بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟
از سال ۱۳۹۰ که شرکتهای بازاریابی شبکه ای با مجوز رسمی از وزارت صنعت و معدن کار خود را آغاز کردهاند، ظاهرا هیچ خطری سرمایهگذاران را تهدید نمیکند. با این حال، بر اساس مشاهدات و تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته، در امنیت شغلی و تضمین سودده بودن این نوع از کسبوکار جای تردید بسیاری وجود دارد. اغلب کسانی که جذب بازاریابی شبکه ای میشوند، در رؤیای کسب درآمد هنگفت هستند، آن هم درحالی که پا روی پا انداختهاند و پول پارو میکنند. به نظر شما رؤیای چند درصد از فعالان شبکههای بازاریابی محقق میشود؟
بازاریابی شبکه ای یکی از زیرمجموعه های رشته بازاریابی است که کانال فروش خود را بر شبکه های انسانی و اجتماعی استوار کرده است. در این شیوه، شما تعدادی از محصولات شرکت را خریداری کرده و در هر مکانی که میخواهید به فروش میرسانید و در ازای آن سود خود را دریافت میکنید. اما این پایان راه نیست. در واقع در این شیوه، مصرف کننده نیز میتواند کالاهای شرکت را بازاریابی کرده و در قبال آن سود دریافت کند. البته این شیوه ساختار خاص خود را نیز دارد. در این ساختار، بازاریاب باید افرادی را به عنوان زیرشاخه خود معرفی کند و هر چه زیر این زیرمجموعه بیشتر باشد و بیشتر فعالیت کند، سود بیشتری به شما میرسد.
این شیوه با ساختار هرمی ای که دارد شبکه ای از نیروهای انسانی را ایجاد کرده که به صورت تصاعدی بر آن افزوده میشود. تبلیغات نیز در این تکنیک به صورت چهره به چهره و کلامی صورت میگیرد.
MLM مخفف بازاريابي چند سطحی میباشد كه بعضی مواقع بازاريابی شبكه اي نيز نامیده میشود. همانطوری كه از نام آن پيداست چند لایه متعدد از افراد، بازاريابی يك محصول برای رساندن آن به مصرف كننده بر عهده دارند. يك نماينده فروش (که گاها توزيع كننده، عضو، وابسته، مشاور و یا شريك نیز نامیده میشود) علاوه بر جذب مشتريان، آموزش نيروهاي تازه وارد را در جهت جذب مشتريان به عهده دارد.
مدل فروش بازاریابی شبکه ای که شباهت هایی به مدل های شرکت های هرمی داشت مورد بحث و مناقشات فراوانی بود و عدهای نیز با هدف کسب درآمد فراوان به این کسبوکار وارد شدند.
بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) یا بازاریابی چند سطحی نوعی بازاریابی مبتنی بر بازاریابی دهان به دهان میباشد.
به زبان ساده و عمومی، بازاریابی دهان به دهان روشی از فروش است که افراد، خودشان یک محصول را به یکدیگر توصیه میکنند
بازاریابی چند سطحی (MLM) چیست؟
بازاریابی چند سطحی (Multi-Level Marketing) یک استراتژی بازاریابی فروش مستقیم است که در آن، بازاریاب به غیر از پاداشی که از فروش مستقیم محصول کسب میکند، از فروش محصول توسط افرادی که به واسطه او استخدام شدهاند هم کسب درآمد میکند. افرادی که توسط بازاریاب استخدام شدهاند ” زیر مجموعه ” او نامیده میشوند که میتوانند تا چند سطح هم ادامه داشته باشند. فرد بازاریاب با داشتن زیرمجموعه های بیشتر، میتواند سود بیشتری کسب کند.
بازاریابی شبکه ای چگونه کار میکند؟
در این روش، شخص بازاریاب علاوه بر این که مستقیماً محصول را با استفاده از نمونه کالاها و خدمات به مشتری نهایی میفروشد، باید مشتریان دیگر را هم در فروش خود دخیل کند. بدر واقع باید دیگران را به تبلیغ کالای مورد نظر تشویق کنند. اساس کار بازاریابی شبکه ای، فروش و ارائه محصول توسط مشتریان راضی از محصول است. مهم ترین مسئله در بازاریابی شبکه ای، رضایت مشتری از محصول و تبلیغ دهانی و شفاهی محصول توسط مشتری است. در بازاریابی شبکه ای، برای راضی نگه داشتن همیشگی مشتریان، لازم است محصولاتی که به فروش می رسند کیفیت بالایی داشته باشند. از لحاظ تئوری، اگر یک شرکت در بازاریابی شبکه ای موفق باشد، میتواند با استفاده از رضایت مشتریان، فروش بسیار بالایی را تجربه کند.
تفاوت بازاریابی شبکه ای با بازاریابی کلاسیک
یکی از مشکلاتی که بازاریابی سنتی با آن دست به گریبان است مسئله عدم توجه مردم به تبلیغات و محصول جدید است. از هر ده محصول جدیدی که به بازار معرفی میشود فقط یکی به سودآوری میرسد. عموم افراد به تبلیغات محیطی و پیرامونی اطراف خود توجهی ندارند و اکثر مردم نیز خرید خود را بر اساس توصیه های دوستان و آشنایانی که از آن محصول راضی بودهاند انجام میدهند. بازاریابی شبکه ای قصد دارد با بهرهبرداری حداکثری از بازاریابی دهانی، بدون استفاده از تبلیغات گسترده محصولات شرکت را به فروش برساند.
تفاوت بین شرکتهای هرمی و بازاریابی شبکه ای
به گفتهی کمیسیون تجارت فدرال امریکا، شرکت هرمی شرکتی است که به اعضای خود، بابت وارد کردن افراد جدید، حق کمیسیون میدهد. شرکتهای هرمی هیچ محصولی نمیفروشند و روش کار آنها به این صورت است که پول های مشتریان را در یکجا جمع میکنند و با آن کاری انجام نمیدهند. در ازای جذب افراد پول میدهند و بطور اجتناب ناپذیری فرو میریزند. بعد از فروپاشی هرم، بجز عدهای که در بالای هرم هستند همه دست خالی میمانند و پول خود را از دست میدهند. عملکرد شرکت های هرمی، در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیر قانونی است.
به گفته FTCC، داشتن محصول به معنای قانونی بودن یک شرکت نیست. بعضی از شرکت های هرمی برای رد گم کردن، یک محصول در پلان خودشان قرار میدهند که قیمتی بسیار بالاتر از قیمت بازار آزاد دارد، چرا که هدف این شرکت ها، فروش محصول نیست. در این شرکت ها معمولاً دریافت محصول مشروط بر شرکت در پلان تجاری است و پول کسانی که به هر دلیلی نمیتوانند یا نمیخواهند عضوگیری کنند، از دست میرود.
حکم شرعی بازاریابی شبکه ای
طبق نظر اتفاق علمای شیعه انجام بازاریابی و فروش و گرفتن پورسانت اشکالی ندارد اما اخذ پورسانت بابت فروشی که زیرمجموعه ها و زیرشاخه های شما انجام دادهاند اشکال دارد. به بیان دیگر تنها بخشی از سود که بابت فروش کالا توسط خود شما دریافت میشود حلال است و باقی سود (ناشی از فروش توسط زیرمجموعه شما) محل اشکال است.
نمونه فتوای مراجع عظام تقلید نیز به ترتیب زیر است:
آیت الله مکارم شیرازی: تنها در صورتی که بازاریابی به صورت شبکه ای و زیر مجموعهای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن اشکال دارد.
مقام معظم رهبری: اینگونه معامله وجه شرعی ندارد.
آیت الله سیستانی: اگر به صورت زنجیرهای و هرمی ادامه یابد محل اشکال است.
بنا به فتوای جمهور فقهای شیعه کسب درآمد از محل فروشی که زیرمجموعه ها و بازاریاب های دیگر انجام میدهند شرعاً جایز نیست و مصداق “اکل مال به باطل ” است.
راهکار پیشنهادی FTC پیش از ورود به بازاریابی شبکهای
بهتر است پیش از ورود به بازاریابی شبکهای، موارد زیر انجام شود:
- گرفتن سابقه کمپانی
- تحقیق دربارهٔ محصولات
- پرسش و پاسخ دربارهٔ برنامه و موفقیت
- کشف مرزها و محدودیتها
- ارتباط برقرار کردن با بالا سریها و گرفتن نشانی و شماره تلفن
- مشورت گرفتن از وکیل یا مشاور حقوقی که در سیستم نباشد (ذینفع نباشد)
- زمان بگذارید. سریع تصمیم نگیرید و قرارداد نبندید تا مدتی فکر کنید.
- ببینید که این کار به درد شما میخورد؟ با بالاسریها دربارهٔ وقت گذاشتن و هزینههای جانبی بپرسید.
- تحقیق زیاد
- گول حرفهای رؤیایی دیگران را نخوردن و عاقلانه فکر کردن به اصل موضوع
- کسب اطلاعات دربارهٔ بازار محصولات شرکت
ثروت بالا با بازاریابی شبکه ای؛ سراب یا واقعیت؟
معرف های بازاریابی شبکه ای برای جذب افراد جدید به عنوان فروشنده علاوه بر استفاده از تکنیک های کلامی و انگیزشی با وعده درآمدهای بالا به جذب فروشنده اقدام میکنند. آنها با مثال زدن درآمدهای چشمگیر سرشاخه ها و بازاریاب های موفق سعی در جذب شما خواهند داشت اما آیا همه بازاریاب های شبکه ای به درآمدهای میلیونی دست مییابند؟ بیایید باهم به آمارهای جهانی نگاهی بیاندازیم:
*تنها ۱۰ درصد فروشندگان شرکت Amway’s (از قدیمیترین و بزرگترین شرکت های مبتنی بر بازاریابی شبکه ای در آمریکا و جهان) در انگلستان موفق شدهاند درآمدی کسب کنند.
*از ۳۳۰۰۰ فروشنده مورد بررسی از شرکت Amway’s تنها ۹۰ نفر موفق به کسب درآمد در حد متوسط جامعه شده بودند؛ که نشان دهنده ۹۹٫۷ درصد عدم موفقیت است.
*در سال ۲۰۰۷ تنها ۱ درصد از فروشندگان شرکت Mona Vie’s موفق به دریافت سود شده بودند.
*در سال ۹۸ درآمد سالانه ۹۰ درصد از بازاریاب ها در امریکا از ۵۰۰۰ دلار در سال کمتر بود که با درآمد حداقلی برای زندگی تفاوت فاحشی دارد.
*در سال ۲۰۱۰ درآمد ۸۴ درصد از فروشندگان شبکه Fortune در آمریکا از ۶۰۰۰ دلار در سال کمتر بود و ۳۰ درصد کل فروشندگان هیچ درآمدی نداشتند.
*تنها ۰٫۱۴ درصد از میان ۲٫۷ میلیون فروشنده شرکت Herbalife (از شرکت های بزرگ مبتنی بر بازاریابی شبکه ای آمریکایی) توانستهاند درآمد بالای ۲۰ هزار دلار در سال داشته باشند (این درآمد در آمریکا به مراتب از خط فقر کمتر است!) و ۹۳ درصد از فروشندگان هیچ سودی از محل فروش دریافت نکردهاند.
معایب و مزایای بازاریابی شبکه ای
.
7 اشتباه مرگبار در نتورک مارکتینگ
اگر تصمیم دارید در مدت فعالیت در این حرفه فعال و مشهور باشید، آیا آگاهی از برخی چیزهایی که باید از آنها اجتناب کرد سودمند نخواهد بود؟ این ویدیو را ببینید!
چطور در بازاریابی شبکه ای برای تیمتان انگیزه ایجاد کنید؟
موفقیت در بازاریابی شبکه ای نیازمند اقدام است، و اقدام نیازمند باور. بهترین راه برای انگیزه دادن یا باور بخشیدن به زیرشاخه تان این است که خودتان با عمل نشان دهید.
بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای در ایران
این طبیعی است که یک شخص، قبل از شروع فعالیت خود در یک شرکت، از این موضوع اطلاع داشته باشد که شرکت مد نظر در حوزهی کاری خود در بین رقیبان در چه جایگاهی حضور دارد
شاید شما بخواهید بدانید که کدام شرکت بازاریابی شبکه ای تخلفی داشته است یا اینکه بخواهید بدانید کدام شرکت مجوز فعالیت دارد.
برای دریافت جواب سؤالات خود در زمینه مجوز و تخلفات شرکت های بازاریابی شبکه ای میتوانید به سایت ایران هشدار مراجعه نمایید.
معیار های مهم در انتخاب شرکت های بازاریابی شبکه ای
سابقه شرکت
یکی از معیار هایی که به شما میتواند در انتخاب بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای کمک کند سابقه شرکت است.
معیار سابقه شرکت، به گفته ریچارد پو در کتاب موج چهارم قدرت شرکت های بازاریابی شبکه ای در 5 سال ابتدایی مشخص میشود.
به گفتهٔ ریچارد پو در کتاب موج چهارم، قدرت کمپانیهای شبکهای در پنج سال اول کاری مشخص میگردد. یک کمپانی در ۲ سال اول فعالیت خود، بیش از ۵۰٪ احتمال شکست دارد و کمپانی که ۵ سال به تعهدات خود عمل کند، احتمال شکستش به ۱٪ خواهد رسید.
محصولات شرکت
دومین معیار که بسیار هم مهم است محصولات آن شرکت است.
اکثر شرکت های مطرح خودشان تولیدکننده هستند و محصولات خود را به فروش میرسانند.
یعنی محصولات ارائه شده توسط آنان محصولی منحصر به فرد است که توسط سایر شرکت ها توزیع نمیگردد.
علاوه بر منحصر به فرد بودن قیمت و کیفیت محصولات نیز در روند ارزشیابی شرکت تأثیرگذار است. بهترین قیمت برای محصولات قیمتی است که از قیمت کالاهای مشابه در بازار بالاتر نبوده و بتواند مشتریان را راضی نگه دارد.
رضایت مشتریان
سومین اصل رضایت مشتریان آن شرکت است، شرکت مورد نظر از پشتیبانی خوبی برخوردار باشد.
رضایت مشتری و بازاریاب از مهم ترین نکاتی است که در تمامی شرکت های مطرح دنیا مورد توجه قرار گرفته و به عنوان اصلی ترین معیار در انتخاب شرکت شناخته میشود.
لیست شرکت های دارای مجوز بازاریابی شبکه ای
این لیست شرکت هایی است که در سایت هشدار تایید شدهاند. همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت صنف بازاریابی شبکه ای مراجعه فرمایید.
–تلاش کاران سرمایه وزین (تکسو)
با تشکر از مطالب مفیدتون.
فقط تلفیق هنر
سلام و درود میتونم چنتا سوال ازتون بپرسم مرادی هستم 09333983332
سلام. در این سایت اطلاعات خوبی هست
سلام مقاله جالبی بود
سلام خیلی خوبه
تشکر از مطلب مفیدتون
ممنونم بابت نظرتون
سلام دوستان
بنده چندین سال در شرکت های بیز و ابر تجارت و … فعالیت داشتم.
متاسفانه پلنها طوری طراحی شده که درامد انچنانی نصیب نتورکر نمیشه…
جدیدا با شرکت ام وی (emway.ir) کار میکنم که هم درامد خوبی داره و مهمتر از اون اینکه نیاز به خرید جنس نداره.
ما با یک تیم قوی داریم کار میکنیم و هرجای کشور که باشید ساپورتتون میکنیم.
برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید با من:
سلام میشه درباره نتورک اطلاعات کامل بدین چیه وچه کارای انجام بدیم
سلام
بعضی از دوستان ایراداتی رو به بازاریابی شبکه ای میگیرن که واقعا غیر منطقی هست.
اگه مشکلتون با فروش جنس هست و دوس ندارید فروش ماهانه شما صفر بشه ، ما به شما شرکت ام وی رو معرفی میکنیم.
کار ما بازاریابی ارجاعی هست مثل اسنپ…نیاز به فروش محصول نیست و درامد بسیار بالاتری نسبت به سایرشرکتها داره…
اینجا اطلاعات بیشتری رو درباره ی شرکت emway نوشتم که میتونید بخونید و نظرتون رو بگید