فروش

10 راز موفقیت سام والتون بنیانگذار فروشگاه زنجيره ای وال مارت

ده راز سام والتون

وال مارت ، بزرگ‌ترین خرده فروشی دنیا و موسس آن سام والتون است. در ادامه راز های موفقیت برای نتایج چشم گیر را از معلم تاجران خرده فروشی، سام والتون می‌آموزیم. این رازها به صورت منتخب از کتاب ده قانون سام والتون، توسط مایکل برگ دل انتخاب شده‌اند که تقدیم تان می‌گردد:

1. متعهد و تشنه دست یابی به موفقیت باشید

صرف نظر از این که به چه کسب و کاری مشغولید، درس هایی درباره سخت کوشی و تعهد برای همگان صادق می‌باشد. فرمول موفقیت بسیار ساده است: به باورهایتان ایمان داشته باشید، ریسک های حساب شده را بپذیرید، بر روی اهدافتان تمرکز کنید و هر روز کاری کنید که اهدافتان به واقعیت بپیوندند. اگر این سطح از تعهد را حفظ کنید، به آن چیزی تبدیل می‌شوید که به آن می‌اندیشید.

2. موفقیت را با کسانی که به شما کمک کرده‌اند تقسیم کنید

در طی این سال ها، «وفاداری شرکا» به عنوان یکی از مهم‌ترین کاتالیزورهای رشد بی‌سابقه محلی و بین‌المللی وال مارت شناخته می‌شود… دیگران را در شادی ها و پیروزی هایتان شریک نمایید. ذی النفعانتان را شناسایی کنید. مشتریان، کارکنان، سهامداران، تأمین‌کنندگان، اجتماع و … همه در موفقیت های شما شریک می‌باشند.

3. خود و دیگران را برای دستیابی به آرزوهایتان ترغیب کنید

سام والتون اعتقاد دارد پول به تنهایی مردم را ترغیب نمی‌کند. مدیران در ساخت یک فضای مثبت که کارکنان می‌توانند درون آن پیشرفت کرده و شکوفا شوند، نقش دارند. با این حال انگیزه حقیقی از درون خود افراد بیرون می‌آید. چنین فردی به تعیین اهداف سلطه جویانه اعتقاد دارد و شریکانش را برای رسیدن به این اهداف به چالش می‌کشد.

4. با مردم ارتباط برقرار کنید ونشان دهید که مراقب آن ها هستید

اشتیاق سام والتون به تجارتش و دلسوزی او برای مردم دو مشخصه‌ای هستند که او را از اکثر رهبران جدا می‌نماید… او یک یابنده حقیقت بود، نه یک عیب یاب!

استفاده از فرهنگ قومی، قصه گویی و تشریفات، یکی از جالب ترین تاکتیک های آقای سام برای برقراری ارتباط بودند. سام شایستگی های کلیدی رهبری وال مارت را به دو ناحیه تقسیم کرد: یکی را مهارت های کارکنان نامید و دیگری را فرآیندهای کار.

5. تلاش ها و دستاورد های کارکنان را شناسایی کرده و مورد تقدیر قرار دهید

آقای سام در ملاء عام، کسانی که شایستگی اش را داشتند، ستایش می‌کرد و با این کار قهرمانی را ساخت که نمونه های مثبت یا الگو های مناسبی برای سایر افراد بودند… سام والتون به شدت به خارج شدن از دفتر کارش و گذراندن وقت با کارکنانش اعتقاد داشت… او احساس می‌کرد تا زمانی که مردم باور نکنند که شما به آن ها به صورت انفرادی توجه می‌کنید، تنها دست هایشان را تسخیر می‌کنید، نه قلب و ذهنشان را …

جاه طلبی کلید دستیابی به همه آرزوهاست

سام والتون

6. دستاورد های دیگران و خودتان را جشن بگیرید

آقای سام تلاش می‌کرد که ملالت و خستگی را با دل‌پذیر و هیجان‌انگیز کردن کارها از بین ببرد. این یکی از دلایلی است که او شعار وال مارت را ساخت… فرهنگ او همانند چسبی است که تا به امروز باعث به هم چسبیدن فروشگاه های وال مارت و مراکز توزیع شده است…ممکن بود رقیبان از فروشگاه ها، محصولات و تجارت او کپی‌برداری کنند، اما نتوانستند فرهنگ شگفت‌آور وال مارت را تکرار نمایند.

7. به دیگران گوش دهید و از ایده هایشان درس بگیرید

آقای سام اعتقاد داشت که مهم‌ترین کارکنان در وال مارت کسانی هستند که در ارتباط با مشتریان هستند و به آن ها این قدرت و اختیار را داد که به مشتری خدمت نمایند. به عنوان شرکای تجاری، به آن ها مسئولیت و قدرت می‌بخشید و سپس نظراتشان را می‌پرسید و از آن ها برای پیشرفت تجارت استفاده می‌نمود.

8. از انتظارات مشتریان و دیگران فراتر بروید

سام والتون به هرم سازمانی وال مارت تلنگری زد و مهم‌ترین کارکنان در وال مارت را کسانی قرار داد که مستقیماً به مشتریان سرویس می‌دهند. به طرز جالبی همه افراد حاضر در سازمان بر خدمات پس از فروش متمرکز شدند. صرف نظر از این که در شعبه اصلی، توزیع، بخش زودگذر و یا فروشگاه ها کار می‌کردند.

در این جا جملاتی را می‌بینید که نشان می‌دهد چگونه آقای سام فرمان های خدمت رسانی به مشتریان را به کارکنانش انتقال می‌داد:

  • مشتریان…
  • مهم‌ترین افراد در تجارت ما هستند.
  • به ما وابسته نیستند، ما کاملاً به آن ها وابسته ایم.
  • آن‌ها زمانی که از ما خرید می‌کنند، به ما لطف می‌کنند؛ ما با فراهم کردن خدمات پس از فروش به آن ها لطف نمی‌کنیم.
  • بخش مهمی از تجارتمان هستند؛ خودی هستند، نه غریبه.
  • کسانی نیستند که بخواهیم با آن ها بحث کنیم، حاضر جوابی کنیم یا با عصبانیت برخورد کنیم.
  • کسانی هستند که خواسته هایشان را از ما طلب می‌کنند و وظیفه ماست که نیاز هایشان را برطرف نماییم.
  • ارقام آماری نیستند. آن ها مانند ما افرادی با احساس می‌باشند.
  • شایسته مؤدبانه‌ترین و محترمانه‌ترین خدماتی هستند که می‌توانیم فراهم کنیم.
  • افرادی هستند که محصولاتمان را خریداری می‌کنند و حقوق ما را می‌پردازند.
  • خون حیاتی شرکت ما و تمامی کسب و کار های موجود می‌باشند.

تنها یک رئیس وجود دارد  که آن هم مشتری است.

او می تواند هر کسی را در یک شرکت، از رئیس تا پایین ترین کارمند ،

به سادگی و با خرج کردن پول خود در جایی دیگر اخراج کند.

سام والتون

9. مخارج را کنترل کنید و را موفقیتتان را حفظ کنید

در ابتدا زمانی که سام والتون شروع به گشایش فروشگاه ها کرد، تعدادی از صاحبان با تجربه کسب و کارهای کوچک را استخدام کرد که دارای طرز فکری شبیه به او بودند … آقای سام عادت داشت شدیداً مخارج را کنترل کند. او این کار را دوست می‌داشت. در شرکتی به اندازه وال مارت، کاهش هزینه های به نظر کوچک، می‌تواند اثرات بزرگی داشته باشد…سیستم مشارکتی تسهیم سود آقای سام باعث شد که شرکا برای صرفه‌جویی در هزینه های وال مارت، تلاش قابل توجهی داشته باشند.

10. برخلاف جریان آب شنا کنید، متفاوت باشید و با وضع موجود بجنگید

آقای سام اولین کسی بود که اعتراف کرد که از هر ده تلاش او برای پیش قدم شدن در مسیر جدید، نه مرتبه شکست خورده است، اما در دفعه دهم به نحوی موفق شده است که ارزش این راه را داشته است.

این مقاله بخشی از «کتاب رنسانس فروش اثر محسن جعفرپور » است.

 

4.8/5 - (14 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا