کسب و کار

نقش و مهارت های یک مدیر فروش خوب

متن فیلم نقش و مهارت های یک مدیر فروش خوب

نقش های مدیر فروش

    نقش استراتژیک

    مدیریت ارتباط

    عضو تیم شرکت

    مدیریت کانال ها

    نظارت و کنترل

1-نقش استراتژیک

یک مدیر فروش ورودی های کلیدی را برای توسعه ی برنامه فروش و بازاریابی شرکت در مدت طولانی فراهم می کند مثل : پیش بینی فروش،مدیریت نیروی فروش ، توسعه استراتژی های فروش ، پیاده سازی و کنترل بودجه فروش و غیره…

2-مدیریت ارتباط

یک مدیر فروش ایجاد بستر مناسب و طولانی مدت روابط دو طرفه سودمند با مشتری با استفاده از آخرین تکنولوژی مانند نرم افزار CRM و غیره فراهم میکند

3-عضویت شرکت

مدیر فروش یک نیروی کلیدی بین  نیروهای شرکتِ ، که بدنبال رسیدن  به اهدافی مثل سهم بازار ، رشد فروش ، رضایت مشتری و کاهش هزینه های فروش است.

4-رهبری تیم

مدیر فروش با به کار گرفتن به عنوان رهبر نیرو های فروش آن ها را راهنمایی میکند ، انگیزه میدهد و تلاش های نیروی فروش هدایت میکند

5-مدیرت کانال ها

مدیر فروش مدیریت چندین کانال فروش و توزیع مانند نیرو های فروش شرکت ، فروش آنلاین ، تلفنی و غیره را بر عهده دارد.

6-نظارت و کنترل

این کار مدیر فروش که بطور پیوسته اطلاعاتشو بروزرسانی کند و متوجه تغییرات در محیط بازاریابی شرکت شود.اولویت ها و نیاز های مشتریان ، تاکتیک ها و استراتژی های رقبا ، پیشرفت های تکنولوژیکی و قوانین دولتی  از اصل های محیط بازاریابی است.

مهارت های مدیر فروش

-مهارت های شخصی

-مهارت های مدیریتی

-مهارت فنی

-مهارت تحلیلی

-مهارت مفهومی

1-مهارت های شخصی

مدیریت فروش باید مهارت های شخصی یا ذهنی خوبی داشته باشد.این شامل توانایی برقراری ارتباط ، انگیزه دادن ، رهبری و هماهنگی موثر فعالیت ها و تلاش های تیم فروش می باشد.مدیر فروش باید توانایی افزایش روحیه تیم فروش و ارتباط صمیمانه را داشته باشد. مدیر فروش باید متوجه نیاز های شخصی ، توانایی و مهارت های شخصی کارمند های فروش باشد.

2-مهارت های مدیریتی

یک مدیر فروش به مهارت های مدیریتی مانند برنامه ریزی ، سازماندهی ، امور کارکنان ، هدایت ، کنترل و توانایی تصمیم گیری موثر مدیریت نیرو های فروش مسلط باشد.برای آن ها باید اهداف شرکتی و اهداف فروش در چشم انداز شرکت تعیین کنید.

3-مهارت های فنی

این مهارت ها برای انجام وظایف و عملکرد خاص شامل مذاکره ، فروش ، آموزش و توانایی موثر از تکنولوژی است.مدیر فروش باید دانش در زمینه استفاده های فنی مانند طراحی ناحیه های فروش ، تعیین بسته های جبرانی و همچنین مهارت های فنی شامل حل مشکل در برخی از صنایع خاص را داشته باشد

4-مهارت های تحلیلی

این مهارت نیاز به تخمین و تحلیل   وضعیت بازار، خواسته های مشتری ، پتانسیل بازار و فروش ، نقاط قوت و ضعف شرکت خود در مقایسه با رقبا ، تهدیدات محیطی و فرصت ها و غیره… دارد.مدیر فروش باید تخمین هزینه  فرصت ها از گزینه های تصمیم گیری و نتیجه مورد انتظار آن ها استفاده کند.

5- مهارت های مفهومی

مدیر فروش باید زمینه نظری در مورد ساختار سازمانی ، عملکرد و نقش مدیریت ، نظریه های سازمانی ، رفتار سازمانی ، مسئولیت های اجتماعی شرکت ها نیز باید داشته باشند.همچنین متوجه مدیریت بازاریابی و فروش مسئولیت های اجتماعی شرکت ها نیز باید درک مدیریت بازاریابی و فروش را داشته باشند مانند رفتار مصرف کننده ، بخش بندی بازار ، تحقیق بازار ، مکان عرضه محصول و غیره… .

چقدر این مطلب مفید بود؟

4.5/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا