی‌تر و آگاه کنید و برای مسئولیت‌های آتی آماده باشید.

گیل در مورد این تمرین می‌گوید:

شما باید در زندگی شخصی خود نیز رهبر باشید. البته این واقعیتی آشکار است؛ اما معمولا از آن غافل می‌شویم. این در حالی است که افراد باهوشی که در آینده رهبران واقعی خواهند شد، همیشه در حال اتخاذ تصمیمات قاطعانه هستند. تصمیماتی که نه‌تنها زندگی خودشان، بلکه زندگی اطرافیان را نیز بهبود می‌بخشد.

شما باید در زندگی شخصی خود نیز رهبر باشید. البته این واقعیتی آشکار است؛ اما معمولا از آن غافل می‌شویم. این در حالی است که افراد باهوشی که در آینده رهبران واقعی خواهند شد، همیشه در حال اتخاذ تصمیمات قاطعانه هستند. تصمیماتی که نه‌تنها زندگی خودشان، بلکه زندگی اطرافیان را نیز بهبود می‌بخشد.

گوش دهید و ارتباط برقرار کنید

گوش دادن و برقراری ارتباط رابطه‌ی پیوسته‌ای با یکدیگر دارند. شما برای افزایش شبکه‌ی اطرافیان خود نیاز به برقراری ارتباط با افراد جدید دارید.این ارتباط نیز تنها به کمک تقویت مهارت گوش دادن حاصل می‌شود. بعلاوه این مهارت تا حد امکان باید با افرادی تمرین شود که صحبت‌هایی چالشی یا خلاف تمایلات ما دارند.برای تقویت این مهارت، در زمان مکالمه تمام وسایل ارتباطی خود را کنار بگذارید. به صحبت‌های طرف مقابل به‌خوبی توجه کنید و با حرکات ساده‌ی بدن به آن‌ها واکنش نشان دهید.

با این کار نشان می‌دهید که نه‌تنها صحبت‌های مخاطب را به‌خوبی شنیده‌اید بلکه آن‌ها را کاملا درک کرده‌اید.ین مهارت را در زندگی شخصی نیز تمرین کنید؛ چرا که اکثر افراد در ارتباطات روزانه نیز با کمبود مهارت گوش دادن مواجه‌اند.یکی از نکاتی که اکثر کارشناسان کسب و کار به آن معتقد هستند این است که مزیت رهبران نسبت به یکدیگر به مهارت‌های فنی آن‌ها وابسته نیست و تنها در نحوه‌ی برقراری ارتباط با دیگران خلاصه می‌شود.نکته‌ی مهم این که در ارتباطات کاری همیشه انتظاراتی وجود دارد. برقراری ارتباطات شخصی‌تر این حالت را از بین می‌برد و فرصتی برای بهبود مهارت دریافت، پردازش و به‌کارگیری اطلاعات در اختیار ما قرار می‌دهد.

همکاری

مورین متکاف: به‌خاطر افزایش سطح ارتباطات بین مرزهای شرکتی و تقسیم‌بندی‌های موجود (همان برون سپاری)، بسیاری از مشکلات تنها با کار بین بخش‌ها و شرکت‌ها حل‌شدنی هستند.رهبران باید بدانند چه موقع همکاری کنند و چگونه مهارت‌‌های موردنیاز را نشان دهند؛ از جمله ارتباطات واضح و مهارت‌های بین‌فردی، آن هم وقتی با کسانی کار می‌کنند که شاید برنامه‌ها و چشم‌اندازهای متفاوتی برای خودشان داشته باشند.

مدیریت چندگانه

لنت مونتای: مدیریت چندگانه، یکی دیگر از مهارت های رهبری است. امروزه دیگر وجود کارمندانی در طیف سنی ۱۸ تا ۷۵ سال در شرکت‌ها معمول است. در‌عین‌حالی که این سناریو کاملا عادی به‌نظر می‌رسد، اما مدیریت نیروی کار چندنسلی بسیار چالش‌برانگیز است.رهبران باید در کمک به کارمندان برای بررسیِ کلیشه‌های رفتاری نسلی درباره‌ی همکاران‌شان ماهر باشند. در ضمن رهبران مجبور خواهند شد اندیشه‌های از پیش شکل‌گرفته‌ی خودشان را درباره‌ی چگونگی هدایت مؤثر گروه‌های متنوع سنی تغییر کنند.

مهارت های ارتباطی‌تان را تقویت کنید

حتی کسی‌که در بسیاری از جنبه‌های رهبری پیشرفت می‌کند اگر روابط‌عمومی خوبی نداشته باشد از کوره در خواهد‌رفت.حالا شروع‌کنید، باید سعی‌کنید با تمام افراد تیم‌تان ارتباطات زیادی برقرار کنید تا چیزی به اشتباه درک یا تفسیر نشود. با مدیر‌تان و همکارانی که در پروژه‌ی حاضر با شما کار می‌کنند (حتی اگر فقط گاه‌گاهی سر می‌زنند) جلسه‌های منظم بگذارید.

مهم نیست کجای زنجیره قرار دارید، می‌توانید روی این موضوع کار کنید.آیا گزارش کتبی را خیلی راحت و خوب می‌نویسید اما به صحبت‌کردن در جلسه که می‌رسد بی‌خیال می‌شوید؟یا این‌که، وقت گفت‌وگو طبیعی هستید – اما در دل از این‌که دانش دستور‌زبانی ممکن است دست‌و‌پای‌تان را ببندد ابراز نگرانی می‌کنید؟به جای تکیه بر نقاط قوت‌تان، به بخش‌هایی از مهارت های ارتباطی‌تان بپردازید که در آنها کمبود احساس می‌کنید. این‌کار، شما را امروز کارمندی ارزشمند و در آینده رهبری بهتر می‌کند.

فروتنی زیاد

همه مدیران و رهبران، باید اعتماد به نفس کافی برای توانایی های خودشان داشته باشند اما زمانی که این اعتماد به نفس تبدیل به تکبر شود مشکلات آغاز می شوند.

برای مثال،

وقتی که این افراد درباره ی دستاوردها و موفقیت هایی که کسب کردند صحبت می کنند همه ی “ما” ها تبدیل به “من” می شوند.

در حالیکه افراد فروتن و خاکی، به دیگران هم ارزش قائل می شوند، مشارکت ها را قید می کنند و به دنبال این نیستند که همه ی اعتبار را به نام خودشان بدست بیاورند.

مهارت مربیگری بالا

اغلب اوقات، افراد با مهارت تکنیک و فنی بالا هستند که ارتقای جایگاه می گیرند. اما تیم نمی تواند تنها به سطح خلاقیت مدیر اکتفا کرده و موفق شود! رهبران باید بتوانند تخصص و تجربیات خود را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارند.تحت چنین شرایط است که سطح مهارت خلاقیت شان را به چندین مرتبه افزایش می دهند. یکی از این چالش ها را می تواند معمولاً در حوزه ی ورزش ببینید.باید تفاوت زیادی که بینِ

“کسی که کاری را به خوبی انجام می دهد”

و

“کسی که به دیگری به خوبی انجام دادنِ همان کار را آموزش می دهد”

هست را درک کنید.

4.6/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا