کسب و کار اینترنتی

تبلیغات کلیکی چیست : مزایا و معایب تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی در سایت ها

تبلیغات کلیکی چیست

تبلیغات کلیکی یا PPC تبلیغاتی هستند که مبلغی بر اساس هر کلیک از تبلیغ‌کننده دریافت می‌شود. تبلیغات گوگل (google adwords) از تبلیغات کلیکی است.و یکی از عناصر مهم در دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی می باشد.

یا در تعریف دیگر اینجوری می‌شود بیان کرد:

PPC یا Pay-Per-Click یا همان تبلیغات کلیکی خودمان، نوعی از تبلیغات آنلاین است که در این روش تبلیغ‌کنندگان تنها زمانی که روی تبلیغ آن‌ها کلیک شود هزینه پرداخت می‌کنند. با این راه به نحوی برای سایت شما بازدید هم خریده می‌شود و تلاش برای جذب بازدید ارگانیک را برای شما کمتر می‌کند.

تاریخچه تبلیغات کلیکی

در سال ۱۹۹۶ (میلادی) در نرم‌افزاری به نام Planet Oasis از این مدل پرداخت، برای کلیک‌هایی که شرکت‌ها در دایرکتوری نرم‌افزار دریافت می‌کردند استفاده شد. در ابتدا شرکت‌ها کمی محتاطانه با این مدل برخورد کردند اما در انتهای ۱۹۹۷ (میلادی) بیش از ۴۰۰ برند مشهور از این مدل استقبال کردند.

گوگل در دسامبر ۱۹۹۹ تبلیغات جستجوگر خود را آغاز کرد و در اکتبر ۲۰۰۰ محصول تبلیغاتی خود را با نام تجاری Google AdWords به بازار عرضه کرد. اما تا سال ۲۰۰۲ که مدل پرداخت به ازای کلیک معرفی شد کماکان از مدل پرداخت به ازای تعداد نمایش استفاده می‌کرد. هم‌اکنون ۹۶ درصد درآمد شرکت گوگل از تبلیغات ناشی می‌شود.

پیشنهاد می کنم مقاله تبلیغات (Advertising) چیست؟ را بخوانید.

بازاریابی ppc (پرداخت برای هر کلیک) چیست؟

تبلیغات کلیکی به دو صورت انجام می‌شود:

  • تبلیغات کلیکی در سایت
  • تبلیغات کلیکی در موتور های جستجو

1- تبلیغات کلیکی در سایت ها

این نوع تبلیغات که در ایران رو به رشد است و جدیداً شما در سایت های پربازدید مثل زومیت، چطور و … از مدل های گوناگون تبلیغات کلیکی درون سایتی را می‌توانید ببینید. شرکت های مختلفی هستند که تبلیغات شما را قبول می‌کنند و شما می‌توانید تبلیغات خودتون را به آن‌ها بسپارید.

معمولاً در این سایت ها شما یک پنل کاربری دارید که از طریق آن نوشته آگهی و عکس آگهی را در آن می‌گذارید و اگر بخواهید به شکل های دیگر مثل بنر، ویدیو و … باشد مشخص کنید و محتوا خود را برایشان آپلود کنید و همچنین می‌توانید نوع سایت و نام سایت هایی که شرکت با آن‌ها کار می‌کند را بر اساس دلخواه خود انتخاب کنید تا فقط تبلیغات شما در آن‌ها به نمایش در بیاید.

شعار معروف شرکت های تبلیغات کلیکی این است:

فقط زمانی هزینه می‌پردازید که کاربر به تبلیغ شما علاقه‌مند باشد و روی آن کلیک کند.

البته نمایش تبلیغات به صورت کاملاً هدفمند و با بهره‌وری بالا و تأثیرگذاری بیشتر در این شرکت ها انجام می‌شود.

در این جا از 3 شرکت تبلیغاتی مطرح در زمینه تبلیغات کلیکی نام بردیم و تصویر نوعی از آن تبلیغات را برای شما قرار دادیم:

شرکت تبلیغاتی یکتانت

مزایا تبلیغات کلیکی چیست

این یک نوع تبلیغات با عنوان “مطالب پیشنهادی از سراسر وب” است که از طریق شرکت تبلیغاتی یکتانت ساپورت می‌شود و در یکتانت تعرفه های ثابتی برای تبلیغات وجود ندارد و از 500 ریال برای هر کلیک شروع می‌شود.

شرکت تبلیغاتی صباویژن

تبلیغات کلیکی چیست

این یکی تبلیغات بنری است که توسط شرکت صباویژن صورت می‌گیرد و تعرفه آن از 8 میلیون تومان در سایت زومیت با الکسا 34 در سایدبار ها (ستون های سمت چپ و راست سایت) شروع می‌شود و در سایت آپارات پخش تضمینی تیزر 15 تا 30 ثانیه‌ای در ابتدای ویدئوهای آپارات با قابلیت درج لینک بر روی ویدئو امکان skip ویدئو از ثانیه 6 برای هر نمایش 4000 ریال هزینه دارد.

شرکت تبلیغاتی کاپریلا

تعرفه تبلیغات کلیکی

تبلیغات بعدی مربوط به شرکت کاپریلا است که با سایت هایی همچون فرادرس، دیجی کالا، بامیلو و … کار می‌کند. در این شرکت هزینه کلیک ها ۳۰۰ تومان به ازای هر کلیک می‌باشد و حداقل هزینه جهت راه اندازی کمپین های تبلیغاتی مبلغ ۳۰۰ هزار تومان می‌باشد.

تعرفه تبلیغات کلیکی

پس گفته میشه که هزینه تبلیغات بر اساس قیمت هر کلیک محاسبه میشه. برای هر کلیک مبلغی تعیین می‌شود برای مثال تصور کنید می‌خواهید از طریق سایت کاپریلا تبلیغات کنید و قیمت هر کلیک 300 تومانِ. حالا اگر شما بخواید 1۰۰۰ تا کلیک روی آگهی تون انجام بشه باید 300 * 1۰۰۰ یعنی 30۰.۰۰۰ تومان پرداخت کنید. فرمول کلی تبلیغات کلیکی به این صورته:

هزینه تبلیغات کلیکی = قیمت هر کلیک * تعداد کلیک درخواستی

2- تبلیغات کلیکی در موتور های جستجو

بازاریابی کلیکی یک راه استفاده از تبلیغات موتور های جستجو برای بدست آوردن کلیک بر روی وب سایت شماست (به جای کلیک های طبیعی). شما این تبلیغات را حتماً در صفحه های اول گوگل زمانی که به جستجو کلمه‌ای هستید دیدید. تبلیغات گوگل با کلمه AD به رنگ سبز در کنار نام سایت ها نمایش داده می‌شود که مخفف Advertising یا همان تبلیغات می‌باشد.

ما ۳ تا موتور جستجوگر بسیار معروف در دنیا داریم:

  • گوگل
  • یاهو
  • بینگ

عکس زیر که با کادر قرمز مشخص کردیم همان علامت تبلیغات کلیکی گوگل می‌باشد.

مزایا تبلیغات کلیکی چیست و تعرفه تبلیغات کلیکی

در این جا از 2 شرکت تبلیغاتی مطرح در زمینه تبلیغات کلیکی گوگل را نام می‌بریم:

آژانس میهن مارکتینگ

تعرفه تبلیغات کلیکی

میهن مارکتینگ نماینده رسمی گوگل در ایران و تنها دارنده صفحه فارسی در گوگل پارتنر است. نمونه هزینه‌های تبلیغاتی این سایت را در عکس بالا گذاشتم، البته این نرخ ها لحظه می‌باشد و شما می‌توانید با مراجعه به آن سایت از تغییرات قیمت ها با خبر شوید.

پیشنهاد می کنم مقاله نوشتن عنوان های جذاب برای تبلیغات را بخوانید.

آژانس تبلیغاتی جی ادز

تعرفه تبلیغات کلیکی

این سایت در زمینه تبلیغات در گوگل فعال است و شما می‌توانید برای تبلیغات در گوگل از این سایت اقدام کنید نمونه هزینه‌های تبلیغاتی این سایت را در عکس بالا گذاشتم، البته این نرخ ها لحظه می‌باشد و شما می‌توانید با مراجعه به آن سایت از تغییرات قیمت ها با خبر شوید.

تیم مدیر فروش در مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست توضیحاتی را در مورد تبلیغات کلیکی داده بود ولی در اینجا بطور کامل می‌خواهیم این مورد را بررسی کنیم.

توضیح برخی از امکانات آژانس های تبلیغات کلیکی

اطلاعات کمپین

مزایا تبلیغات کلیکی چیست و تعرفه تبلیغات کلیکی

در صفحه اطلاعات کمپین، شما مشخصات و هزینه هر کلیک یا بودجه روزانه را می‌توانید مشخص کنید.

بودجه‌‌ی روزانه بیان‌کننده میزان بودجه‌‌ مورد نظر شما برای هر روز است. بعد از اینکه بودجه‌ تعیین شده توسط شما در یک روز مصرف شد، کمپین شما متوقف شده و در روز بعد مجدداً فعال خواهد شد.

هزینه‌‌ی هر کلیک میزان هزینه‌ای است که شما حاضرید بابت هر کلیک که بر روی محتواهای آن کمپین می‌شود، پرداخت کنید. هر چه قیمت کلیک بالاتری انتخاب کنید، محتواهای شما نمایش بیشتری خواهند داشت.

در ادامه وضعیت نمایش تبلیغ را دارید که می‌توانید مشخص کنید در چه پلتفرمی مثل دسکتاپ، اندروید و … نمایش داده شود و همچنین زمان نمایش را مشخص می‌کنید و مورد بعدی می‌توانید منطقه را مشخص کنید یعنی نام شهر مورد نظر را بزنید و حتی نوع ارائه دهنده بیننده نمایش هم می‌توانید تعیین کنید که خیلی جالبه.

مزایا تبلیغات کلیکی چیست و تعرفه تبلیغات کلیکی

شما در نمایش دهندگان (عکس بالا) می‌توانید سایت هایی که با این آژانس کار می‌کنند را ببینید و برای تبلیغ خود از بین آن‌ها برای نمایش تبلیغتون استفاده کنید.

PPC و CPC در تبلیغات کلیکی گوگل چه مفهومی دارند؟

دو مورد از واژه هایی که بیشتر از سایر کلمات در این حوزه به کار می‌رود PPC و CPC است. این دو واژه به ترتیب به معنای پرداخت به ازای هر کلیک و هزینه به ازای هر کلیک هستند.

PPC چیست؟

به طور خلاصه، پرداخت به ازای هر کلیک یا همان PPC به نوعی از تبلیغات اطلاق می‌شود که در آن تبلیغ‌کننده به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغش انجام می‌شود هزینه‌ای پرداخت می‌کند.

CPC چیست؟

CPC یا هزینه به ازای هر کلیک معیاری است که هزینه‌های کلیک ها را بررسی می‌کند. هزینه به ازای هر کلیک به شما کمک می‌کند گران بودن یا نبودن واژه را در برابر مزایای مرتبط با دریافت کلیک از آن سبک و سنگین کنید.

پس زمانی که شما کلمات کلیدی را انتخاب می‌کنید، قصد انجام PPC و هنگامی که روی آن‌ها قیمت‌گذاری را انجام می‌دهید، CPC می‌باشد.

مثال

خب شما زمانی که از تاکسی استفاده می‌کنید هم می‌توانید بصورت نفری بشینید و هزینه پرداخت کنید (PPC) یا دربست سوار شوید و هزینه کلی بابت ماشین بدهید (CPC). امیدوارم این مثال تونسته باشه کمکی کند در درک این موضوع.

پیشنهاد می کنم مقاله رمز نوشتن تبلیغات به یاد ماندنی را بخوانید.

تبلیغات کلیکی چگونه کار می‌کند؟

تبلیغات کلیکی (PPC) به این صورت است که هر بار آگهی شما که سایت شماست روی آن کلیک شود و بازدیدکننده (Visitor) از طریق آن موتور جستجو وارد سایت شما شود پرداخت صورت می‌گیرد و شما به بازدیدکننده خود می‌رسید. به همین دلیل است که به آن پرداخت برای هر کلیک می‌گویند.

زمانی که شما یک کمپین خوب تبلیغات کلیکی طراحی کرده باشید به صورت عالی اجرا شود، هزینه ها آن ناچیز خواهد بود. زیرا این بازدیدکنندگان برای کسب و کار شما ارزش بیشتری نسبت به آنچه پرداخت می‌کنید دارند. بطور مثال اگر شما 150.000 تومان هزینه برای یک تبلیغ می‌کنید و به صفحه فرود مخاطبانتان را ارجاع می‌دهید و یک محصول 1.000.000 تومانی می‌فروشید خوب این هزینه بسیار کم خواهد بود در صورتی که شما ممکن است چندین عدد از آن محصول را بفروشید.

مدیریت هزینه‌های تبلیغات کلیکی

افراد زیادی می‌پرسند که به‌طور معمول چه مقدار باید برای کمپین‌های تبلیغات کلیکی هزینه شود. در واقع هیچ مقدار مشخصی وجود ندارد و این مسئله به شرایط و اهداف شما بستگی دارد. البته فرمول مفیدی وجود دارد که عبارت است از:

هزینه‌ی هر کلیک کمتر است از: نرخ تبدیل × کل کلیک‌ها × سود هر تبدیل

– منظور از نرخ تبدیل (Conversion Rate) این است که وقتی کاربری از وب‌سایت شما بازدید می‌کند، همان اقدامی را انجام دهد که شما از او می‌خواهید.

به بیان دیگر، مبلغی که برای هر کلیک هزینه می‌کنید، همیشه باید کمتر از مجموع سود به‌دست آمده برای هر کلیک باشد. برای مثال فرض کنید که 1000 تومان برای هر کلیک هزینه می‌کنیم تا مشتریان را به وبسایت فروش کفش خود بیاوریم. می‌دانیم که ۲٪ از این بازدیدکنندگان برای پرسش در مورد محصولات با ما تماس می‌گیرند و ۳۰٪ از این مشتریان بالقوه نیز چیزی از ما می‌خرند و به‌طور میانگین در هر یک از این خریدها 10.000 تومان سود می‌بریم و در هر ماه ۲۰۰ کلیک دریافت می‌کنیم. به این‌ ترتیب کمپین تبلیغات کلیکی ما به صورت زیر خواهد بود:

– هر کلیک 1000 تومان

– %2 بازدیدکننده برای پرسش محصول = کلاً 4 نفر از 200 نفر

– %30 مشتریان بالقوه = فروش = کلاً 60 نفر از 200 نفر

– 10.000 سود میانگین از هر خرید = سود کل 60.000 تومان

– 200 کلیک در هر ماه

-نرخ تبدیل پیش فرض 6%

12000 تومان = 10.000 (تومان) × ۲۰۰ (کلیک) × ۶٪ (نرخ تبدیل)

بنابراین در این مثال فقط 12000 تومان در ماه از کمپین تبلیغات کلیکی خود درآمد داریم، درحالی‌که این کمپین 200.000 تومان هزینه داشته است. در این شرایط باید هزینه‌ی هر کلیک را تا حد زیادی کاهش دهیم یا به‌طورکلی از این کمپین چشم‌پوشی کنیم.

البته این یک قانون قطعی و سریع نیست. درست است که گاهی سود مستقیم و اولیه‌ی ایجاد شده از کمپین تبلیغات کلیکی ناامیدکننده است، ولی این امکان نیز وجود دارد که مشتریان وفاداری به‌دست بیاوریم. از خودتان بپرسید که آیا باید در کسب‌و‌کار خاص خود، فقط فروش‌های اول را رهگیری کنید یا باید میانگین ارزش درازمدت هر مشتری را مشخص کنید؟

مزایا تبلیغات کلیکی

یکی از مزایای خوب تبلیغات کلیکی این است که تا زمانی که روی آگهی تون کلیک نشده پولی از حساب شما کم نمیشه.

هزینه انعطاف پذیر نسبت به بودجه شما

تبلیغات کلیکی این امکان را برای تبلیغ دهندگان فراهم می‌کند تا بتوانند بودجه تبلیغاتی خود را متناسب با نیاز خود همسو کنند.

پرداخت هزینه نسبت به تعداد کلیک

تبلیغ دهندگان تنها به میزان تعداد کلیک هایی که مشتریان بر روی لینک تبلیغاتی آن‌ها انجام می‌دهند و از وب سایتشان بازدید می‌کنند، هزینه پرداخت می‌کنند.

مشاهده و کنترل عملکرد تبلیغات

با ردیابی نرخ تبدیل می‌توان نرخ بازگشت سرمایه تبلیغاتی را بصورت دقیق مشاهده کرد. در یک کمپین تبلیغات کلیکی کنترل همه چیز در دست شما است. اینکه چه چیزی در تبلیغ شما نمایش داده شود، تبلیغ شما در کدام قسمت از صفحه نشان داده شود و چه بخشی از کاربران به دنبال تبلیغ شما باشند. شما حتی می‌توانید مشخص کنید که برای کدام کلمات کلیدی تبلیغ شما نشان داده شود. با استفاده از همین موارد شما می‌توانید تجربه‌ی کاربری را بهینه کنید، ترافیک‌های غیرضروری و نامرتبط را مسدود کنید و به بازار هدف خود، چه در سطح محلی چه در سطح جهانی، برسید.

سرعت تبلیغات

کمپین‌های تبلیغات کلیکی می‌توانند به سرعت در اولین فرصتی که تبلیغتان به نمایش گذاشته می‌شود برای شما ترافیک جذب کنند. این مسئله مخصوصاً زمانی که می‌خواهید نتایج را سریعاً ببینید، بسیار خوب است.

تنظیم زمان

این امکان وجود دارد که شما تبلیغات خود را در ساعات خاصی از شبانه روز فعال نمایید. این تعیین وضعیت هم در تبلیغات گوگل قابل انتخاب بوده و هم در سایت های آژانس تبلیغاتی. پس اگر برای شما اهمیت دارد که کاربران تنها در زمان‌های مشخصی از شبانه روز با تبلیغ شما مواجه شوند، می‌توانید از این روش استفاده نمایید.

تنظیم موقعیت مکانی

مورد خوبی که در این نوع تبلیغات وجود دارد، امکان تعیین موقعیت مکانی برای نمایش تبلیغات است. از این طریق می‌توانید تعیین کنید که تبلیغات شما تنها در یک شهر یا استان خاص نمایش داده شود.

نتایج قابل اندازه‌گیری و ارزیابی هستند.

بر خلاف تمام آگهی های دیگر که شما در محیط فیزیکی می‌بینید تبلیغات کلیکی به سادگی قابل اندازه‌گیری است. شما بعد از هر تبلیغات کلیکی می‌توانید میزان کلیک و نرخ تبدیل آن را ببینید به این معنا که در تعداد باری که در جستجو ها یا سایت آگهی شما نمایش داده شده (CR) و حتی چند بار کلیک (CTR) شده است.

آزمایش نمونه ها

شما با این ابزار که در بعضی از شرکت های تبلیغاتی وجود دارد می‌توانید تبلیغات خود را به دو شکل متفاوت بزارید و بعد از آگهی ببینید کدام شکل از تبلیغات کلیک بهتری داشته‌اند و از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید مزایای دیگر تبلیغات کلیکی در گوگل، را در ویدیو زیر که توسط سایت گوگل ادوردز تهیه شده ببینید:

.

معایب تبلیغات کلیکی

هزینه تبلیغات کلیکی در گوگل برای ایرانی ها کمی بالاست

هزینه تبلیغات گوگل ادوردز برای اینکه باید به دلار باشد و دلار هم در بازار ایران گران است به همین دلیل برای ما ایرانی ها کمی گران در میاد. البته باز هم به نتیجه و نرخ بازگشت (ROI) که برای شما خواهد داشت بستگی دارد.

کلیک های جعلی و بدون ارزش بودجه شما رو نابود می‌کنند!

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ایراد تبلیغات کلیکی اینه که شما نمی تونید بفهمین که واقعاً این کلیک ها توسط انسان انجام شده یا نه!

گاهی برخی افراد متقلب برای از بین بردن سریع بودجه‌ی رقیبشان برای یک تبلیغ، مدام روی آن تبلیغ کلیک کرده و خیلی سریع بودجه‌ی مقرر شده‌ی رقیب را نابود می‌کنند. در نتیجه تبلیغ آن‌ها خیلی سریع از دید و نمایش خارج می‌شود.

به یاد داشته باشید، موتورهای جستجو و صاحبان وب‌سایت‌ها اصلاً به این که کلیک‌ها برای شما سودی حاصل می‌کنند یا خیر، اهمیت نمی‌دهند.

البته این مورد در تبلیغات کلیکی سایت ها موجب عدم تبلیغات در آن سایت ها می‌شود و سایت های معتبر هیچوقت همچین کاری را انجام نمی‌دهند.

بستر نامناسب نمایش تبلیغات

این مورد از معایب تبلیغات کلیکی است، چرا که تبلیغات کلیکی شما ممکن است در وب سایتی نمایش داده شود که به درستی دسته بندی نشده باشد و یا در ادامه راه تغییر وضعیت داده باشد. در این صورت شما تبلیغات را در محلی به نمایش گذاشته‌اید که مخاطبان شما حضور ندارند و کلیک های کمتری تبدیل به مشتری می‌شود. از سوی دیگر نمایش تبلیغات شما در هر وب سایت میزبانی ممکن است مناسب هویت برند شما نباشد و موجب بدنامی برند شود.

این مورد زمانی ممکن است اتفاق بیافتد که شما کمپین تبلیغات کلیکی خود را خودتان مدیریت نکنید. همانطور که قبل‌تر اشاره کردم شما در پنل های کاربری خودتان در آژانس های تبلیغاتی می‌توانید سایت های مورد نظر که می‌خواهید در آن تبلیغات انجام شود را انتخاب کنید. پس زیاد نگران این موضوع نباشید!

نتیجه‌گیری!

دوستان زیادی می پرسن با این همه تعاریف از مزیت ها و معایب استفاده از تبلیغات کلیکی خوب است یا نه؟ خوب نه میشه بگی خوبه نه بگی خوب نیست بلکه بستگی کامل به شرایط و محتویات مورد ارائه شما برای مخاطبان داره. به این صورت که شاید برای سایت من اصلاً مناسب نباشه همچین کاری و همش ضرر باشه ولی برای یک سایت فروشگاهی مثل دیجی کالا مناسب باشه، اونم به اندازه خیلی کم. چرا کم؟ اگر شما به سایت های پربازدید بروید می‌بینید که خیلی کم نسبت به هزینه‌های دیگر تبلیغاتی این شرکت در تبلیغات کلیکی هزینه کرده و تبلیغات گذاشته. خوب این می تونه یک استراتژی هم باشد. تصمیم با شماست ولی می تونید از مشاوران متخصص که با بیزینس شما آشنا هستند کمک بگیرید!

4.8/5 - (15 امتیاز)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    مثلا یه سایتی که برفرض 10 هزار آی پی داره و کاپریلا پیشنهادی میده حالا طبق بررسی های خودشون ، می خواستم بدونم با این تعداد بازدیدکننده قیمت حقیقیش چقدره چون مثلا شاید طرف ندونه اونا مثلا یه پیشنهادی بدن (شاید خیلی کم ) بعد یه چیز کمی طرف به پیشنهادشون اضافه کنه و بگه در کل میخوام بدون با این تعداد آی پی چه قیمتی شما پیشنهاد میکنید.
    البته ناگفته نماند که نحوه تبلیغات هم فرق میکنه مثلا یه تبلیغاتشون اینه که تو ستون چپ یا راست تعداد لینک به فرادرس داده میشه و یکی هم پایین مطالب با عنوان “مطالب مرتبط” این دو نوع رو شما چه قیمیتی پیشنهاد میکنید.
    ممنونم

  2. کسب درآمد آسان ومطمئن
    جهت ثبت نام به این آدرس زیر مراجعه فرمایید:
    facenama.com/signup/r:1586318

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا