بازاریابی

بازاریابی صنعتی یا بازاریابی B2B چیست؟

بازاریابی صنعتی یا بازاریابی Business to Business ( که معمولا با نام بازاریابی B2B شناخته می شود ) نوعی از بازاریابی است که در آن یک شرکت، کالاها و خدمات مورد نیاز شرکت دیگری را فراهم می‌کند.این بازاریابی از دیگر انواع بازاریابی پیچیده‌تر یا دشوارتر نیست اما کاملا متفاوت است.بازاریابی b2b بین دو سازمان در جریان است، و طی آن یکی از سازمان‌ها می‌کوشد محصول یا خدمات خود را به سازمان دیگر عرضه کند.زمانی که به جای بازاریابی مشتری به بازاریابی برای کسب و کار می‌پردازید اولین چیزی که  متوجه می‌شوید این است که قوانین مختلفی اعمال می‌شود.

مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های بازاریابی صنعتی که باید بدانیم

 1- بازارهای B2B واحد تصمیم‌گیری پیچیده‌تری دارند :

دلیل اصلی آن که بازاریابی B2B متفاوت است ساده است: شرکت ها شبیه مصرف کنندگان فردی نیستند و زمانی که تصمیم به خرید می‌گیرند، رفتار متفاوت دارند.

2- تعداد خریداران محصولات و خدمات در بازارهای صنعتی  برای بازاریابی B2B محدود است:

نیک هیگ از مشاوره تحقیق بازار بین المللی B2B می‌نویسد:

” کمی ، تعداد مشتریان با گستردگی مختلف و وجود حساب های اصلی اندک، از ویژگی های مهم و برجسته‌ی بازارهای B2B است “.

در کلامی ساده، تعداد شرکت هایی که ممکن است محصول یا خدمات شما را به طور بالقوه خریداری کنند، بسیار کمتر از تعداد مشتریان بالقوه برای یک محصول مصرفی در بازار است. به هر حال، تفاوت اندازه بین بزرگترین و کوچکترین مشتری، احتمالا خیلی بیشتر خواهد بود.

3- خریداران صنعتی دارای رابطه بلند مدت تر هستد :

برای یک خریدار تجاری، خرید اغلب فقط آغاز رابطه او با شما به عنوان یک تامین کننده است. خریداران تجاری به پشتیبانی و سرویس پس از فروش بیشتر، تمایل دارند. و از آنجا که مشتریان کم هستند، مزایای حفظ آنها بیشتر است و هزینه های از دست دادن آنها ضرر بیشتری دارد .

 4- روابط فردی در بازارهای B2B مهم‌ترند :

روابط فردی اهمیت بالایی در بازاریابی صنعتی دارد. همانگونه که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، شرکت‌های صنعتی معمولا با تعداد کمی از مشتریان سر و کار دارند. برقراری تعامل با این تعداد کم از مشتریان که به طور مرتب از شما محصولات خریداری می‌کنند، نسبتاً آسان است.در بازار B2B، نمایندگان فروش و بخش فنی با مشتریان ملاقات کرده و روابط خود را با آن‌ها بهبود می‌دهند تا اعتمادشان را بیش از پیش جلب کنند. بنابر این، شما می‌توانید به واسطه برقراری روابط دوستانه با مشتریان خود، سال‌های سال آن‌ها را به خودتان وفادار کنید.

بازاریابی B2B

نتیجه‌گیری

بازاریابی صنعتی، معمولاَ پیچیده‌تر از بازاریابی مصرفی است زیرا شما به عنوان یک بازاریاب B2B باید بتوانید روابط طولانی مدت با مشتریان خود برقرار کنید.بنابراین بازاریابی مؤثر B2B نیازمند اطلاعات جامع و دقیق مشتری است که می تواند از این فعالیت های ارتباطی پشتیبانی کند.

منبع :  b2bmarketing

4.7/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. با سلام
    مطلب شما خوب بود و تشکر می کنم .
    ما هم در شرکت دوتاک به شکل تخصصی در زمینه فروش و بازاریابی صنعتی یا B2B کار می کنیم .

    1. سلام و درود
      ممنونم. حتما از شرکت شما استفاده می کنیم

  2. از مطالب خوبتون تشکر می کنیم و به اطلاع شما و همه عزیزان خواننده این مطالب می رسانیم ما در شرکت RAINICK.CO به صورت تخصصی در زمینه بازاریابی بین شرکتی و صنعتی خدمات مشاوره و تدوین و طراحی پلن های بازاریابی اختصاصی به همه کسب وکارهای کوچک و متوسط ارائه می کنیم. باعث افتخار ماست که به توسعه برندها و کسب وکارهای ایرانی کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا