کسب و کار اینترنتی

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست (Social Media Marketing)

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) Social Media Marketing

فکر نکنم لازم باشه به شما بگم شبکه های اجتماعی چی هست. همه ما دیگر بی برو برگرد داریم از یکی از این پلتفرم های شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام و… استفاده می‌کنیم. شبکه های اجتماعی رشد خیلی سریعی داشتند حتی از اینترنت هم سریعتر رشد کرده. این نوع بازاریابی از شاخه های اصلی دیجیتال مارکتینگ یا همان بازریابی آنلاین می باشد.

اینترنت در طول ده سال اول شروع به کار تقریباً 1 میلیارد کاربر پیدا کرد. که این در زمان خودش به نسبت 1 به 6 است که خیلی خوبه.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

ولی شبکه اجتماعی مثل فیسبوک در طول 10 سال فعالیت به بیش از 2 میلیارد کاربر فعال تا سال 2017 رسیده است. و در عکس زیر می‌بینید که 62% از مردم آمریکای شمالی از این پلتفرم استفاده می‌کنند.می‌توانید از این سایت آمار را ببینید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست و فیسبوک

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

تعریفی که در ویکی‌پدیا برای بازاریابی شبکه های اجتماعی آمده است بصورت زیر است:

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، افزایش ترافیک یا ورودی وب سایت یا کسب توجه به یک موضوع از طریق رسانه‌های اجتماعی است

یک تعریف دیگر:

بازاریابی شبکه های اجتماعی فرآیندی است برای تولید محتوا، برای پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی و جذب مخاطب در کمترین زمان و بیشترین سرعت ممکن.

تنها نتیجه بازاریابی شبکه های اجتماعی بدست آوردن ترافیک است.

– برای رسیدن به این نتیجه چکار باید بکنیم؟

– ایجاد محتوا

طبیعتاً، ایجاد محتوا در هر پلتفرم متفاوت است. در یکی نوشته شما بهترین است. در یکی دیگر، ویدیو و در یکی عکس بر همه برتری دارد.

به همین دلیل من قصد دارم اختلافات بین چند پلتفرم از شبکه های اجتماعی که در ایران نیز کاربرد دارد را به شما نشان دهم و چگونه می‌توانید برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید.

همانطور که خواهید هر پلتفرم نیاز به استراتژی متفاوت تر دارد. در این شبکه ها همه می‌خواهند مطالب شان ویروسی شود. اما برای انجام این کار، محتوا باید جذاب باشد تا مردم بخواهند آن را به اشتراک بگذارند. محتوا شما باید بسیار خوب باشد تا مخاطب شما آن را به دوستانش معرفی کند. در غیر اینصورت استراتژی شبکه های اجتماعی شما هر چقدر هم که خوب باشد شکست می‌خورد.

مرور کلی

شاید شما تنها از چند مدل از شبکه های اجتماعی خبر داشته باشید ولی به این معنی نیست که رسانه های دیگری وجود ندارند. ویکی‌پدیا لیست بیش از 200 رسانه اجتماعی را منتشر کرده می‌توانید ببینید.

در تصویر زیر به زیبایی می‌توانید شبکه های اجتماعی را بصورت کلی ببینید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست و شبکه اجتماعی

در ادامه بعضی از اصطلاحات شبکه های اجتماعی را مرور می‌کنیم:

محتوا (content): به هر چیزی که شما ارسال می‌کنید در این رسانه ها محتوا می‌گویند. این میتونه یک عکس در اینستاگرام باشه، یک پین در پینترست، یا یک مطلب در تلگرام و غیره …باشد.

متن (Context): گری وینچوک در پست خودش در سال 2012 به شوخی گفت: اگر محتوا پادشاه باشد، پس متن خدا است. خوب این متن است که شما برای همه چیز استفاده می‌کنید مثل ویدیو، اینفوگرافیک و… .

هشتگ (Hashtags): “«هشتگ عبارت است از واژه یا عبارتی که قبل از آن علامت # آمده و داخل پیامی برای شناسایی کلمه‌ی کلیدی یا موضوع موردعلاقه استفاده شده است و یافتن آن‌ها را آسان می‌کند.»” برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله هشتگ چیست مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری (share): وقتی مطالب شما جذاب و مفید باشد برای مخاطبان و بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید آن‌ها محتوا شما را به اشتراک می‌گذارند و این بهترین حالت ممکن از استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی است.

 

> ساخت بک لینک در سایت های شبکه های اجتماعی

پست وایرال یا محتوای ویروسی چیست؟

اگر استفاده‌کننده شبکه های اجتماعی باشید حتماً تا حالا دید از محتوایی در برخی زمان‌ها در بین همه صحبت می‌شود و آن محتوا را ممکن است در چندین شبکه اجتماعی نیز ببینید. به این حالت به اصطلاح می‌گویند یک محتوا ویروسی (Viral post). این نوع پست ها به جذب مخاطب جدید و افزایش آگاهی از شما بسیار کمک می‌کند.

اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی به خصوص در ایران است که ماهانه ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. اگر بتوانیم از اینستاگرام درست استفاده کنیم و ترفندهای‌ آن را بدانیم به راحتی می‌توانیم برندمان را محبوب‌تر کنیم و همچنین محصولات و خدمات را بفروشیم. شما حتی اگر سایت نداشته باشید باز تا حدی می‌توانید از روش‌های بازاریابی با اینستاگرام استفاده کنید. اگر فرصت بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی را از دست بدهید، یک ابزار تبلیغاتی رایگان و بسیار قدرتمند را کنار گذاشته‌اید.

مدل‌ جدید بازاریابی اینترنتی که روز به روز در حال رایج شدن است، هدایت افراد سایت به رسانه‌های اجتماعی است. (درست بالعکس طرز فکر بعضی از دوستان که می‌گویند فقط باید از شبکه های اجتماعی خروجی بگیریم.) پس از آنکه بازدیدکننده دنبال‌کننده یکی از رسانه‌های اجتماعی شد، به او دسترسی داریم و می‌توانید پیام‌های بازاریابی را از این طریق برایش ارسال کنیم.

میزان استفاده کاربران ایرانی از شبکه های اجتماعی

در ادامه برای شما از سایت نظربازار یک اینفوگرافیک گذاشتم که در قسمت اول اینفوگرافیک دیده می‌شود که خانم‌ها در همۀ موارد، جز جست‌وجو برای محتوا و استفاده از پیام‌رسان‌ها درصد کمتری در مقایسه با آقایان دارند. درخصوص استفاده از پیام‌رسان‌ها نیز درصد ساختن حساب کاربری خانم‌ها در تلگرام در مقایسه با آقایان بیشتر است و آقایان در ساختن حساب کاربری در اینستاگرام و واتس‌آپ درصد بالاتری دارند.

مهم‌ترین هدف استفاده از اینترنت در بین ایرانی‌ها «جست‌وجوی محتوا» است. به‌علاوه با کسب آمار ۶۰ درصد به‌عنوان مهم‌ترین اولویت آن‌ها نیز تعیین گردید. بعد از آن، «استفادۀ کاری» مثل ایمیل، برنامه‌های پیام‌رسان حرفه‌ای، وبینار و کنفرانس ویدئویی و «رسانه‌های اجتماعی» مثل اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام، با آماری نزدیک به ۵۰ درصد در رتبۀ دوم قرار دارند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست و اینفوگرافیک

برای دانلود عکس باکیفیت اینفوگرافیک بالا کلیک کنید

۷ ترفند بازاریابی با اینستاگرام

با توجه به اینکه اینستاگرام یک پلتفرم جا افتاده در ایران است و بیشترین استفاده را نسبت به فیسبوک دارد می خواهیم اطلاعات بیشتری را در اختیار شما بگذاریم. ژان بقوسیان در یکی از مقالات خودش به نام ترفند های بازاریاب اینستاگرام نکات جالبی را در مورد بازاریابی اینستاگرام قرار داده که با شما در میان می‌گذارم.

این 7 ترفند بازاریابی با اینستاگرام شامل موارد زیر است:

۱. استفاده بهتر از آدرس سایت در پروفایل

در اینستاگرام شما می‌توانید آدرس وب‌سایت را در پروفایلتان وارد کنید. اگر وب‌سایت ندارید بهتر است آن قسمت را خالی نگذارید. مثلاً می‌توانید آدرس پروفایل لینکدین خود را وارد کنید. اگر سایت دارید بهترین حالت آن است که به جای وارد کردن آدرس صفحه اصلی سایت، افراد را به صفحه فرود خود هدایت کنید. صفحه فرود صفحه‌ای است که در آن ایمیل مخاطب را دریافت می‌کنید و به ازای آن یک هدیه به او می‌دهید. هدیه می‌تواند یک کتاب الکترونیکی رایگان، آموزش صوتی، فیلم یا هر اطلاعات جذاب دیگر باشد.

۲. ایجاد توقف بر عکس‌ها

از عکس‌هایی استفاده کنید که باعث کنجکاوی شود. اگر عکس‌هایی بسیار معمولی و حتی با کیفیت عالی منتشر کنید هیچ انگیزه‌ای برای توقف بر عکستان ایجاد نمی‌کنید. افراد اغلب با عکس‌های زیادی مواجه هستند و تنها چیزی که باعث توقف بر یک عکس خاص می‌شود حس کنجکاوی است. برای ایجاد کنجکاوی روش‌های زیادی وجود دارد. مثلاً می‌توانید از یک محصول از فاصله‌ای بسیار نزدیک عکس بگیرید که به راحتی قابل حدس زدن نیست. ایده دیگر گرفتن عکس از زاویه‌ای نامتداول است. کمی وقت بگذارید و بر خلاقیت عکس‌ها کار کنید و ببینید چقدر بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند.

۳. نوشتن توضیحات پروفایل برای فالو شدن

در بخش توضیحات پروفایلتان که Bio نامیده می‌شود بدیهیات و موارد کلیشه‌ای ننویسید. همچنین از خودتان و کسب‌و‌کارتان تعریف نکنید. بلکه فقط بر پاسخ یک سؤال متمرکز شوید. چرا دیگران باید شما را فالو کنند؟ مهم‌ترین مطلبی که باعث فالو شدن شما می‌شود ارائه دلیلی قانع‌کننده برای این کار است. در واقع خیلی واضح بگویید که با فالو کردن شما چه مزیتی به دست می‌آورند.
مثال نامناسب: بزرگترین شرکت آموزشی در زمینه بازاریابی و مدیریت
مثال مناسب: با فالو کردن این صفحه با نکات و ترفندهای مدیریتی آشنا شوید و برای خرید از سایت کوپن‌های تخفیف دریافت کنید.

۴. ارائه کوپن تخفیف فقط در اینستاگرام

بسیاری از دوستانی که می‌خواهند تخفیف ویژه‌ای برای خرید محصولاتشان بدهند در تمام صفحات اجتماعی و سایت شان این کوپن تخفیف را قرار می‌دهند. اما این یک اشتباه مهلک است.

زیرا در این صورت کاربر با خودش فکر می‌کند لازم نیست من هم سایت را دنبال کنم هم اینستاگرام را در نتیجه تعداد فالوور های شما کاهش پیدا می‌کند.

بهترین کاری که می‌توانید انجام بدهید این است که کوپن تخفیف را فقط در اینستاگرام بگذارید و در هیچ شبکه اجتماعی دیگری و سایت تان حرفی از آن نزنید تا کاربران به اهمیت دنبال کردن اینستاگرام شما پی ببرند.

5. ارائه مطالب انحصاری

یکی از کارهای بسیار اشتباه که توسط بسیاری از بازاریابان اینترنتی انجام می‌شود، انتشار تمامی پست‌ها در تمام رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی است. یعنی فرض کنید شما یک فروش ویژه دارید. این مطلب را در فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین و … اعلام می‌کنید. پس از مدتی کاربران می‌بینند که رسانه‌های اجتماعی شما کپی همدیگر هستند. بنابراین به این نتیجه می‌رسند که لزومی ندارد تمام آن‌ها را دنبال کنند. کافی است گاهی به یکی از آن‌ها نگاهی بیندازند. البته گاهی لازم است مطلبی را در تمام رسانه‌ها منتشر کنید، ولی در هر رسانه مطالب اختصاصی هم داشته باشید.

۶. تغییر ماهانه عکس پروفایل

عکس پروفایلتان را ماهی یک بار عوض کنید! شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد، ولی این کار باعث می‌شود از دید اینستاگرام کاربر فعال‌تری محسوب شوید. هرچه کاربر فعال‌تری باشید، عکس‌های شما در نتایج جستجوی اینستاگرام جایگاه بهتری خواهد داشت و احتمال دیده شدن عکس‌هایتان و فالو شدن شما بیشتر می‌شود.
شاید فکر کنید اکانت من کاملاً تجاری است و مثلاً لوگوی شرکت را به عنوان عکس پروفایل قرار داده‌ام. چگونه می‌توانم هر ماه آن را عوض کنم؟ با کمی خلاقیت این کار انجام‌پذیر است. می‌توانید به مناسبت‌های مختلف لوگو را کمی تغییر دهید. مثلاً با شروع زمستان می‌توانید چند دانه برف به لوگو اضافه کنید. یا با شروع بهار زمینه لوگوی شما گل و گیاه باشد. حتی گاهی می‌توانید بر عکس پروفایلتان بنویسید: فروش ویژه!

۷. اول آموزش، سپس فروش

در اینستاگرام به آموزش بپردازید. شاید بلافاصله بگویید کار من آموزش نیست. مثلاً فروشگاه لوازم اتومبیل دارم. حتی اگر لوازم اتومبیل می‌فروشید کار اصلی شما آموزش است. البته منظور از آموزش ارائه نکات و ترفندهایی درباره لوازم اتومبیل است. همچنین می‌توانید نکاتی را بگویید تا مخاطب با خواندن آن بتواند خرید بهتری انجام دهد. در آموزش‌ها توضیح دهید چگونه می‌توان تشخیص داد محصول کیفیت مناسبی دارد یا خیر. درواقع اغلب خریداران به کمک و آموزش نیاز دارند و ترجیح می‌دهند محصول را از کسی بخرند که آموزش بهتری می‌دهد. یکی از دلایل موفقیت دیجی‌کالا همین است. اغلب افراد برای کسب اطلاعات درباره محصول و مقایسه محصولات به سایت مراجعه می‌کنند، سپس به خریدار تبدیل می‌شوند.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

استراتژی محتوا را تعیین کنید

محتوا عنصر اصلی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی است. اگر محتوا شما با پلتفرم شما با بازار هدف یکی نباشد به سختی می‌توانید موفق شوید.

ابتدا، نوع محتوایی را که می‌خواهید پست کنید، تعیین کنید.

تقسیم‌بندی نوع محتوا در بازاریابی شبکه های اجتماعی بصورت زیر می‌باشد:

محتوا محصول محور:

بطور کلی متداول ترین استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ استراتژی محصول محور است. جلب توجه با محتوای محصول محور، به این معنی است که بیشتر عکس‌ها و ویدیوهایی که ارسال می‌کنید از محصولات شما هستند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست و بازاریابی اینستاگرام

محتوا فرهنگ محور:

گاهی اوقات، محصول شما نه هیجان‌انگیز است و نه منحصربه‌فرد است، و نه اینکه برند شما یک برند مشهور است. نباید همیشه به شبکه های اجتماعی فقط با هدف کسب درآمد نگاه کنید. شبکه های اجتماعی می‌توانند راهی عالی برای برندسازی و ایجاد هویت برند در رسانه های اجتماعی باشد. به این صورت که شما می‌توانید به فرهنگ‌سازی یک کالای خاص یا یک کار مفید بپردازید و از آن بازخورد بگیرید.

محتوا تولید شده توسط کاربر:

اگر برند شما به اندازه کافی طرفداران و مشتریان وفادار داشته باشد، استراتژی دیگری که می‌توانید امتحان کنید، محتویاتی است که توسط کاربران شما ایجاد شده است. به این صورت که طرفداران شما با محصولات شما عکس بگیرند و برای شما ارسال کنند که می‌تواند عنصر بسیار قوی در این زمینه باشد.

محتوا آموزشی:

به نظر من محتوا آموزشی بهترین جواب را به شما می‌دهد. شما با ساخت آموزش های مرتبط با محصول خود می‌توانید ضمن آگاهی مخاطبان از محصول، طریقه استفاده از آن را نیز آموزش دهید.

ترکیب:

می‌توانید ترکیب متعادلی از سه حالت را داشته باشید. اگر درست این کار را انجام دهید، خواهید دید که خیلی راحت می‌توانید دنبال کننده پیدا کنید و به تبلیغ محصولات خود بپردازید.

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی

باعث افزایش آگاهی از برندتان می‌شوید

شما با استفاده از رسانه های اجتماعی به نیمی از جهان دسترسی دارید و می‌توانید به راحتی به مشتریان بالقوه دسترسی داشته باشید.

افزایش وفاداری مشتریان

طبق گزارش دانشگاه تکنولوژی تگزاس، برندهای فعال در شبکه‌های اجتماعی مشتریان وفادارتری دارند. شبکه های اجتماعی بهترین راه برای ساختن اعتماد است. در اینجا با روش های گوناگون مثل آموزش می‌توانید اعتماد افراد را بدست آورید.

در ذهن ها بمانید

طبق تحقیقات موسسه Pew، اکثر کاربران شبکه های اجتماعی حداقل یکبار در روز به حساب هایشان وارد می‌شوند و بسیاری از افراد روزانه چندین بار چک می‌کنند. با توجه به فیلتر شدن تلگرام در ایران امروزه استفاده از اینستاگرام خیلی بیشتر از گذشته شده است. و ورود افراد به حساب خودشون در روز بسیار زیاد شده است.

شبکه های اجتماعی به شما این فرصت را می‌دهد با هر ورود شخص به شبکه های اجتماعی ، و دیدن محتوا شما، شما را در ذهن خود ماندگار کند.

افزایش ترافیک وب سایت

پست های رسانه های اجتماعی، راهی کلیدی برای هدایت ترافیک به وب سایت شما هستند. به اشتراک‌گذاری محتوای عالی از وبلاگ خود در این شبکه ها، خوانندگان را از وجود آن با خبر می‌کند و در نتیجه اقدام به ورد به سایت برای مطالعه آن می‌کنند.

هر چه مطلب به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی باکیفیت‌تر باشد، ترافیک بیشتری تولید می‌کنید و ترافیک بیشتر، مشتریان بیشتری را به سوی شما هدایت و جذب می‌کند.

افزایش فروش

مهم نیست که چه چیزی می‌فروشید، شبکه های اجتماعی می‌تواند به شما در فروش آن کمک کند. شبکه های اجتماعی شما بخشی از قیف فروش شما هستند، فرآیندی که از طریق آن می‌توانید یک بازدید را به یک مشتری تبدیل کنید.

همانطور که تعداد افرادی که از رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند همچنان در حال رشد است به همان میزان ابزار های تبلیغات شما نیز بیشتر می‌شود. به همین منظور برای متخصصان فروش، فروش در شبکه های اجتماعی در حال حاظر یک ابزار حیاتی است.

کاهش هزینه‌های بازاریابی

طبق آمار هاب‌اسپات، برای ۸۴ درصد از بازاریابان کافی است تنها ۶ ساعت در هفته وقت صرف کنند تا بتوانند ترافیک بالا تولید کنند. ۶ ساعت کار برای ابزار تبلیغاتی فوق مؤثری مانند شبکه‌های اجتماعی هزینه‌ی زیادی نیست. اگر بتوانید تنها روزی یک ساعت برای تولید محتوای اختصاصی و استراتژی‌های برقراری ارتباط وقت صرف کنید، نتیجه‌ی تلاش‌هایتان را خواهید دید.

شناخت بهتر مشتری

شبکه‌های اجتماعی همچنین این موقعیت را در اختیار شما قرار می‌دهند که اطلاعات ارزشمندی در زمینه علایق مشتریان و رفتارهای آنان به‌دست آورید، می‌توانید نظرات کاربران را بخوانید تا بفهمید مردم دقیقاً درباره‌ی کسب‌وکار شما چه فکری می‌کنند. می‌توانید محتوایی را که به اشتراک می‌گذارید بر حسب موضوع تقسیم‌بندی کنید تا ببینید مخاطب به کدام موضوع علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهد. سپس در آن زمینه محتوای بیشتری تولید کنید. می‌توانید میزان جذب مشتری را بر مبنای تبلیغات گوناگونی اندازه‌گیری کنید که در شبکه‌های اجتماعی مختلف ارسال کرده‌اید و در نهایت برای کسب درآمد بهترین ترکیب را بیابید.

برقراری ارتباط مستقیم با مشتری

شبکه‌های اجتماعی در اصل همانند ایمیل یا تماس‌ تلفنی، راهی برای برقراری ارتباط هستند. هر تعاملی که در شبکه‌های اجتماعی با مشتری‌هایتان دارید، موقعیتی برای نشان دادن سطح خدمات‌تان به عموم مردم و غنی‌سازی روابط‌ شما با مشتریان است.

اگر با مشتریان ارتباط مستقیم برقرار کنید احساس می‌کنند به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

نتیجه‌گیری!

شما در این مقاله با بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا شدید و مزایای شبکه های اجتماعی را دید و همچنین چگونه یک استراتژی برای این کار داشته باشید. استفاده از رسانه های اجتماعی هر روز بیشتر می شود و باید هر چه سریعتر دست به کار شوید و شبکه های اجتماعی خود را راه اندازی یا اگر دارید آن را تقویت کنید .

سولات خودتان را می توانید در همین جا از تیم مدیر فروش بپرسید!

4.1/5 - (15 امتیاز)

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید بنظرتون در حال حاضر بهترین شبکه اجتماعی برای فعالیت و بازاریابی در کنار اینستاگرام کدوم ؟؟؟

    1. سلام
      برای بازاریابی در شرایط فعلی اینستاگرام و تلگرام خوبه . ولی در کل اگر مشتریان احتمالی شما در جاهای دیگه مثل توییتر یا فیسبوک هستند این سوشیال ها هم به نوبه خودشون خوبن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا