10 اصل برای موفقیت در بازاریابی محتوایی
در راه اندازی کسب و کار اینترنتی برای به حداکثر رساندن وقت و پولی که در ایجاد منابع برای جذب مشتریان خود سرمایه گذاری می کنید، مطمئن شوید که هر محتوایی که شما ایجاد می کنید، دارای اصولی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم باشد.
1- با مخاطب خود صادق باشید :
قبل از نوشتن یک کلمه، مطمئن شوید که دقیقا می دانید برای چه کسی قرار است بنویسید. درک جامع از مشتری ایده آل به شما این امکان را می دهد که متوجه شوید محصولات یا خدمات شما چه نیازی را برطرف می سازد، همچنین به شناسایی تمایلات خریداران محصولات شما کمک می کند. شما می توانید از این اطلاعات برای درخواست تجدیدنظر به مخاطبان خود استفاده کنید و همچنین ویژگی ها و مزایای محصول خود را در مقایسه با رقبای خود برجسته نمایید.
از نرم افزارهای تحلیلی استفاده کنید و رفتار بازدیدکنندگان سایت و خریداران محصولات خود را تجزیه و تحلیل کنید و سعی نمایید طبق آمارهای بدست آمده نسبت به انتخاب بهترین رویه اقدام نمایید و براساس آن استراتژی بازاریابی محتوایی خود را تنظیم کنید
2- محتوای خود را برای موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی بهینه کنید:
به این نکته توجه نمایید در حالی که محتوای شما ابتدا باید برای خوانندگان و مخاطبانتان نوشته شود در مرحله دوم حتما محتوا را برای موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی بهینه سازی نمایید. هنگام تولید محتوا، از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود به طور طبیعی استفاده نمایید تا شانس بیشتری برای جذب مشتریان بالقوه از موتورهای جستجو و همچنین رسانه های اجتماعی داشته باشید.
3- ارائه ارزش کنید :
هر محتوایی که ایجاد می کنید سعی کنید به خوانندگان خود چیزی ارزشمند بدهید، یک مسئله را حل کنید، به منابع بیشتر لینک دهید، به ویدئوهای آموزشی مرتبط با موضوع لینک دهید، تصاویر مرتبط با محتوا را اضافه کنید. از محتوا برای تبلیغ بیش از حد محصولات و خدمات خود استفاده نکنید.هنگامی که محتوای خود را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی در اختیار مخاطبان خود قرار می دهید، حتما به این نکته توجه کنید که باید چیزی ارزشمند به آنها ارائه نمایید. اگر خوانندگان شما در محتوایی که به اشتراک می گذارید چیزی ارزشمند نیابند به راحتی شما را نادیده می گیرند.
4- در محتوای خود از داستان گویی استفاده کنید :
گفتن یک داستان همیشه با هر محتوایی که تولید می کنید امکان پذیر نیست، اما اگر شما بتوانید آن را انجام دهید، بهتر است. این نه تنها ارزش محتوای شما را اضافه می کند، بلکه خواننده را با این موضوع آشنا می کند که چرا شما تصمیم به نوشتن این محتوا نموده اید و همچنین به شما امکان می دهد با خوانندگان خود به صورت صمیمی تر ارتباط برقرار کنید.
5- اطلاع رسانی کنید :
به خوانندگان خود هر چیزی را که باید بدانند، چه در مورد محصول یا خدمات شما و در مورد شرکت، حوزه کاری و موضوعاتی که در وب سایتتان به آن می پردازید بگویید. شما می توانید این کار را تقریبا با هر نوع محتوای قابل تصوری انجام دهید از جمله: ویدئوهای آموزشی، اینفوگرافیک، کتاب های الکترونیکی و وبینار و غیره. همچنین از خوانندگان و مخاطبان خود بخواهید نظرات خود را در مورد موضوعات و مقالات شما در بخش نظرات ارائه دهند.
6- آموزش دهید :
1- به خوانندگان خود اطلاعاتی بدهید که می خواهند بدانند.
2- آموزش چگونگی استفاده از محصولات، خدمات یا سرویسی که ارائه می دهید.
3- به مخاطبان و مشتری های خود توضیح دهید که چگونه محصولات یا خدمات شما مشکل آنها را حل خواهند کرد.
در واقع هدف از آموزش این است که به مخاطبان خود بگویید که چرا شما بهترین هستید و چرا آنها باید شما را انتخاب کنند، به یاد داشته باشید در تبلیغ این مورد زیاده روی نکنید.
7- مشارکت کنید :
این نکته را بدانید که مخاطبان به محتوای شما توجه دارند، در حقیقت آنها به آنچه شما می گویید گوش می دهند و عمل می کنند.
چگونه می توان خوانندگان خود را درگیر کرد؟
به طور مستقیم با آنها صحبت کنید. پاسخگویی آنلاین در وب سایت خود راه اندازی کنید. از آنها در مورد نظراتشان در مورد مطالب، محتوا و خدماتتان سوال بپرسید و جواب سوالات آنها را بدهید. به یاد داشته باشید که برای جذب و نگه داشتن مخاطبان خود این موارد بسیار ضروری است.
8- متقاعد کردن :
محتوای شما باید به صورتی باشد تا مخاطبان شما را متقاعد سازد تا اقدامات خاصی انجام دهند. اگر خوانندگان در اولین مراحل ارتباط با شما قرار بگیرند، محتوای شما باید آنها را متقاعد کند که بیشتر درباره ی حوزه ی کاری شما یاد بگیرند و اگر مدتی با شما در ارتباط بودند، باید آنها را متقاعد و شاید حتی انگیزه آنها را برای تبدیل شدن به یک مشتری بیشتر نماید.
تمام محتوایی که ایجاد می کنید باید به یک مرحله خاص از روند فروش شما ختم شود، اما این روند باید به صورتی باشد که بیش از حد تکرار نشود و در حوصله بازدیدکنندگان و مخاطبان شما بگنجد. مردم به طور طبیعی ریسک پذیرنیستند. مهم است که همه چیز را در مورد محصول یا خدمت شما بدانند و اعتماد لازم را در مورد اینکه حتما نیاز آنها با تهیه آن محصول برطرف خواهد شد کسب نمایند. ب
ا استفاده از عباراتی مانند : ”تضمین پرداخت پول“ یا ”در صورت عدم رضایت کل پول به شما برگشت داده می شود“ مردم می دانند که می توانند بدون هیچ گونه ریسک مالی، آن را امتحان کنند، که این ترس مربوط به خرید از شما را کاهش می دهد.
9- بهینه سازی برای تبدیل مخاطبان به مشتری :
محتوای شما همیشه باید شامل یک فراخوان(CTA) باشد که به خوانندگان خوددقیقا همان چیزی را که می خواهید بعداز خواندن یک مطلب انجام دهند بگوید.واضح ترین فراخوان به انجام یک کار باید خرید باشد، اما همیشه مناسب نیست.
برای یک مقاله، به جای درخواست از خوانندگان خود برای خرید، آنها را تشویق کنید که از منابع دیگر بازدید کنند یا نظر خود را در مورد آن موضوع بنویسند.برای یک ویدئو، مخاطبان خود را تشویق کنید که اگر آن را دوست داشتند، در شبکه های اجتماعی که در آن عضو هستند آن را به اشتراک بگذارند یا به ویدئوهای دیگر در این مورد سری بزنند.
اگر برای مخاطبان و بازدیدکنندگان خود یک تجربه کاربری مثبت ایجاد کنید و مطالبی را برای آنها تهیه کنید که واقعا آن را دوست داشته باشند، این موضوع بهترین و آسان ترین راه برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری می باشد.
بهینه سازی از لحاظ محتوایی یعنی:
از فونت هایی استفاده کنید که به سادگی قابل خواندن باشند و خوانایی مطالبتان را بالا ببرد. بهتر است فایل PDF مقاله خود را نیز در انتهای پست های خود قرار دهید.اگر محتوا برای خواندن سخت باشد، آیا فکر می کنید بازدیدکنندگان استقبالی از آن خواهند کرد؟ یا حتی امیدی برای به اشتراک گذاشتن آن خواهید داشت؟
10- محتوا باید به درستی توزیع شود :
بازاریابی محتوایی به توزیع مناسب شما متکی است. باید از کانال هایی استفاده کنید که می دانید مخاطبان بیشتری که علاقه به مطالب شما دارند در آنجا جضور دارند، پس حتما نسبت به انتشار مطالب خود در شبکه های اجتماعی پربازدید اقدام نمایید.اگر محتوای شما بسیار کامل و مفید باشد اما توسط کسانی که باید آن را ببینند، دیده نشود، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.
باید حتما به این نکته توجه کنید که مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید یعنی کسانی که به موضوع و محتوای شما علاقه دارند.در بازاریابی محتوایی می توانید از یک داستان برای اضافه کردن ارزش، اطلاع رسانی، آموزش و حتی متقاعد کردن خوانندگان خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که نوشتن محتوایی که با استراتژی بازاریابی محتوایی منطبق است، نیازی به تلاش بیش از حد و پیچیده ندارد.