کسب و کار اینترنتی

آشنایی با مفاهیم بازاریابی دیجیتال

مدت زمان آنلاین بودن مردم نسبت به ۱۲سال گذشته دوبرابر شده است. زمانی که مدام این جمله تکرار شود که “نحوه خرید مردم تغییر کرده است”، به این معنا است که بازاریابی سنتی (Offline Marketing) به اندازه گذشته کارآمد نیست.

پس به دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین (Digital Marketing) یا به عبارتی هر گونه بازاریابی که به شکل اینترنتی وجود دارد، خوش آمدید.

دیجیتال مارکتینگ دقیقا به چه معناست؟

از وب سایت شما گرفته تا ابزارهای برند سازی آنلاین مانند: تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و غیره، طیف زیادی از تاکتیک ها و ابزارها زیر مجموعه بازاریابی دیجیتال قرار می گیرند.

فواید اصلی بازاریابی دیجیتال چیست؟

بر خلاف بسیاری از تلاش های بازاریابی آنلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می دهد تا نتایج دقیق را بلافاصله ببینند. اگر قبلا در روزنامه ای تبلیغ کرده اید، می دانید چقدر سخت است که برآورد کنید چه تعداد افرادی آن صفحه را دیده و به تبلیغ شما توجه کرده اند. هیچ راهی مطمئنی برای دانستن اینکه آیا این تبلیغات برای فروش شما موثر بوده اند وجود ندارد.

جعبه ابزار بازاریابی دیجیتال

بعضی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال را نام می‌بریم:

  • سئو (SEO)
  • بازاریابی موتورهای جست و جو (SEM)
  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  • بازاریابی شبکه‌های (رسانه‌های) اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • تبلیغات نمایشی یا بنری (Display Advertising)
  • کتاب‌های الکترونیکی (E-Books)
  • بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
  • بازاریابی از طریق SMS
  • بیلبوردهای الکترونیکی (Electronic Bilboards)
  • و…

بهینه سازی موتور جستجو ( SEO )

فرایند بهینه سازی وب سایت یا سئو (SEO) به معنای دستیابی به رتبه­ های بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است که در نهایت منجر به افزایش ترافیک سایت شما می­ شود.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

خلق محتوا با هدف ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک، جذب مشتریان فعلی و  بالقوه را بازاریابی محتوا گویند. نیاز، سبک زندگی مخاطبان و ویژگی ها و لحن برند خود را مشخص کنید و با توجه به این موارد اقدام به تولید محتوای با کیفیت کنید، کارآمد بودن این رویکرد برای کسب و کارهای بیشماری ثابت شده است.

بازاریابی شبکه­ های اجتماعی (Social Media Marketing)

به فرایند ارتقای برند و محتوا از طریق کانال های شبکه ­های اجتماعی به منظور افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک و جذب مشتری برای کسب و کار را بازاریابی شبکه ­های اجتماعی گویند

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای ارتباط با مخاطبانشان استفاده می­ کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ یک محتوا، تخفیفات یا رویدادها مورد استفاده قرار می­ گیرد و همچنین مردم را به وب سایت کسب و کارها هدایت می کند.

کتاب الکترونیکی(E-Books)

 برای تولید و شناسایی مشتری های بالقوه عالی است، زیرا آنها عموما جامع تر از پست وبلاگ یا محتوای تصویری هستند، و این خود فرصتی است برای به دست آوردن اطلاعات تماس مشتری در زمان دانلود کتاب الکترونیکی

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

کی دیگر از مولفه های کلیدی بازاریابی دیجیتال بازاریابی تلفن همراه است. در واقع بطور کلی 60% زمان دسترسی آنلاین توسط دستگاه های موبایل انجام می شود یعنی 20% بیشتر از سایر روش ها.

این به این معنی است که

هینه سازی آگهی های دیجیتالی، صفحات وب، تصاویر رسانه های اجتماعی و سایر محتویات های دیجیتال برای دستگاه های تلفن همراه ضروری است.

اگر شرکت شما دارای یک برنامه کاربردی تلفن همراه است که کاربران را قادر می سازد تا با شما ارتباط برقرار کنند یا محصولات شما را خریداری کنند، برنامه شما نیز زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار می گیرد.

کسانی که با شرکت شما به صورت آنلاین از طریق دستگاه های تلفن همراه ارتباط برقرار می کنند باید تجربیات مثبتی به خوبی دستگاه های دسکتاپ داشته باشند. این به معنای اجرای یک طراحی موبایل و یا Responsive برای کاربران دستگاه های تلفن همراه است.

راه های زیادی وجود دارد که از طریق آن می توانید بازاریابی دیجیتال خود را برای کاربران تلفن همراه بهینه سازی کنید. در هنگام اجرای هر استراتژی بازاریابی دیجیتال، بسیار مهم است که بدانید این تجربه را در دستگاه های تلفن همراه چگونه خواهد بود.

پس همیشه در ذهن داشته باشید که محتوای شما باید برای مشتری شما ارزشمند باشد و گرنه به هدف بازاریابی خود نمی رسید.

دوره جامع آموزش ساخت بک لینک

چه مدت طول خواهد کشید تا نتایج را ببینند؟

با بازاریابی دیجیتال، اغلب احساس می شود که شما می توانید نتایج را بسیار سریعتر از آنچه که ممکن است در مقایسه با بازاریابی آفلاین مشاهده کنید، به این دلیل که اندازه گیری ROI یا بازگشت سرمایه آسان تر است. با این حال، در نهایت به طور کلی به مقیاس و اثربخشی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما هم بستگی دارد.

اگر وقت خود را صرف ساختن یک تجربه کاربری جامع برای شناسایی نیازهای مخاطبان، و همچنین ایجاد یک محتوای آنلاین با کیفیت به منظور جذب و تبدیل کاربران به مشتری و سئوی وب سایت خود متمرکز کنید، احتمالا در شش ماه اول نتایج چشم گیری دریافت خواهید کرد.

دلیل اهمیت بازاریابی اینترنتی

اینترنت توانایی ارتباط با میلیونها انسان در جای جای دنیا را دارد. و میتواند برای شما بازارهای هدفی تازه و جهانی تعریف کند. این روش نسبت به دیگر روشها، کم هزینهتر و پربازدهتر میباشد.

تیجه بخش بودن بودجهای که به این روش اختصاص میدهید به راحتی با ابزارهای تحلیلی دقیق قابل ارزیابی و تشخیص است.
اما به یاد داشته باشید که در این روش حتما از نیروهای متخصص کمک بگیرید.

4.5/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا