برند بوک چیست؟
برند بوک به عنوان یک راهنمای سبک و راهبرد برند، مجموعهای از قواعد و دستورالعملهایی است که شرحی از سازوکار عملکرد برند شما، مؤلفههای اصلی آن و اهداف اصلی آن را ارائه میدهد. برندبوک، در تمام تعاملات و فعالیتهای بازاریابی و برای تمامی محصولات و خدماتی که ارائه میکنید، تأثیرگذار است. همانند راهبردهای استراتژیک، برندبوک تمام جنبههای برند شما را پوشش میدهد و با استفاده از آن، میتوانید خط قرمزها، ارزشها، اصول، جنبههای بصری و قوانین برند را با اعضای تیم و همچنین افرادی که بهصورت مستقیم و غیرمستقیم با شما همکاری میکنند، به اشتراک بگذارید. به این ترتیب، برندبوک به عنوان یک راهنمای کامل و جامع برای استفاده از عناصر برند شما در همه ارتباطات شرکت، بسیار حیاتی است.
برند بوک چیست؟
برند بوک یا کتابچه برند، به عنوان چکیدهای از استراتژی برند، شامل تمامی عناصری است که برند شما را تشکیل میدهند؛ از اصول پایهای از جمله ماموریت، چشمانداز، صدای برند و ارزشها تا هویت بصری برند شامل لوگو، رنگها، آیکونها و اشکال. هدف برندبوک، ثبت وضعیت فعلی و استراتژی آینده برند شما است.
برندبوک با نامهای دیگری نیز شناخته میشود؛ از جمله راهنمای برند (Brand Guide)، دفترچه راهنمای برند (Brand Manual)، دفترچه هویت برند (Brand Identity Book)، راهنمای هویت بصری (Visual Identity Guidelines) و راهنمای استایل (Style Guide). سرفصلهای مورد بررسی در هر برندبوک، با توجه به هدف از تهیه آن، متفاوت است و میتواند به صورت جامع، تمامی جنبههای برند شامل ارزشها، هویت بصری، زبان برند و غیره را پوشش دهد. در نتیجه، برندبوک به عنوان یک راهنمای کامل و جامع برای استفاده از عناصر برند شما در همه ارتباطات شرکت، بسیار حیاتی است.
چرا همه برندها به برندبوک نیاز دارند؟
اگر به عنوان یک کسب و کار کوچک فعالیت میکنید، ممکن است فکر کنید که برندبوک در حداقل اهمیت قرار دارد؛ اما در واقع، تمام برندها برای حفظ یکپارچگی عناصر بصری خود به یک راهنمای سبک نیاز دارند.
فرض کنید شما تنها طراح شرکت خود هستید و تمام عناصر بصری شرکت را از جمله لوگو، وبسایت، کارتهای تبلیغاتی و سایر اقلام بصری طراحی میکنید. البته که این عناصر برای شما بسیار شناخته و آشنا هستند. اما فرض کنید بعد از چند سال، یک طراح جدید به شرکت اضافه میشود تا بخشی از بار کاری شما را بر دوش بگیرد. در این شرایط، شما مسئول آموزش کارمند جدید هستید و باید تمام جزئیات بصری برند را به یاد بیاورید. اما اگر برندبوک داشته باشید، به راحتی میتوانید آن را به طراح جدید بدهید. برندبوک، شامل تمام جزئیاتی است که او باید بداند، از جمله رنگها، اندازه و محل قرارگیری لوگو، فونتها و غیره.
همچنین، اگر به عنوان یک خویشفرما (فریلنسر) فعالیت میکنید و با مشتریان مختلفی کار میکنید، برندبوک بهترین راه برای از سرگرفتن کاری است که چند ماه پیش انجام دادهاید. اگر برندبوک داشته باشید، دیگر نیازی به جستجوی رنگ یا فونت خاص نیست و میتوانید به راحتی تمام اطلاعات مورد نیاز را در دسترس داشته باشید.
در نتیجه، برندبوک با سادهسازی و یکپارچهسازی فعالیتهای تمام شرکتها به آنها کمک میکند. ایجاد یک برندبوک، به عنوان یک پروژه جداگانه صرفاً برای کار کردن روی آن نیست، بلکه به شما از اتلاف وقت جلوگیری میکند و به طور کامل جزئیات برند شما را به یکجا میآورد.
مزایای برند بوک برای کسبوکارها
مزایای استفاده از برندبوک برای کسبوکارها شامل موارد زیر است:
1. ایجاد یکپارچگی: با داشتن هویت برند یکپارچه در تمام کانالها و شبکههای مختلف، شناسایی و اعتماد به برند شما افزایش مییابد. با اجرای دستورالعملهای مشخص و یکپارچه در وبسایت، رسانههای اجتماعی، مجلات، تبلیغات، طراحی کارت ویزیت، ویدئوها و…، هویت یکپارچه برند شما بهدرستی پیادهسازی میشود.
2. تعریف قوانین و استانداردها: برندبوک شامل قوانینی مانند استفاده از لوگو، تایپوگرافی و رنگهاست. داشتن این قوانین به افراد مختلف در تیمهای مختلف اجازه میدهد که به راحتی از یک هویت یکپارچه پیروی کنند و آن را در جاهای مختلف بهصورت یکنواخت پیادهسازی کنند. این قوانین به خلاقیت شما محدودیتی نیز نمیدهند، بلکه به ایدههای شما چارچوب و انسجام میبخشند.
3. افزایش آگاهی از برند: با تهیه و انتشار برندبوک، متمایز کنندههای شما نسبت به رقبا بهوضوح مشخص میشود و مردم را راحتتر به ذهنشان میسپارید. این موضوع باعث میشود که مردم در شبکههای اجتماعی یا در دیگر اجتماعات، دربارۀ برند شما صحبت کنند.
4. بهبود جایگاه برند: تصویر سازمان شما، چیزی بیشتر از یک لوگو است. در برندبوک، ارزشها، فرهنگ سازمانی، صدای برند و تمام چیزهایی که شما و تیمتان به آنها اعتقاد دارید، برجسته شده و آنچه درون سازمانتان در جریان است، بهخوبی بازتاب داده میشود.
5. تسریع فرآیندها: با داشتن برندبوک و انتشار آن به افراد تازهوارد تیم (چه حضوری و چه فریلنسر)، فرآیند آشنایی یا On-boarding سرعت میبخشد. عضو جدید سریعتر با سازمان شما آشنا میشود و جواب خیلی از سوالاتش را بدون درگیرشدن با پروسههای فرسایشی، پیدا میکند.
6. کاهش سردرگمیها: با طراحی برندبوک، بینظمیها کاهش پیدا میکنند و با پیروی از آن، درصد حدس و گمان را کمتر میکنید.
چرا برند بوک یا کتابچه برند در بازاریابی مهم است؟
برای اطمینان از اینکه پیام برند از طریق تمامی فعالیتهای بازاریابی و کانالهای ارتباطی به صورت یکسان بیان میشود، شرکتها و سازمانها نیازمند برند بوک یا همان کتابچه برند هستند. این کتابچه به سازمانها کمک میکند تا از یکپارچگی و هماهنگی تمام محتوای بصری برند در ارتباطات و فعالیتهای بازاریابی و هنگام بیان هویت برند (یعنی هر آنچه که مخاطب از برند میبیند و دریافت میکند) اطمینان حاصل کنند.
اگر شما قوانین شفافی برای برند خود در نظر نگیرید، هر کس در شرکت به طرزی که فکر میکند مناسب است عمل میکند و این باعث میشود که هر شخص به جای نشان دادن هویت برند، در واقع به ابراز شخصیت خودش بپردازد.
برند بوک با توجه به دو نکته فوق به تیمهای نوآوری و خلاقیت و برندینگ کمک میکند تا بتوانند فعالیتهای جدید و متنوع بازاریابی و برندینگ را با تمرکز بر المانهای اصلی برند، به گونهای لحاظ کنند که با هسته برند هم راستا باشد و به هویت برند ضربه نزند.
به علاوه، مرور برند بوک در درون سازمان نیز موجب میشود که کارکنان، نسبت به برند، دیدی هم راستا و درکی تقریباً مشابه داشته باشند. برند بوک همچنین فرایند استخدام نیروی جدید را تسهیل و مانند یک راهنما برای کارکنان جدید عمل میکند.
برندبوک شامل چه بخش هایی می شود؟
با توجه به اهمیت برند بوک در بازاریابی، برای ایجاد یک برند بوک کامل و کارآمد، باید به سه اجزای اصلی توجه کنید. این اجزا عبارتند از:
1. بخش درباره برند: در این بخش، باید به شرح کاملی از هدف و ماموریت برند، مشتریان هدف، مزایای محصولات یا خدمات، شعارها و وعدههای برند و همچنین ارزشهای برند اشاره کرد.
2. دستورالعملهای بصری: در این بخش، باید دستورالعملهایی برای طراحی و استفاده از المانهای بصری برند مانند رنگها، فونتها، لوگو، تصاویر و … معرفی شود. این دستورالعملها به طراحان و تیمهای بازاریابی کمک میکنند تا با استفاده از المانهای بصری برند، هویت برند را به صورت یکپارچه و هماهنگ به نمایش بگذارند.
3. دستورالعملهای ارتباطی: در این بخش، باید دستورالعملهایی برای ارتباط با مخاطبان برند مانند نحوه نوشتن عنوان، توضیحات، پستهای اجتماعی و … معرفی شود. این دستورالعملها به تیمهای بازاریابی کمک میکنند تا با استفاده از یک زبان و استایل یکسان، پیام برند را به مخاطبان منتقل کنند.
با توجه به این سه بخش اصلی، یک برند بوک کامل و جامع باید شامل تمامی این اجزا باشد.
آیا برندبوک برای شرکتهای بزرگ هم مفید است؟
بله، برندبوک برای شرکتهای بزرگ نیز بسیار مفید است و به آنها کمک میکند تا یکپارچگی برند خود را حفظ کنند. در شرکتهای بزرگ، که افراد مختلفی در بخشهای مختلف به طراحی و ارتباط با برند مشغول هستند، ایجاد یک برندبوک بسیار اساسی است. برندبوک به کارمندان اجازه میدهد تا به راحتی با استفاده از تمامی راهنماییها و دستورالعملهای موجود در آن، از یکپارچگی در طراحی و استفاده از عناصر برند اطمینان حاصل کنند.
همچنین، برندبوک به شرکتهای بزرگ کمک میکند تا بتوانند طراحی و استفاده از عناصر برند خود را در تمام بخشها و تیمهای خود یکسان کنند و از تنوع و عدم هماهنگی در استفاده از رنگها، فونتها و سایر عناصر برند جلوگیری کنند.
در کل، برندبوک برای هر شرکتی، بزرگ یا کوچک، مفید است و به حفظ یکپارچگی برند و طراحی یکنواخت و هماهنگ در تمام بخشهای شرکت کمک میکند.